Gå til innhold

Kan man nekte en ansatt forskudd på lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man det? Det gjelder en bekjent av meg som ringte og lurte på om jeg kunne låne bort 10 000kr fram til neste lønning for han fikk ett nei da han søkte om forskudd på lønn. Selv om det skulle gå til husleie. Han har søkt om forskudd på lønn hver måned og av og til to tre ganger i måneden, men nå har sjefen hans satt en stopper for dette. 

Så det jeg lurer på er om sjefen kan nekte å utbetale forskudd på lønn? 

Anonymkode: f432e...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, sjefen kan nekte. Og den personen bør nok absolutt få ordnet opp litt i økonomien sin.  

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sjefen kan nekte. Og den personen bør nok absolutt få ordnet opp litt i økonomien sin.  

takk for svar! 

 

Jeg har meldt han på luksusfellen, men da har han nektet da de tok kontakt. Så det var egentlig den siste muligheten han hadde til å få orden på livet sitt. 

Anonymkode: f432e...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har ikke krav på forskudd på lønn.

Du må for all del ikke låne bort penger til vedkommende. De pengene vil du nemlig aldri se igjen.

Siden han ikke er interessert i å ordne opp i det økonomiske rotet, vil han om ikke lenge bli kastet ut av bolig grunnet manglende betaling, så han bør straks begynne å se seg om etter et billigere sted å leie. Han har jo ikke råd til å bo der han bor. Og det tar nok heller ikke lang tid før han får brev fra Namsmannen om utleggstrekk i lønn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, man har ikke krav på forskudd på lønn.

Du må for all del ikke låne bort penger til vedkommende. De pengene vil du nemlig aldri se igjen.

Siden han ikke er interessert i å ordne opp i det økonomiske rotet, vil han om ikke lenge bli kastet ut av bolig grunnet manglende betaling, så han bør straks begynne å se seg om etter et billigere sted å leie. Han har jo ikke råd til å bo der han bor. Og det tar nok heller ikke lang tid før han får brev fra Namsmannen om utleggstrekk i lønn.

Dette! Ikke lån bort penger til han, med mindre du anser det som tapte penger. Dette vil ikke hjelpe han i det lange løp heller, bare forskyve problemene til neste måned.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lånt bort penger, da det stortsett går til fylla. Han tjener egentlig veldig bra (mer enn meg), og kunne fint levd med 10k i husleie. Men er altfor glad i fest. 

 

Jeg har kun handlet inn mat til han, men det har bare vært småbeløp. Det jeg frykter er at han kommer og banker på hod meg hvis/når han blir kastet ut. Sist gang han mistet nøklene i fylla, banket han på døra mi midt på natta og ringte også på naboenr for at de skulle vekke meg for han. Jeg har aldri vært så flau som da han gjorde det.

Anonymkode: f432e...430

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke lånt bort penger, da det stortsett går til fylla. Han tjener egentlig veldig bra (mer enn meg), og kunne fint levd med 10k i husleie. Men er altfor glad i fest. 

 

Jeg har kun handlet inn mat til han, men det har bare vært småbeløp. Det jeg frykter er at han kommer og banker på hod meg hvis/når han blir kastet ut. Sist gang han mistet nøklene i fylla, banket han på døra mi midt på natta og ringte også på naboenr for at de skulle vekke meg for han. Jeg har aldri vært så flau som da han gjorde det.

Anonymkode: f432e...430

Hørtes ut som en "skikkelig kompis," ikke la deg dra ned i søla. Du hjelper han ikek ved å støtte overforbruket hans. Hvis du absolutt vil hjelpe så tilby å sett deg ned sammen med han og se igjennom økonomien hans og lag en plan.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lånt bort penger, da det stortsett går til fylla. Han tjener egentlig veldig bra (mer enn meg), og kunne fint levd med 10k i husleie. Men er altfor glad i fest. 

 

Jeg har kun handlet inn mat til han, men det har bare vært småbeløp. Det jeg frykter er at han kommer og banker på hod meg hvis/når han blir kastet ut. Sist gang han mistet nøklene i fylla, banket han på døra mi midt på natta og ringte også på naboenr for at de skulle vekke meg for han. Jeg har aldri vært så flau som da han gjorde det.

Anonymkode: f432e...430

Da ringer du politiet dersom det skjer. Slipper du han inn så blir du aldri kvitt han igjen. Han kommer til å bosette seg på sofaen din og tømme kjøleskapet, tørrvareskapet, fryseren og barskapet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...