AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Jeg har skrevet om dette før, men aldri fått skikkelige svar. Så jeg prøver igjen! Ang coop mastercard, har du noen erfaringer med dette? Sitter å leser igjennom avtalen nå, for å finne mystiske regler og avtaler. Dette kortet blir bare brukt hos coop obs og coop extra. Jeg kommer til å bruke 1000kr første stunden for å komme inn i rutinene. Det jeg kommer til å gjøre er; Føre over 1000kr til regning kontoen ved første lønning. Så bruker jeg mastercard kortet ved matinnkjøp hos coop obs og coop extra, opp til 1000kr i starten. F.eks den 12. vær måned får jeg regning fra coop og betaler denne med de pengene jeg la til sides.Jeg kommer til å oppdrette efaktura som trekkes fra denne kontoen automatisk. - Ergo, ingen 45 kr for papir gebyr. Kjøper jeg for 200kr så betaler jeg tilbake 200kr, ikke et øre mer. Kommer ikke til å bruke det over den grensen jeg har satt for meg selv. Om jeg trenger 200kr ekstra så blir 200kr overført fra brukskonto til regning konto FØR jeg bruker mastercard kortet hos coop obs f.eks. Kommer ikke til å bruke kortet hos andre butikker, verken på nett eller i en fysisk butikk. Kortet er som en erstatning for visa kortet for å få den ekstra 1%'en. Er dette realistisk? Er det slik det funker? Jeg er livredd for at det er noe skrevet i små skrift som jeg ikke ser. Noe som gjør at jeg må betale tilbake 360kr i stedet for 200kr. Dette kortet blir IKKE brukt på forskudd, jeg bruker kun det jeg hadde brukt allikevel. Eneste forskjellen er at jeg bruker mastercardet i stedet for visa i coop butikker, og får 1% ekstra igjen på kjøpeutbyttet. Altså, jeg kjøper ikke for 500kr når jeg har 0kr på konto å får 500kr neste uke, nei det blir ikke brukt slikt! Har jeg 0 kr så har jeg 0 kr. Anonymkode: be4f9...b74 1
Lulilelu Skrevet 10. november 2015 #2 Skrevet 10. november 2015 (endret) Coop mastercard er helt trygt å bruke. Ingenting i liten skrift som er farlig. Men hvorfor ikke bruke kortet til alt? Du får 1 % på alt du bruker kortet på som ikke er coop. Så lenge du vet at du har pengene så er det bare å bruke kortet og betale regningen når den kommer. Når du får efaktura så logger du inn på coop og ser hvor mye du skylder, så setter du dette beløpet på betalingen. Endret 10. november 2015 av Lulilelu Skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #3 Skrevet 10. november 2015 Coop mastercard er helt trykt å bruke. Ingenting i liten skrift som er farlig. Men hvorfor ikke bruke kortet til alt? Du får 1 % på alt du bruker kortet på som ikke er coop. Så lenge du vet at du har pengene så er det bare å bruke kortet og betale regningen når den kommer. Når du får efaktura så logger du inn på coop og ser hvor mye du skylder, så setter du dette beløpet på betalingen. Har tenkt å begynne med ei grense først, for å få inn rutinen. Vil ikke glemme å overføre de pengene til regningkontoen også vips så sitter jeg der med ei regning på 500kr å brukskontoen er tom. Dessuten så handler jeg kun hos coop. Er hos coop obs å storhandler en gang i uken, også er nærbutikken coop extra. Er kun innom andre butikker hvis de har tilbud på bacon og brus. Ellers er jeg så å si kun hos coop sine butikker 97% av handelen i løpet av et år er hos coop. Så den 1 prosenten utgjør mye i løpet av et år. Merker godt at de nå har gått ned til 2% på trondoskortet. Derfor jeg tenker å ha dette mastercardet. Samme når jeg er hos coop elektro, går dit fremfor expert for å spare inn på 2 prosenten jeg får igjen Så klart, går der det er billigst, men er coop billigst så drar jeg dit fremfor expert. Jeg kjøper en del bøker og dvd'er hos cdon.com via nett, og tenkt å sende de mail å spør om de tar ekstra gebyr på å bruke mastercardet, for da fører jeg jo over pengene til regning kontoen samtidig som at jeg bestiller det fra nett. Bruker å kjøpe ting de siste 2-3 dagene før lønning, for da ser jeg hvor mye jeg har igjen fra måneden før. Kommer ikke til å endre på det når jeg begynner å bruker mastercardet i stedet for visa kortet. Står på coop sin side at man må spørre om butikken tar ekstra gebyr, for noen gjør det, noen ikke for det er noe butikken bestemmer, ikke coop. Men så klart, hvis jeg handler hos cubus så bruker jeg mastercardet, hvis de godttar det gebyrfritt. For jeg bruker aldri penger hvis jeg ikke har de på konto, og kommer ikke til å forandre på det når jeg får mastercardet. Jeg har to kontoer, brukskonto (lønningen kommer dit automatisk, og all bruk av visa kortet trekker fra den kontoen) også har jeg regning kontoen. Alt som går under "regninger" føres over dit den dagen jeg får lønning. Husleie, strøm, forsikring, internet, mobil, ja alt. Så nå blir det noe "nytt" at jeg da må føre inn matbudsjettet dit fast. Har Efaktura på alle regningene mine og de trekker fra den kontoen, dette kommer coop fakturan også å gjøre. Den kontoen røres aldri, jeg setter bare inn penger og passer på at jeg har det som skal være der, også går alt annet automatisk Mat og alt annet går ut fra brukskontoen per dags dato, og når jeg sier "jeg har 1000kr igjen" så har jeg 1000kr + 9000 til regninger. Jeg teller aldri med regning-pengene til daglig. Pappa fikk litt panikk da han fikk høre at jeg kun hadde 400kr igjen på konto en gang, for han trodde jeg ikke hadde penger til husleie og mobil regningen Så han førte over 10 000kr helt utav det blå, disse fikk han tilbake.. også fikk jeg de tilbake igjen helt utav det blå noen dager senere, for søsknene mine fikk 10 000kr så da måtte jeg få det også, likt skal være likt i følge han. De fikk det fordi han trodde at jeg var blakk og ikke hadde penger til husleien, så det var min skyld at han brukte 30 000 for ingenting. Men snilt gjort, det var det. Kan nevne at halvparten av disse pengene gikk til julegaven hans det året, og resten ligger på sparekontoen Føler jeg har såpass kontroll over økonomien at et slit mastercard er smart. Kommer ikke til å få gjeld opp til ørene. Tenker å starte smått for å få inn rutinene, blir kun den første måneden altså. ts Anonymkode: be4f9...b74 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #4 Skrevet 10. november 2015 Hva spør du egentlig om? Anonymkode: 9e89a...ee8 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #5 Skrevet 10. november 2015 Jeg mistenker at TS bare ønsker en bekreftelse på at dette går bra fordi hun/han har hørt om alt som kan gå galt med kredittkort. Så lenge du betaler innen fristen, som du jo skal, så er det ingen skjulte feller å gå i med Coop kort. Nå er det en stund siden jeg har handlet hos Cdon, men er rimelig sikker på at de ikke har gebyr på kredittkort. Uansett er de pliktig å informere om dette før du betaler, så hvis du sjekker totalsummen før du bekrefter, så ser du fort det. Anonymkode: 61c3f...998
ekkoet Skrevet 10. november 2015 #6 Skrevet 10. november 2015 Kredittkort er ikke farlig i seg selv dersom man bruker dem fornuftig og gjør opp for seg i tide. Det høres ut som at du TS har ryddige forhold. På meg virker du nesten litt overforsiktig fordi du føler dette er skummelt.Sørg for å ikke bruke penger du ikke ha, så går alt bra. Pass også på at du ikke betaler en for liten sum på autotrekk/avtalegiro som blir satt opp. Et kredittkort jeg har sender alltid faktura på minstesum, jeg må selv inn og se hva regningen egentlig er på og jsutere beløpet jeg skal betale. 1
soolvei Skrevet 10. november 2015 #7 Skrevet 10. november 2015 Jeg har hatt coop mastercard i en god del år nå, og har aldri fått noen overraskende utgifter. Så lenge du betaler hele regningen før forfall er det ingen ekstra utgifter skrevet med liten skrift ;-) Jeg bruker mitt både til handel på coop-butikker, og også når jeg er ute og reiser osv.. Pleier å ha et regneark på dataen hvor jeg fører opp summene jeg bruker det til, slik at jeg ikke plutselig bruker mer enn det jeg tror
Anglofil Skrevet 10. november 2015 #8 Skrevet 10. november 2015 Har også hatt Coop Mastercard i en del år, og det er ingenting farlig så lenge man ikke bruker penger man ikke har. Å bruke kredittkort er ikke farlig, det er misbruket som er farlig.Mvh Yvonne
Lulilelu Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Har tenkt å begynne med ei grense først, for å få inn rutinen. Vil ikke glemme å overføre de pengene til regningkontoen også vips så sitter jeg der med ei regning på 500kr å brukskontoen er tom. Dessuten så handler jeg kun hos coop. Er hos coop obs å storhandler en gang i uken, også er nærbutikken coop extra. Er kun innom andre butikker hvis de har tilbud på bacon og brus. Ellers er jeg så å si kun hos coop sine butikker 97% av handelen i løpet av et år er hos coop. Så den 1 prosenten utgjør mye i løpet av et år. Merker godt at de nå har gått ned til 2% på trondoskortet. Derfor jeg tenker å ha dette mastercardet. Samme når jeg er hos coop elektro, går dit fremfor expert for å spare inn på 2 prosenten jeg får igjen Så klart, går der det er billigst, men er coop billigst så drar jeg dit fremfor expert. Jeg kjøper en del bøker og dvd'er hos cdon.com via nett, og tenkt å sende de mail å spør om de tar ekstra gebyr på å bruke mastercardet, for da fører jeg jo over pengene til regning kontoen samtidig som at jeg bestiller det fra nett. Bruker å kjøpe ting de siste 2-3 dagene før lønning, for da ser jeg hvor mye jeg har igjen fra måneden før. Kommer ikke til å endre på det når jeg begynner å bruker mastercardet i stedet for visa kortet. Står på coop sin side at man må spørre om butikken tar ekstra gebyr, for noen gjør det, noen ikke for det er noe butikken bestemmer, ikke coop. Men så klart, hvis jeg handler hos cubus så bruker jeg mastercardet, hvis de godttar det gebyrfritt. For jeg bruker aldri penger hvis jeg ikke har de på konto, og kommer ikke til å forandre på det når jeg får mastercardet. Jeg har to kontoer, brukskonto (lønningen kommer dit automatisk, og all bruk av visa kortet trekker fra den kontoen) også har jeg regning kontoen. Alt som går under "regninger" føres over dit den dagen jeg får lønning. Husleie, strøm, forsikring, internet, mobil, ja alt. Så nå blir det noe "nytt" at jeg da må føre inn matbudsjettet dit fast. Har Efaktura på alle regningene mine og de trekker fra den kontoen, dette kommer coop fakturan også å gjøre. Den kontoen røres aldri, jeg setter bare inn penger og passer på at jeg har det som skal være der, også går alt annet automatisk Mat og alt annet går ut fra brukskontoen per dags dato, og når jeg sier "jeg har 1000kr igjen" så har jeg 1000kr + 9000 til regninger. Jeg teller aldri med regning-pengene til daglig. Pappa fikk litt panikk da han fikk høre at jeg kun hadde 400kr igjen på konto en gang, for han trodde jeg ikke hadde penger til husleie og mobil regningen Så han førte over 10 000kr helt utav det blå, disse fikk han tilbake.. også fikk jeg de tilbake igjen helt utav det blå noen dager senere, for søsknene mine fikk 10 000kr så da måtte jeg få det også, likt skal være likt i følge han. De fikk det fordi han trodde at jeg var blakk og ikke hadde penger til husleien, så det var min skyld at han brukte 30 000 for ingenting. Men snilt gjort, det var det. Kan nevne at halvparten av disse pengene gikk til julegaven hans det året, og resten ligger på sparekontoen Føler jeg har såpass kontroll over økonomien at et slit mastercard er smart. Kommer ikke til å få gjeld opp til ørene. Tenker å starte smått for å få inn rutinene, blir kun den første måneden altså. tsAnonymkode: be4f9...b74Altså du får ikke % hvis du bruker kortet på andre matbutikker enn coop men du får 1% hvis du bruker kortet i andre butikker. Det gjelder også nettbutikker. Jeg har aldri sett en eneste nettbutikk som tar gebyr for bruk av mastercard men hvis en butikk gjør det så vil det stå ved utbetaling. Det er altså ingen grunn til å sende mail til butikkene før du handler der.Du kan bruke kortet over alt. Det er kun etter min kjennskap kontant uttak i butikk og betaling i posten at man må bruke visa. Det vil si at du ikke behøver å bruke visa kortet ditt i det hele tatt. Derfor ser jeg ingen grunn til at du skal overføre det du tror at du vil bruke på kortet over på regningskontoen. Kan ikke alle vanlige regninger gå fra regningskontoen og vanlig bruk gå fra brukskontoen? Da kan du jo enkelt se hvor mye du har å bruke den måneden enten du skal kjøpe mat eller julegaver. Det er jo bare å logge inn og se av og til at du har mer på brukskonto enn du har minus på kortet. Du kan også overføre pengene til mastercard kontoen før bruk hvis du vil også.Ett tips siden du kjøper en del på cdon.no er å registrere deg på kickback. Det er en nettside som har avtaler med mange nettbutikken og du vil da få en prosent andel av det du har betalt tilbake. Hvis du også installerer en adon fra siden så vil du få beskjed hver gang du er på en nettside som de har avtale med. Og nei det koster ingenting å bruke og det er ingenting skummelt med liten skrift. Jeg overførte nylig over 4000 kr som har samlet seg opp på kickback profilen min.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #10 Skrevet 10. november 2015 Jeg mistenker at TS bare ønsker en bekreftelse på at dette går bra fordi hun/han har hørt om alt som kan gå galt med kredittkort. Så lenge du betaler innen fristen, som du jo skal, så er det ingen skjulte feller å gå i med Coop kort. Nå er det en stund siden jeg har handlet hos Cdon, men er rimelig sikker på at de ikke har gebyr på kredittkort. Uansett er de pliktig å informere om dette før du betaler, så hvis du sjekker totalsummen før du bekrefter, så ser du fort det. Anonymkode: 61c3f...998Jeg ønsker en bekreftelse ja, på at jeg har forstått det riktig. Er ekstremt skeptisk til kredittkort, for jeg vil ikke havne i en dårlig økonomisk situasjon. Foreldrene mine vil ikke at jeg skal ha dette kortet. Men jeg er 24 år og bestemmer selv. Så jeg går imot de nå, noe som er litt ekkelt men jeg bestemmer. Jeg ringte mamma for å spørre om jeg fikk lov til å kjøpe meg katt.... da jeg bodde for meg selv. Det å få lov til å gjøre hva jeg vil, når jeg vil er nytt for meg. Selv om at jeg har bodd for meg selv i 4 år nå Så jeg vil bare være 110% sikker på at jeg har forstått vilkårene helt rett, slik at jeg ikke gjør en stor feil.Tusen takk for alle svar <3 Legger inn bestilling på kortet nå.Og ang kortbruk i andre butikker og nettbutikker. Det står på hjemmesiden at andre kan velge å ta ekstra gebyr for å bruke mastercard, og at det ikke er bestemt av coop. Så derfor jeg var litt usikker på om det er trygt å bruke hos f.eks cdon.com. Men hvis det er så enkelt som å følge med på summen før du betaler så er det jo flott! Jo mer jeg bruker kortet, jo bedre er det :D Sparer der jeg sparer kan. Jeg har ingen erfaring med verken gullkort, mastercard eller annen kredittkort. Så for meg er dette helt nytt og har jo hørt skrekkhistoriene om folk som har gått personlig konkurs på grunn av kredittkort. Men jeg har to "regler" for meg selv, dette gjelder alt, ikke bare kredittkort; Aldri bruk penger jeg ikke har, og regninger kommer alltid først. Jeg låner aldri penger av folk, aldri hatt behov for det. Venninner kan si at jeg kan låne 300kr for å bli med på fest. Men jeg låner ikke penger av folk, så enkelt er det. Dette er da ofte siste helg før lønning. Selv om at de da får pengene tilbake to dager senere så vil jeg ikke låne penger, så enkelt er det. Har jeg ikke penger til å gjøre noe eller kjøpe noe der og da, ja da gjør jeg ikke det. Eneste unntaket er hvis det er helse-relaterte ting og det er skikkelig krise, og da er det kun mamma og pappa jeg låner fra. Men det har ikke skjedd enda Har kun lånt penger av noen en gang, og det var fra mamma. Bankkortet mitt knakk så jeg måtte vente ei uke på å få et nytt et. Men teknisksett så lånte jeg ikke penger, for jeg overførte penger via nettbanken fra min konto til hennes, som hun da tok ut for meg Så.. jeg lånte kortet hennes, ikke penger Grunnen til at jeg er såpass streng mot meg selv, er fordi foreldrene mine ikke har troa på meg. Storebroren min har fått seg en diger gjeld på grunn av kredittkort. Det har gått så langt at mamma og pappa kan ikke hjelpe han. Han burde ha meldt seg på luksusfellen. Så ille er det. Mamma og pappa er livredd for at jeg skal gå i samme fellen, og for å være ærlig, det er jeg også. For alle kan gjøre feil, så jeg er redd for å ta feil valg økonomisk. Derfor er jeg såpass streng mot meg selv og må ha kontroll til en vær tid. De mener jeg kommer til å gjøre det samme som han, for lillesøstre seg jo opp til storebrødrene sine. De hadde aldri trodd at han skulle havne i trøbbel heller. Så når han gjorde det, så kan jeg også det. Derfor er jeg såpass forsiktig når det kommer til kredittkort. Også vil jeg bevise for de at jeg klarer det! Jeg klarer å være ansvarlig økonomisk.ts Anonymkode: be4f9...b74
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå