Gå til innhold

Utrykningskjøretøy

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva skal man gjøre dersom man kommer til et kryss med vikeplikt, hvor de bak ikke har mulighet til å kjøre forbi, og det kommer et utrykningskjøretøy bak? Det er vel egentlig ikke så mye å gjøre, enn å håpe at de bilene på forkjørsveien stopper, eller? 

Ikke så lenge siden jeg fikk lappen, og driver å bekymrer meg for slike ting.. 

Anonymkode: 25c1b...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skal man gjøre dersom man kommer til et kryss med vikeplikt, hvor de bak ikke har mulighet til å kjøre forbi, og det kommer et utrykningskjøretøy bak? Det er vel egentlig ikke så mye å gjøre, enn å håpe at de bilene på forkjørsveien stopper, eller? 

Nei, du skal ikke håpe at de andre bilene stopper, du skal bruke øynene dine og se om de andre bilene har stoppet. 

Anonymkode: dacd8...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du skal ikke håpe at de andre bilene stopper, du skal bruke øynene dine og se om de andre bilene har stoppet. 

Hva mener du med det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gi fri bane til uttrykningskjøretøy,, så snart som mulig. Setter du på høyre blinklys signaliserer du til sjåføren at du har sett blålysbilen. 

Anonymkode: 82050...8e4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal gi fri bane til uttrykningskjøretøy,, så snart som mulig. Setter du på høyre blinklys signaliserer du til sjåføren at du har sett blålysbilen. 

Så det er egentlig ikke noe man kan gjøre? Jeg bruker alltid blinklys i kryss, med mindre jeg skal rett frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er egentlig ikke noe man kan gjøre? Jeg bruker alltid blinklys i kryss, med mindre jeg skal rett frem.

Jo, du skal bremse ned, vente til de andre bilistene har stoppet, for så å flytte deg. Det sier seg selv at du ikke kan kjøre rett i en annen bil for å slippe frem ambulansen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, du skal bremse ned, vente til de andre bilistene har stoppet, for så å flytte deg. Det sier seg selv at du ikke kan kjøre rett i en annen bil for å slippe frem ambulansen. 

Men da er det jo ikke noe man kan gjøre. Jeg kjører alltid når det er ledig, det er ikke sånn at jeg står og venter i kryss til vanlig fordi jeg synes det er gøy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre bilene på forkjørsveien kommer sannsynligvis til å stoppe for å gi plass. Deretter kan du kjøre ut i krysset for å slippe frem utrykningskjøretøyet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det jo ikke noe man kan gjøre. Jeg kjører alltid når det er ledig, det er ikke sånn at jeg står og venter i kryss til vanlig fordi jeg synes det er gøy...

Herregud, de andre bilistene som du har vikeplikt for vil mest sannsynlig STOPPE for å hjelpe deg til å kunne slippe frem blålyset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ginfri bane så snart det praktisk er mulig å slippe blålysbiler frem. Men du skal først og fremst ikke bryte trafikkreglene eller forårsake ulykker.Du har vikeplikt fra høyre og ellers etter skilt, oppmerking osv. Men ikke vikeplikt for blålysbiler. 

Sett deg ned og pugg teoriboken når dere ikke har fått med dere grunnleggende oppførsel i trafikken, så har dere ikke noe bak et ratt å gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stopper for bilen du har vikeplikt for først. Når han hører sirenene skal den andre bilen også stoppe. Når han har stoppet kjører du ut i krysset og dit du skal så utrykningskjøretøyet slipper frem. Så at akkurat dette skjedde her om dagen faktisk, bare at det var rødt lys. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du stopper for bilen du har vikeplikt for først. Når han hører sirenene skal den andre bilen også stoppe. Når han har stoppet kjører du ut i krysset og dit du skal så utrykningskjøretøyet slipper frem. Så at akkurat dette skjedde her om dagen faktisk, bare at det var rødt lys. 

Ser i en tråd om tilsvarende tema under Aktuelt akkurat nå at mange hevder at man uansett ikke har lov til å kjøre på rødt lys.

Anonymkode: 7ad1a...023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal gjøre, er å legge deg så langt ut til høyre som mulig. Om nødvendig sige litt fram med fullt rattutslag for fortest mulig å komme ut på kanten. De som kommer bak må du være obs på, de kan nemlig oppfatte som at du vil slippe de fram(om jeg forstår deg rett) Men slike er utrykningskjøretøy obs på, de vet aldri hva "toerbilen" vil gjøre.

Ble du litt klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...