-Jiinxs- Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Stemmer det at når du sier opp, så får du opptjent feriepenger utbetalt på den siste lønningen?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Får det vel til sommeren vil jeg tro..Mange gjør det slik, men det er ikke slik det skal gjøres. Opptjente feriepenger skal utbetales sammen med den siste lønningen. (Det har akkurat vært en annen tråd om feriepenger her, og der mener jeg det ligger linker til regelverket.) Anonymkode: cb482...b07
-Jiinxs- Skrevet 9. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 9. november 2015 (endret) Takk for hjelpen Mange gjør det slik, men det er ikke slik det skal gjøres. Opptjente feriepenger skal utbetales sammen med den siste lønningen. (Det har akkurat vært en annen tråd om feriepenger her, og der mener jeg det ligger linker til regelverket.)Anonymkode: cb482...b07Føler meg litt dum nå. Jeg var til og med innom den tråden.. Endret 9. november 2015 av -Jiinxs-
Chizue Skrevet 9. november 2015 #6 Skrevet 9. november 2015 Tja, jo du kan det, men da må du betale skatt av det. Betaler de det ut neste år, så er de skattefrie tror jeg x)
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #7 Skrevet 9. november 2015 Du har krav på å få de på siste lønning, men praksis varierer vel litt.. I noen jobber har jeg fått de sommeren etter, i den forrige jobben jeg hadde spurte jeg om jeg kunne få de til sommeren, men sjefen min måtte frigjøre ansattnummeret mitt, så måtte få de da jeg sluttet. Et annet sted jeg jobbet bare fikk jeg de på siste lønn, uten at jeg spurte om det ene eller det andre, og hos andre igjen har jeg kunnet få sommeren etter Anonymkode: 51c12...16a
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #8 Skrevet 9. november 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett, spørsmålet er bare når du betaler denne skatten. Anonymkode: cb482...b07 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett, spørsmålet er bare når du betaler denne skatten.Anonymkode: cb482...b07Kan noen være så snill å forklare forskjellen her? Anonymkode: 5521d...ae1
Gjest Nori Skrevet 10. november 2015 #10 Skrevet 10. november 2015 Kan noen være så snill å forklare forskjellen her? Anonymkode: 5521d...
Gjest Nori Skrevet 10. november 2015 #11 Skrevet 10. november 2015 Sitering i nytt forum er ikke for amatører..Utbetales feriepengene i opptjeningsåret trekkes det direkte skatt av dem. Utbetales de året etter trekkes det ikke direkte skatt, men det trekkes litt ekstra skatt i de øvrige månedene får å dekke opp for trekkfriheten når feriepengene utbetales.Med mindre feriepengene utløser toppskatt om de utbetales i opptjeningsåret har det derfor utbetalingstidspunktet ingen betydning skattemessig. Sluttsummen blir den samme.
*Frida* Skrevet 10. november 2015 #12 Skrevet 10. november 2015 Du betaler skatt av feriepengene uansett, spørsmålet er bare når du betaler denne skatten.Anonymkode: cb482...b07Kan noen være så snill å forklare forskjellen her? Anonymkode: 5521d...ae1Om du får utbetalt feriepengene iår (2015) er dei med på likninga for 2015, som kjem våren 2016. Feriepenger utbetalt i 2016 er med på likninga for 2016, som kjem våren 2017. Likning=selvangivelse.Det er altså når pengane (både lønn og feriepengar) er utbetalt som avgjer når du skal betale skatt av dei, ikkje når dei er opptjent.Det er kome nye reglar på dette med utbetaling av feriepengar ved opphør av arbeidsforhold. Trur det var i 2014. Før dette kunne feriepengane avtalast utbetalt i ferieåret (altså året etter). No er det lovpålagt å utbetale feriepengane på siste lønn (som i praksis gjerne blir månaden etter siste ordinære lønn - sluttoppgjør).
Gjest canacas Skrevet 10. november 2015 #13 Skrevet 10. november 2015 Ja, det skal utbetales i ett sluttoppgjør. Noen arbeidsgivere er greie og holder på de for deg til sommeren om du spør pent. Feriepenger er forøvrig ALDRI skattefrie. Får du dem i inneværende år blir det trukket forskuddstrekk på de. Får du de året etter blir de utbetalt uten skattetrekk, men blir lagt til i skattegrunnlaget ditt for året de utbetales i.
tingeling Skrevet 10. november 2015 #15 Skrevet 10. november 2015 NB! Husk at ferie neste år, i ny jobb, blir ubetalt. Du må spare feriepengene du får nå. Du kan heller ikke nekte å ta ferie neste år. 1
Million Skrevet 12. november 2015 #16 Skrevet 12. november 2015 (endret) Stemmer det at når du sier opp, så får du opptjent feriepenger utbetalt på den siste lønningen?Ja, dersom du ikke ber om noe annet. Da skatter du av dem. Men du kan si at du vil vente til januar året etter med å få de utbetalt, så slipper du å skatte av dem - der og da. De legges jo til årsinntekten din, så du skatter senere i forb. med selvangivelsen. Endret 12. november 2015 av Million
-Jiinxs- Skrevet 12. november 2015 Forfatter #17 Skrevet 12. november 2015 (endret) Ja, dersom du ikke ber om noe annet. Da skatter du av dem. Men du kan si at du vil vente til januar året etter med å få de utbetalt, så slipper du å skatte av dem - der og da. De legges jo til årsinntekten din, så du skatter senere i forb. med selvangivelsen. Det blir til at jeg sier opp i januar (2016) og siden selskapet jeg jobber i blir solgt så vet jeg ikke om jeg får noe valg om å få utbetalt feriepenger eller ikke. Kanskje alle får de uansett, ikke vet jeg. Endret 12. november 2015 av -Jiinxs-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå