Gå til innhold

Hjelp til å lage treningsprogram?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg er en gut på 16 år. Jeg er ca 175 cm og veger 75kg. Jeg har alltid vært fysisk aktiv, men siden jeg har slutta på fotball og har ikke trent på ca 6 mnd begynner jeg å bli missfornøyd med min fysisk form og derfor har jeg bestemt meg får å begynne å gå på trening studio. Da håper jeg å forbrenne litt fett og å bygge på litt muskler  og generelt forbedre fysikken min. Fordi jeg føller at jeg begynner å få litt bollemage :D. Jeg har vært på trening studio med kompis par ganger, men jeg vett ikke, på en måte hva jeg skal gjøre hvilken øvelser jeg skal gjøre og hvordan det er best å trene. Fordi jeg vett at jeg trenger å lage treningsprogram, men jeg vett ikke hvordan jeg skal gjøre det. Jeg har så mange spørsmål om hvordan jeg burde lage det. 

For det første hvor mange dager i uken må jeg trene? er det nokk med 3-4 i uken med legday?

Så, hvilken øvelser jeg burde gjøre hverdag? Burde jeg trent bare en type muskler hver dag liksom skulder og rygg og den andre dagen f.eks biceps og kasse? Hvor lenge burde jeg trene hver dag, 1time? Så hvor lenge kan jeg følge den treningsprogram? Til nå har jeg alltid jogget 15 min på tredemølla før selve økta er det bra eller dumt? Så kort sagt jeg lurer på om noen kunne hjelpe med meg å lage en treningsprogram for begynnere? Så jeg lurer om noe kunne hjelpe meg å forstå hvordan alt fungere :D og hvordan jeg kan lage et godt treningprogram med øvelser osv?

Skrevet

Siden du er så ung, bør du få hjelp av en treningsveileder på treningssenteret du skal bruke til å sette opp et program og kjøre en veiledningstime eller to. Både for opplæring i teknikk og apparater og sette opp et fornuftig program i forhold til målene dine. Vanligvis følger det med et par timer med treningsveiledning i medlemskapet, så det er verdt å sjekke om det er mulig.

Skrevet

Det er SIB så jeg tviler på at de har noe slikt :D

Skrevet

Du skal ikke lage program selv. Du skal skaffe deg boka Starting Strength og gjøre som Mark Rippetoe sier.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Inne på fitnessbloggen.no ligger gode forslag til nybegynnere + videoer med øvelser. Et fint sted å starte.

Endret av listefyll
Stavefeil
Skrevet

Ok takk,  skal sjekke det ut 

Skrevet (endret)

Starting Strength og Stronglifts 5x5 er velprøvde nybegynnerprogrammer som innebærer trening tre ganger i uken, kjører du disse er det ikke noe poeng å legge til noe særlig med andre øvelser da programmene ser slik ut av en grunn. Ønsker du å trene oftere enn tre ganger i uken kan du kjøre en push/pull/leg splitt med fokus på baseøvelser, med et slikt program vil du nok se mer muskelmasse jevnt over men mindre maksimal styrke på sikt sammenlignet med førstnevnte.

Siden du spør etter tips for å øke forståelse, her er en svært god artikkel som tar for seg punkter som "alle" gjør i større eller mindre grad når de begynner å trene. Blir du obs på disse feilene fra starten og legger treningen opp slik at du eliminerer disse, vil du spare mye tid.

http://fitnessbloggen.no/kukerundtsyndrom/

Endret av tnh
Skrevet

Siden du er så ung, bør du få hjelp av en treningsveileder på treningssenteret du skal bruke til å sette opp et program og kjøre en veiledningstime eller to. Både for opplæring i teknikk og apparater og sette opp et fornuftig program i forhold til målene dine. Vanligvis følger det med et par timer med treningsveiledning i medlemskapet, så det er verdt å sjekke om det er mulig.

Uenig. Disse treningsveilederne er stort sett folk som i beste fall har et diplom på en 5 ukers fylletur til Bali, og gir alle det samme a4-programmet sentrert rundt maskiner som er sammensatt for å være så lite intimiderende som mulig.

Skrevet

Uenig. Disse treningsveilederne er stort sett folk som i beste fall har et diplom på en 5 ukers fylletur til Bali, og gir alle det samme a4-programmet sentrert rundt maskiner som er sammensatt for å være så lite intimiderende som mulig.

Da kan jeg bare si at vi har veldig forskjellige erfaringer. De jeg har vært borti, har de vært flinke til å ta hensyn til spesielle behov, utgangspunkt og målsetninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...