Gå til innhold

Selvforsvar i gymtimen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestandig lurt på hvorfor man ikke lærer grunnleggende selvforsvar i f.eks. gymtimer på skolen eller får tilbud om å lære det etter skolen i f.eks. regi av skolen. Selvforsvar kunne begrenset flere ubehagelige hendelser for både jenter og gutter, og det kan vel ikke være så fryktelig kostbart å flette det inn i gymtimen? Eventuelt 1-2 gymtimer i løpet av videregående, gjerne et par timer til helst.

Slike tilbud burde også være å finne på universiteter og i andre foreninger. 

Anonymkode: f8e2f...dbd

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Uhumskheter
Skrevet

vi hadde det både på barneskolen, ungdomsskolen og vgs.

Skrevet

vi hadde det både på barneskolen, ungdomsskolen og vgs.

Jeg har aldri hatt det på noen av de arenaene, og heller aldri fått opplysning om et slikt tilbud.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde ikke det og har ikke hørt om noen som har dette som vanlig praksis - noe det ABSOLUTT burde vært!
Er det ingen her i en kampsport eller kvinneforening som kan ta initativ til å oppfordre kommunene og komme med forslag til pakker?

Anonymkode: d3e03...dd4

Skrevet

veldig enig! det burde absolutt være et tilbud! er det snakk om egne barn her ts? Går det ann å ta opp driekte med skolen? eller kanskje i foreldremøte?

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Hvis alle kan selvforsvar kan ingen selvforsvar.

Skrevet

latest?cb=20121221124338

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett! Ingen burde lære selvforsvar! tenk om vi plutselig fikk masse ungdom som kunne forsvare seg selv! Denne kaketopp genereasjonen altså... Hvor skal det ende?!

Skrevet

Jeg hadde ikke noe som helst selvforsvar på skolen, jeg heller.

Anonymkode: 5a4f1...ff4

Skrevet

Et fint tiltak på papiret, MEN:

a) Enten må alle landets gymlærere på videreutdanning, eller så må skolene leie inn eksterne. Hvem skal betale for dette kraftfulle gildet? I hvert fall ikke arbeidsgiveren (KS). Det finnes kommunale penger til forvaltning og gangbroer, men ikke til skole og helse.

b) Skal det komme ved siden av ordinær undervisning, eller istedenfor noe annet? Hva i gymfaget må i så fall vike? Hvem bestemmer dette, i så fall?

c) Hva hvis foreldre eller elever motsetter seg en slik opplæring? Skal de fritas undervisning, eller skal skolene tilby alternativ undervisning?

d) Hva er egentlig "selvforsvar"? Hvem skal definere innholdet i denne undervisningen?

.... for å nevne noe. En vakker dag vil folk forstå hvorfor ikke skolen kan tilby opplæring i alt som virker å være fornuftig.

• Liker 1
Skrevet

Nå er ikke jeg gymlærer, så jeg har ikke et fasitsvar, men antar det ikke ligger i læreplanen.

Skrevet

veldig enig! det burde absolutt være et tilbud! er det snakk om egne barn her ts? Går det ann å ta opp driekte med skolen? eller kanskje i foreldremøte?

Snakk om meg som elev som absolutt kunne følt meg noe tryggere selv om jeg har på meg voldtektsalarm kl 9. om kvelden. 

Ts

Skrevet

Det å internalisere selvforsvarsteknikker tar lang tid, det er ikke spesielt politisk korrekt å lære barn utstikking av øyer og andre skitne triks som faktisk er hva som er effektivt, man må ha gymlærere som faktisk vet hva de lærer bort.

Skrevet

a) Enten må alle landets gymlærere på videreutdanning, eller så må skolene leie inn eksterne. Hvem skal betale for dette kraftfulle gildet? I hvert fall ikke arbeidsgiveren (KS). Det finnes kommunale penger til forvaltning og gangbroer, men ikke til skole og helse.

b) Skal det komme ved siden av ordinær undervisning, eller istedenfor noe annet? Hva i gymfaget må i så fall vike? Hvem bestemmer dette, i så fall?

c) Hva hvis foreldre eller elever motsetter seg en slik opplæring? Skal de fritas undervisning, eller skal skolene tilby alternativ undervisning?

d) Hva er egentlig "selvforsvar"? Hvem skal definere innholdet i denne undervisningen?

.... for å nevne noe. En vakker dag vil folk forstå hvorfor ikke skolen kan tilby opplæring i alt som virker å være fornuftig.

Selv tenker jeg at det hadde vært mye mer nyttig at kommunen gav skolen penger eller opprettet et tilbud som innebærte selvforsvar, enn deler av "den kultuelle skolesekken" som vi enda har. Elever får absolutt ingen unytte av å høre på folk som spiller på glass eller som skal oppmuntre oss til å lære gitar. Selvforsvar kunne for eksempel vært et alternativt opplegg under dagene som er satt til fokus på psykisk helse. Enten å sende gymlærere på videreutdanning eller å leie inn folk som kan ha en skoleklasse 1-2 timer der de får lært å praktisert grunnleggende selvforsvar.

Kunne vært i en av gymtimene, gjerne under psykisk helse dagene. Gymlærere følger en plan med ulike tema elevene skal være innom, men selvforsvar(kampsport) kan være mer nyttig en dans og turn i flere tilfeller. Det er bestandig timer der gymlærere ikke har noe spesielt opplegg og setter elevene til å spille fotball. Nødvendige kompetansemål innen kroppsøvning skal selvsagt ikke unnvike. 

Tenker selv at man vil få best utbytte av å lære grunnleggende selvforsvar på videregående, ikke ungdomsskolen (går selvsagt an i små mengder, men eldre elever er gjerne mer modne). Selvforsvar oppmuntrer heller ikke til vold, men å kunne forsvare seg selv mot eventuelle overfall eller pressede situasjoner. Foreldre har myndighet over barnet inntil det fyller 18, men jeg ser så langt innen grunn til å kontakte skolen for å fjerne barnet fra undervisningstimer som blir satt av til å lære å forsvare seg selv. Styrketrening er et vanlig alternativ dersom man ikke har tilgjengelighet til å være med i den planlagte undervisningen. 

Jeg har lurt på dette med skole og tilbud om selvforsvar over en lang periode, og dermed falt det meg naturlig å søke opp om det fantes tilbud dersom man ønsker å lære seg grunnleggende selvforsvar. Det fantes selvsagt kurs man kunne ta om kvelden (noen kurs på 2 timer), der man ville få en grunnleggende opplæring i selvforsvar. Vil tro at dem som driver slike kurser vet hva som er viktigist å kunne og kunne klart å sette opp en undervisningsplan til skoleklasser. 

Vi lærer grunnleggende livredning på skolen, hvorfor skal man ikke lære grunnleggende selvforsvar? Det er selvsagt at livredning redder liv og er meget viktig å kunne, men selvforsvar kan også redde liv og forhindre ulykker. Skolen vil aldri kunne tilby opplæring i alt som er fornuftig, men jeg er ikke alene om å tenke tanken om å bli overfalt når jeg går til og fra skolen. 

Ts

• Liker 1
Gjest Uhumskheter
Skrevet

Vi hadde det i gymtimen, er en kampsportklubb i bygda. Læreren spurte om lederen der kunne komme og ha noen timer med oss. Så da lærte vi selvforsvar istedenfor å drepe hverandre i dødball.

Skrevet (endret)

Vi hadde det i gymtimen, er en kampsportklubb i bygda. Læreren spurte om lederen der kunne komme og ha noen timer med oss. Så da lærte vi selvforsvar istedenfor å drepe hverandre i dødball.

Høres fornuftig ut.

Endret av Fredsmegleren
Skrevet

Enig. Jeg leste i en artikkel her om dagen (finner den ikke igjen, bare leste kjapt igjennom), at det er forventet om dagen at skolen skal ta ansvaret for det samfunnet ikke klarer. Det fins kurs utenom skolen som barn kan gå på, kanskje kommunene burde gjøre det obligatorisk at alle barn deltar på selvforsvar utenom skoletiden? Hvor mye skal styres av det offentlige, og hvor stort ansvar skal skolen ha? Kanskje skoledagen skal utvides for å få inn flere fag?

Anonymkode: 23c27...93d

• Liker 1
Skrevet

Man må se på kost vs nytte. 

For at en skal kunne bruke en selvforsvarsteknikk når en blir angrepet, er det helt nødvendig at man klarer holde hodet kaldt nok til at man ikke får panikk og fryser helt til. Dette i seg selv krever veldig mye trening. Deretter skal man klare å gjennomføre teknikken. Da skal man for det første huske den. I tillegg må man huske den såpass kjapt at man har tid til å reagere før det er for seint. Det betyr at det er mye reflekser det går på. Og for at en bevegelse skal komme nærmest som en refleks må man ha øvd ekstremt mye på den, om og om og om og om igjen. Over tid. Og jo lenger det har gått siden man ahr gjort den, jo mer forsvinner den ut av systemet. 

Så å ha én time selvforsvar på ungdomsskolen er rett og slett tilnærmet lik helt bortkastet. Aldri i livet om man klarer bruke det i praksis. Da er det tåpelig at skolen skal bruke penger på det. 

Jeg har trent kampsport i over 15 år, og kan skrive under på hvor mye mengdetrening som må til for at man skal ha sjangs til å bruke disse teknikkene når man faktisk blir angrepet. Jeg har også vært med å holde selvforsvarskurs, og tro meg: EN time er helt ubrukelig.. Vi holder halvdagskurs noen ganger i året, og selv etter 3-4 timer er de fleste kun i stand til å gjøre ting veeeldig langsomt, og trenger masse tid til å tenke så-gjør-vi-sånn-og-så-gjør-vi-slik. Om vi endrer bittelitt på angrepet er de plutselig hjelpeløse igjen. Og dette selv om vi holder teknikkene så generelle som mulig, og fokuserer på helt enkle ting, som kne-mot-skritt, fingre-mot-øyne, osv. Bare det å få folk til å slutte å krype sammen og holde hendene foran ansiktet når man brøler og rykker til mot dem er en jobb i seg selv... 

Anonymkode: 66570...422

Skrevet

Har bestandig lurt på hvorfor man ikke lærer grunnleggende selvforsvar i f.eks. gymtimer på skolen eller får tilbud om å lære det etter skolen i f.eks. regi av skolen. Selvforsvar kunne begrenset flere ubehagelige hendelser for både jenter og gutter, og det kan vel ikke være så fryktelig kostbart å flette det inn i gymtimen? Eventuelt 1-2 gymtimer i løpet av videregående, gjerne et par timer til helst.

Slike tilbud burde også være å finne på universiteter og i andre foreninger. 

Fordi selvforsvarstrening fører til økt vold blandt elevene, spesielt blandt guttene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...