Gå til innhold

Dere som har/tar samfunnsøkonomisk utdanning

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Orker dere i det hele tatt å ha politiske diskusjoner med vanlige folk. Jeg har 30 poeng selv og merker at det er noe jeg ikke orker. Prøver å ikke henge så mye på aktueltforumet her f.eks, selv om muntlig er mye værre.

For all del, det er jo ikke sånn at man blir høyrevelger (eller Ap velger for den saks skyld) av å kunne litt smafunnsøknomi, så det handler jo ikke så veldig om partitilhørighet. Det er mer måten det diskuteres på. Og nei, dette er ikke noe utdannet vs u-utdannet da ingeniørerstudenter og jusstudenter er minst like ille som elektrikere og livets harde skole alumni.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker dere i det hele tatt å ha politiske diskusjoner med vanlige folk. Jeg har 30 poeng selv og merker at det er noe jeg ikke orker. Prøver å ikke henge så mye på aktueltforumet her f.eks, selv om muntlig er mye værre.

En del folk er morsomme å diskutere med, de som hører etter og tar til seg det man sier. Men mange har kun sin egen oppfatning om hvordan ting henger sammen som de nekter å redefinere. De gidder jeg ikke prate med.

Anonymkode: 5d5cb...449

Skrevet

Det er ikke alltid jeg gidder å diskutere mot folk som har studert i mange år heller. De har null selvinnsikt, og tror at dem alltid veit så veldig mye bedre enn alle andre. Bare fordi de har studert i noen år mer.

Anonymkode: a290a...62a

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tviler ikke på at samfunnsøkonomiutdanningen har noe å si og diskusjonene er ikke så veldig saklige, men kan jo også være at du er litt lei. Har man vært på forumet en stund så ser man jo fort at det er de samme diskusjonene som går igjen og de samme argumentene. I tillegg til at de samme brukerne mener det samme så det blir mindre givende å diskutere med dem.

Endret av Summers
Skrevet

For all del, det er jo ikke sånn at man blir høyrevelger (eller Ap velger for den saks skyld) av å kunne litt smafunnsøknomi, så det handler jo ikke så veldig om partitilhørighet. Det er mer måten det diskuteres på. Og nei, dette er ikke noe utdannet vs u-utdannet da ingeniørerstudenter og jusstudenter er minst like ille som elektrikere og livets harde skole alumni.

Kan du gi eksempler? Jeg føler at det er vi som er for restriksjoner i innvandringen som oftest blir beskyldt for ikke å forså samfunnsøkonomi. For befolkningsvekst er jo ubetinget bra for økonomien, mener folk. Men i vårt sosialistiske system, der vi har store utgifter til alle våre borgere, og høye minstelønninger skjønner jeg ikke hvordan massemigrasjon noen gang kan bli lønnsomt. Vi har ikke arbeidsplasser til så mange her, og Norge er generelt et land som kun kan brøfø en svært lav befolkning etter at oljen er borte. Med mindre vi dumper lønningene til polsk nivå, ansetter flyktningene til å filletere fisk ute på bygda, ansetter billige bygearbeidere som kan bygge billige kommunistblokker som disse menneskene kan leie, og stryker mye av velferden, så kan det aldri bli økonomisk lønnsomt. For mannen i gata kommer dessuten den økte konkurransen om jobber (som presser lønningene nedover), boliger (som presser prisene oppover), og offentlige tjenester (f.eks lange helsekøer og ikke råd til privat helseforsikring) til å føre til dårligere kår. Det vil skape mer elendighet og større forskjeller i samfunnet. Jeg ser ikke hvordan Norge vil tjene på det. Noen rikinger vil få billigere tjenester, men thats it. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...