AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Jeg ble født i 1990. Når jeg fremdeles gikk i barnehagen ble jeg spurt om jeg ville begynne på seksårskolen eller være i barnehagen et år lengre. Jeg valgte å bli i barnehagen, og i 1997 begynte jeg rett i andre klasse. Hvorfor det? Jeg husker at vi eldste barna hadde litt undervisning i barnehagen på fredager, men ellers hadde var det bare vanlig barnehage. Andre barn på samme alder gikk på skolen. Hvorfor fikk vi velge? Hver gang jeg sier at jeg begynte rett i andre klasse blir jeg alltid spurt hvorfor, men jeg har ikke noe annet svar enn at jeg fikk velge. Det er ikke sånn at jeg begynte med eldre elever, jeg gikk bare ikke i første klasse. Anonymkode: 86cc8...103
Jacuzzi Skrevet 9. november 2015 #3 Skrevet 9. november 2015 Fordi de som var ett år yngre enn deg begynte i 1.klasse, og alle som da var født i 1990 skulle begynne rett i 2.klasse. Da du fikk tilbud om seksårsskole, var ikke den nye reformen innført. Seksårsskole er ikke det samme som 1.klasse, så det var ikke det du fikk tilbud om, men noe helt annet. Alle som var eldre enn deg hoppet over et klassetrinn sånn tallmessig. Jeg har aldri gått i 4.klasse. 9
Gjest Castielz Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Da skjedde det verste som noen gang har skjedd i Norges historie mtp utdanning og livet for ungdommen generelt.Trenger egentlig ikke vite så mye mer enn det.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #5 Skrevet 9. november 2015 Slik jeg har forstått det:Før denne reformen startet man i første klasse da man var 7 år gammel, så bestemte noen at man skulle starte i 1 klasse når man var 6 år gammel, og derfor måtte alle barn i hele norge hoppe over ett klassetrinn for at det skulle gå opp. Anonymkode: d81eb...a02 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #6 Skrevet 9. november 2015 Fordi de som var ett år yngre enn deg begynte i 1.klasse, og alle som da var født i 1990 skulle begynne rett i 2.klasse. Da du fikk tilbud om seksårsskole, var ikke den nye reformen innført. Seksårsskole er ikke det samme som 1.klasse, så det var ikke det du fikk tilbud om, men noe helt annet. Alle som var eldre enn deg hoppet over et klassetrinn sånn tallmessig. Jeg har aldri gått i 4.klasse.Okay... så alle hoppet over. Det visste jeg ikke. Jeg trodde alltid av seksårskolen var det samme som første klasse. Men så da fikk alle født fra 91 10 år i grunnskolen, men ikke de før. Anonymkode: 86cc8...103
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #7 Skrevet 9. november 2015 Alle som er født tidligere enn 1991 "hoppet over" et år i grunnskolen, dvs de gikk bare 9 år. Alle som er født etter 1990 har gått 10 år på grunnskolen. Vi som er født i 90 begynte rett i andre klasse ja:) Jeg kan huske å ha gått på "førskolen" et år før jeg startet på skolen. Men det var absolutt ikke noe skole, var mye tegning og prat om å begynne på skole. Jeg vet at min far ikke gikk i 10.klasse, han var ferdig i 9. fordi det kullet "hoppet over" 10. klasse. Og ja, den heter "Reform 97". Den endret hele skoleopplegget den gangen. Anonymkode: e8e65...77f 1
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #8 Skrevet 9. november 2015 Ja, det var en som het Sandal som begynte å tråkke på folk. Det er iallefall det jeg har hørt. "Tråkk, tråkk på en sandal" stod det på storesøsterens russekort fra det året.Og hans brilliante ideer har skylda for at min videre utdanning ble veldig stykkevis og delt.
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #9 Skrevet 9. november 2015 (endret) Alle som er født tidligere enn 1991 "hoppet over" et år i grunnskolen, dvs de gikk bare 9 år. Alle som er født etter 1990 har gått 10 år på grunnskolen. Vi som er født i 90 begynte rett i andre klasse ja:) Jeg kan huske å ha gått på "førskolen" et år før jeg startet på skolen. Men det var absolutt ikke noe skole, var mye tegning og prat om å begynne på skole. Jeg vet at min far ikke gikk i 10.klasse, han var ferdig i 9. fordi det kullet "hoppet over" 10. klasse. Og ja, den heter "Reform 97". Den endret hele skoleopplegget den gangen. Anonymkode: e8e65...77fStoresøster hevder at du har feil. Før Reidar Sandal, sier hun, så gikk alle fra 1. til 6. klasse, før de gikk tre år i ungdomsskolen. Så begynte de i videregående skoler, med ett år felles for alle, før de valgte linjer, VK1 og VK2 med enten språkfag, naturfag, sosialfag, maskin og mekanikk, servicefag, kontorfag, kokk og servitør, samfunns- eller mediefag.Og etterpå innførte de ett tiende klassetrinn og obligatorisk videregående opplæring. Før måtte nemligens alle søke om å få videregående opplæring, etter ungdomskolen. Det var noe som het Reform -94 før den tid, og det var Gudmund Hærnes sin storhetstid.Min større bror hadde et russekort med "Rø'form -94" på.Pga den reformen, kunne ikke storebror gå to ganger på videregående skole, i to ulike linjer. Endret 9. november 2015 av Tøytigern 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #10 Skrevet 9. november 2015 Storesøster hevder at du har feil. Før Reidar Sandal, sier hun, så gikk alle fra 1. til 6. klasse, før de gikk tre år i ungdomsskolen. Så begynte de i videregående skoler, med ett år felles for alle før de valgte linjer, med språkfag, naturfag, sosialfag, servicefag, kokk og servitør- og samfunns- eller mediefag.Og etterpå innførte de ett tiende klassetrinn og obligatorisk videregående opplæring. Det var noe som het reform -94 før den tid, og det var Gudmun Hærnes sin storhetstid.Min større bror hadde et russekrot med "rø'form 94" på. En gang i tidenes morgen, da jeg var engasjert student, huske jeg at jeg gikk i tog gjennom Trondheim og ropte "Hernes må fjernes". Jeg husker ikke helt hvorfor, men alle var veldig enige om at sånn var det bare. Anonymkode: 38a31...62d 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #11 Skrevet 9. november 2015 Det har vært flere omlegninger i Norsk skole. Vinhadde reform -94 og reform -97. En periode var grunnskolen 9 årig, med valgfritt 10. Klasse for dem som ikke hadde så gode karakterer, var skoletrette ol. Når det var slik begynte barn på skolen som 7 åringer. Gikk 6 år i barneskolen og 3 alternativt 4 år på ungdomsskolen. Barnehage var et knapphetsgode, for sosialt vanskeligstilte der disse hadde fortrinnsrett. Alle andre måtte enten ordne seg med dagmamma eller praktikant, eller private barnehager. Så begynte de med førskolegrupper for 6 åringene for å gi dem litt forsmak på skolesituasjonen. Vgs var enten gymnas eller yrkesskole. Yrkesskolen gav ikke studiekompetanse men utdannelse til å skulle kunne få en jobb etter endt skolegang. Gymnas gav studiekompetanse og var for de skoleflinke, de med foreldre som kunne betale for at ungdommene fikk gå på skole eller de som turde å leve på lånekassen. Butikker stengte klokka 5 på ettermiddagen, så butikkjobber og andre deltidsjobber for studenter var vanskelig å få. Det var litt om gamle dager..... Anonymkode: 2011d...e38 10
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #12 Skrevet 9. november 2015 En gang i tidenes morgen, da jeg var engasjert student, huske jeg at jeg gikk i tog gjennom Trondheim og ropte "Hernes må fjernes". Jeg husker ikke helt hvorfor, men alle var veldig enige om at sånn var det bare. Anonymkode: 38a31...62d
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #13 Skrevet 9. november 2015 (endret) Det har vært flere omlegninger i Norsk skole. Vinhadde reform -94 og reform -97. En periode var grunnskolen 9 årig, med valgfritt 10. Klasse for dem som ikke hadde så gode karakterer, var skoletrette ol. Når det var slik begynte barn på skolen som 7 åringer. Gikk 6 år i barneskolen og 3 alternativt 4 år på ungdomsskolen. Barnehage var et knapphetsgode, for sosialt vanskeligstilte der disse hadde fortrinnsrett. Alle andre måtte enten ordne seg med dagmamma eller praktikant, eller private barnehager. Så begynte de med førskolegrupper for 6 åringene for å gi dem litt forsmak på skolesituasjonen. Vgs var enten gymnas eller yrkesskole. Yrkesskolen gav ikke studiekompetanse men utdannelse til å skulle kunne få en jobb etter endt skolegang. Gymnas gav studiekompetanse og var for de skoleflinke, de med foreldre som kunne betale for at ungdommene fikk gå på skole eller de som turde å leve på lånekassen. Butikker stengte klokka 5 på ettermiddagen, så butikkjobber og andre deltidsjobber for studenter var vanskelig å få. Det var litt om gamle dager.....Anonymkode: 2011d...e38Det var handelsskole, også. Sier min storesøster. Hun gikk der.Dessuten sier hun at man ble lærling etter yrkesskolen.Og butikkene stengte klokka sju på torsdagene, så derfor jobbet hun da, mellom tre og sju, og på lørdager. Også kunne man få plass på gymnaset på oppfylningsplasser. Det vil si at man fikk plass, hvis noen andre trakk seg før første skoledag. Endret 9. november 2015 av Tøytigern 1
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #14 Skrevet 9. november 2015 (endret) Storebror sier at det var like mye prestisje å gå på handelsskolen. Da ble man nemlig blåruss og ikke akademiker. Da kunne man begynne på BI og bli skitgod i økonomi. Så det så, sier han. Edit: De er enig i at det var minst status å gå på maskin og mekk og bli svartruss. Endret 9. november 2015 av Tøytigern 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #15 Skrevet 9. november 2015 I tillegg til handelsskole og yrkesskole hadde man også husflidskole og husmorskole. Og selvfølgelig folkehøyskoler. Anonymkode: 4e20d...1c3 3
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #16 Skrevet 9. november 2015 (endret) I tillegg til handelsskole og yrkesskole hadde man også husflidskole og husmorskole. Og selvfølgelig folkehøyskoler.Anonymkode: 4e20d...1c3Nå falt ikke det der inn under videregående skoler.Husflidsskolen ble gjort om til en del av yrkesskolen og husmorskolen ble til en del av helse og sosial, lenge før 1990...Folkehøgskolene er en karakterfri greie, og det var et år for å drive dank og sosialisere, sier min større bror. Han fnyser av folkehøgskoler."Dra på jordomsegling i stedet!" er hans kommentar.Soresøster mener husflidsskolene var noe de faset ut på 70-tallet og at husmorskolen døde ut før den tid, da husmødrene ikke lenger utdannet seg i koking og baking og barnestell. Den gangen folk gikk på de skolene, hadde de realskoler i Norge og ikke ungdomsskoler.Generasjonen til besteforeldrene gikk der. Husflidsskolen lærte bort søm og vev, sier hun. Og at de som ville ha gått på husmorskole gikk barnepleie eller hjelpepleie i stedenfor. Men nå fins ikke hjelpepleier, heller. De var sykepleierassistenter.Barnepleie vet hun ikke hva det ble til. Kanskje sykepleier, helsesøster eller jordmor? Vi vet ikke. Endret 9. november 2015 av Tøytigern
Nowayback Skrevet 9. november 2015 #17 Skrevet 9. november 2015 Jeg har aldri gått i 5.klasse. Tenkte å ta det opp snart.. 3
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #18 Skrevet 9. november 2015 Jeg har aldri gått i 5.klasse. Tenkte å ta det opp snart..Høres smart ut.Det gjorde jeg. Men ikke i Norge, da. 1
minister-mio Skrevet 9. november 2015 #19 Skrevet 9. november 2015 (endret) Alle som er født tidligere enn 1991 "hoppet over" et år i grunnskolen, dvs de gikk bare 9 år. Alle som er født etter 1990 har gått 10 år på grunnskolen. Vi som er født i 90 begynte rett i andre klasse ja:) Jeg kan huske å ha gått på "førskolen" et år før jeg startet på skolen. Men det var absolutt ikke noe skole, var mye tegning og prat om å begynne på skole. Jeg vet at min far ikke gikk i 10.klasse, han var ferdig i 9. fordi det kullet "hoppet over" 10. klasse. Og ja, den heter "Reform 97". Den endret hele skoleopplegget den gangen. Anonymkode: e8e65...77fdersom du er født i 90 gikk vel ikke faren din på grunnskolen da reform 97 kom. 9. Var siste året på ungdomsskolen. Kullet hans hoppet ikke over 10.grunnen var at små barn skulle begynne på skolen et år tidligere enn før. Så da måtte alle hoppe en klasse opp, så de som tidligere gikk siste året i barnehagen/ i kommunens seksårstilbud/ var hjemme skulle inn i førsteklasse. Endret 9. november 2015 av mini-mio 3
Tøytigern Skrevet 9. november 2015 #20 Skrevet 9. november 2015 Min bror tok med sine bøker i bedriftsøkonomi fra VK1 og VK2 ut i skogen etter endt eksamen i 3.klasse, spikra dem opp på ei gran og skjøt på dem med skarpt. Han sa det føltes bedre etter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå