AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #1 Skrevet 9. november 2015 Har en 5 åring som jeg tror kjedespiser en del. Hver eneste dag etter middag spør han etter skiver og youghurt. Han spiser godt til middag, og forsyner seg selv når han er mett. Men det går av og til ikke mer enn 1-2 minutter før han spør etter skive. Og han maser og maser helt til han får det. Han spiser greit, men ikke så veldig variert ettersom han er vanvittig kresen, men jeg sper på med masse grønnsaker, fisk og frukt. Så han får absolutt det han trenger av forskjellig. Han er en lang gutt også, 125 cm, men veldig tynn. Vil ikke at han skal få denne vanen med å småspise hele tiden. Men så er jeg litt sånn om han faktisk ER sulten, selvom han følte seg mett for 2 minutter siden og takket for middagen etter gjerne 2 porsjoner? Går bare 2 timer mellom middag og kvelds også. Anonymkode: 7cfec...941
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #2 Skrevet 9. november 2015 Min søster spiste veldig mye en periode. Type et brød til lunch, masse middag og rett etter middag var hun igjen sulten. Ja hun fikk frokost og kvelds også, og frukt. Hun har aldri vært kresen.Man har perioder i livet der man er veldig sulten fordi man vokser.Min søster var veldig liten og tynn, og nå i voksen alder er hun fremdeles liten og tynn. Jeg ville latt mitt barn spise, og hvis dette var noe som vedvarte og ungen begynte å legge på seg mye. Da hadde jeg kontaktet en lege. Anonymkode: f0d99...d00
MinnisMus Skrevet 9. november 2015 #3 Skrevet 9. november 2015 Du sier jo selv at han er tynn, og barn trenger mye næring når de vokser som mest. Så jeg syntes du ikke skal legge noen begrensninger på matinntaket (så fremt det ikke er snakk om godteri og junkfood selfølgelig) før han eventuelt er ferdig utvokst i ytterste konsekvens. Hvis han begynner å legge på seg mye fett er det jo derimot en annen sak, men så fremt det ikke er snakk om direkte overvekt er jo ofte dette valpefett som blir borte med alderen da barn og unge har behov for å ligge kalorioverskudd i det verste vokseperiodene. 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Kanskje ungen har mark Anonymkode: 6a92b...8c7
Rotemor Skrevet 9. november 2015 #5 Skrevet 9. november 2015 Begge mine gutter har hatt "spiseperioder".Noen ganger har jeg lurt på hva de lever av og måneden etter så spiser de i ett sett.La han spise da
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #6 Skrevet 9. november 2015 Stakkars gutt! La ham spise hvis han er sulten! Anonymkode: ee0f6...ad2 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #7 Skrevet 9. november 2015 Stakkars gutt! La ham spise hvis han er sulten!Anonymkode: ee0f6...ad2Er da ikke så veldig synd i han når han spiser et brød alene for dagen, og mer enn sin mor og far til sammen ved middag. Og utenom dette kverker han lett nedpå 2 epler, 2 bananer og masse annen frukt og grønnsaker. Han sier kun at han er sulten når han sitter foran TV. Om han er ute, leker på rommet eller med lillebroren er det ikke noe spørsmål om mer mat. Så derfor jeg lurer på om det er kjedespising. I følge kurven og jevnaldrende er han overvektig. Men lege følger han tett mtp at han er ganske tynn, men han er også veldig aktiv. Og han får absolutt ikke for lite mat, det er kun denne "vanen" med å spise hver gang han sitter i ro. TS Anonymkode: 7cfec...941 2
Sushi Skrevet 9. november 2015 #8 Skrevet 9. november 2015 Ville ikke gitt brødskive rett etter middag. Han skal selvsagt få spise så mye han vil til middag, men hvorfor skal han få mase seg til brød og yoghurt rett etter han har sagt seg mett? Det er da kveldsmat bare et par timer senere, sier du. Si fra at heretter er det kun mat til måltidene, så får han heller ta en ekstra middagsporsjon og spise mer til kveldsmat. Å kjedespise foran tv-en er en uvane man absolutt ikke bør la en femåring få skaffe seg. 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Ville ikke gitt brødskive rett etter middag. Han skal selvsagt få spise så mye han vil til middag, men hvorfor skal han få mase seg til brød og yoghurt rett etter han har sagt seg mett? Det er da kveldsmat bare et par timer senere, sier du. Si fra at heretter er det kun mat til måltidene, så får han heller ta en ekstra middagsporsjon og spise mer til kveldsmat. Å kjedespise foran tv-en er en uvane man absolutt ikke bør la en femåring få skaffe seg.Jeg har aldri pleid å innfri ønsket hans med å få skive rett etter middag, men jeg forstår ikke at han maser og maser frem til kvelds kl 19. Å jeg sier aldri nok når det er middag, de får spise så mye de vil. Og han kan fort spise 3-4 poteter og 5 fiskekaker, og masse grønt utenom, så mett regner jeg med han blir. Nå har han 4 faste måltider + fruktmåltider innimellom, så ble så usikker på om han faktisk ER sulten, eller bare kjeder seg. Men heller jo mest mot det siste. Han er jo 5,5 år, og kjenner vel selv når han er mett. Men han sitter å sutrer, sukker og makker seg foran TV etter middag, fordi han vil ha skive.. Dette har forsåvidt vart lenge også, så tror ikke det dreier seg om en "voksefase". Når han har de så ber han om mer til hvert måltid Anonymkode: 7cfec...941
Sushi Skrevet 10. november 2015 #10 Skrevet 10. november 2015 Send ham ut for å leke i stedet for å la ham sitte og se TV og mase om mat? 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #11 Skrevet 10. november 2015 Hvordan kan han være overvektig i følge kurven og fulgt av legen fordi han er tynn på samme tid? Mener du undervektig? Dette er ikke flisespikkeri, jeg forsto det bare ikke.Jeg synes du bør prøve å begrense ham til de faste måltidene. Høres ut som det er en form for kjedespising hvis han bare ber om mat foran tv, ikke ellers. Gi ham klar beskjed på slutten av hvert måltid (nå blir det ikke mer mat før kveldsmat). Er han for tynn, ville jeg heller økt kalorimengden i maten han spiser (f.eks. tilsette litt olivenolje/smør i maten). Anonymkode: daf62...1f8
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #12 Skrevet 10. november 2015 Jeg vet dette er litt som en rød klut for mange, men jeg lurer på om han kanskje kan ha blodsukkerproblemer? Får han nok fett i kosten?Jeg ser jeg har "alltid" hatt problemer med sukker, frukt og kornvarer. Som barn/ungdom var jeg undervektig . men kunne kjedespise ofte. Og også spise i skjul da jeg ble eldre.Det er helt tydelig at brød, pasta, sukker (ris ikke samme effekten på meg) utløser en form for ulvehunger/spisetrang hos meg. To koteletter til middag med kryddersmør gjør meg mett i lang tid. Legger jeg til nudler, brødskive eller en god porsjon pommes frites, så er jeg sulten 10 minutter etterpå.Jeg sier ikke at du skal sette gutten på diett pga mine erfaringer, men at det kan være lurt å prøve å se om det er en sammenheng mellom hva han spiser og når han blir sulten. Anonymkode: d1ca7...940 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå