Gå til innhold

Gjør jeg mitt barn til mobbeoffer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg litt frustrert og lei meg på min sønns vegne.
Han er 11 år og har ikke så mange kompiser, men de få han har er han ofte sammen med. Han er ikke så veldig glad i organiserte aktiviteter og er derfor ikke med på noe fotball eller andre fritidsaktiviteter. Men han er en sosial og aktiv gutt som liker å være ute og spille fotball på "løkka", han står alpint om vinteren og han er glad i å være i sykkelparken sammen med andre.
I det siste har jeg lagt merke til at han har hatt veldig lite besøk hjemme og han er ikke så ofte hos andre. Da jeg spurte om dette fikk jeg vite at ingen vil komme hjem til han fordi han bare har kjedelig spill og de vil heller være hos noen som spiller 18-års spill!

Hos oss er vi veldig strenge på aldersgrenser og ingen av barna får lov til å kjøpe/spille spill eller filmer som har høyere aldersgrense enn den alderen de faktisk har. Jeg synes derfor det er kjempesynd at vår sønn nå blir holdt utenfor kompisgjengen fordi andre foreldre ikke har de samme grensene.
Vi har tidligere snakket om dette med aldersgrenser på foreldremøter og der er "alle" enige om at aldersgrensene skal følges, men vi opplever jo at dette ikke skjer i praksis.
Ei mor jeg tok opp dette med sa til og med at hun merket godt på sønnen sin når han hadde spilt disse "shoot them all"-spillene at han ble aggressiv og litt ute av kontroll, men allikevel fortsetter hun å la han spille fordi "alle andre får jo lov"

Jeg kjenner dette irriterer meg veldig og jeg blir trist på de barna sine vegne, som ikke har foreldre som våger å sette grenser.

Hva mener dere, er jeg for streng? Hvordan kan jeg bidra til at min sønn ikke blir "venneløs" på grunn av mine holdninger?

Anonymkode: 97af5...266

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Streng ja. Jeg spilte voksen spill fra jeg var 9.

Anonymkode: 20da1...9cb

• Liker 9
Skrevet

Jeg er som deg. Streng på aldersgrenser. Tror ingen blir mobbeoffer av skikkelig oppdragelse. 

Anonymkode: e2af9...805

• Liker 14
Skrevet

Jeg ville pratet med de andre foreldrene...
Dette er jo ikke greit,og kan faktisk utarte seg til en grunn for å stenge han ute..

Man skal alltid ta slikt på alvor, da mobbing forekommer fra ingenting til tider,og spesielt sånne ting som barn opptar seg av ..

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg synes du høres ut som en ansvarsfull og god mor.

Det er rart hvordan alle ser ut til å kjenne denne André som får lov til alt hele tiden.

Skrevet

Nei, du er ikke for streng. Du gjør sønnen til en kjempetjeneste. Jeg kjenner til barn som får feks får se filmen de ikke er gamle nok til å se fordi foreldrene bryr seg ikke. De ender opp med mareritt i lang tid fremover. Du er en ansvarsfull mor. :)

Anonymkode: 12447...8c1

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan ikke noe om spill, men lar ikke min tiåring spille 18års-grense spill. Men filmer med 15års-grense er helt i orden, så lenge vi ser de sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så innmari streng på aldersgrenser, da to filmer med samme grense kan være vidt forskjellige. Jeg sjekker alltid volds-ratinga på imdb før vi velger en film. Kan det ikke være mulig å bruke skjønn? 15årsgrense på film tilsvarer at 12åringer kan se den med voksne. Jeg vil anta det er noe av det samme på spill også. Jeg har ihvertfall lært meg at å sette grenser uten individuelle vurderinger er det dummeste man gjør ovenfor et barn. 

Anonymkode: 4c5b2...a47

• Liker 3
Skrevet

Det er jo enkelte som er av den oppfatningen av at spill er for barn, og tror at det derfor ikke finnes voksenspill, og derfor bare kjøper det barna vil ha. Og andre bryr seg ikke/gir etter for press. Men samtidig synes jeg man skal se litt på det individuelle barnet også, samt ta en prat om at det ikke er ekte, hva som er ok og ikke ok osv. Følge opp rett og slett. Men tror nå først og fremst jeg ville tatt en prat med foreldrene, det hjelper at alle er på samme side.

Anonymkode: 8d500...39c

Skrevet

Jeg kan ikke noe om spill, men lar ikke min tiåring spille 18års-grense spill. Men filmer med 15års-grense er helt i orden, så lenge vi ser de sammen. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal være så innmari streng på aldersgrenser, da to filmer med samme grense kan være vidt forskjellige. Jeg sjekker alltid volds-ratinga på imdb før vi velger en film. Kan det ikke være mulig å bruke skjønn? 15årsgrense på film tilsvarer at 12åringer kan se den med voksne. Jeg vil anta det er noe av det samme på spill også. Jeg har ihvertfall lært meg at å sette grenser uten individuelle vurderinger er det dummeste man gjør ovenfor et barn. 

Anonymkode: 4c5b2...a47

Jeg er som deg når det gjelder film. Her følger vi vurderingen som er satt og da er det jo slik på kino at en på 12 kan komme inn på 15-års grense sammen med voksne. Vi ser ofte filmer sammen og da leser jeg om filmen før jeg lar ungene få se.
Men spill synes jeg er litt annerledes, for da er det jo som regel ikke voksne til stede som spiller sammen med ungene.

Anonymkode: 97af5...266

• Liker 1
Skrevet

Du gjør nok ikke barnet ditt til mobbeoffer hverken ved strenge grenser, rare navn eller rare klær. Mobberne går (urettferdig nok)  ofte etter sårbare og mottakelige personer. De som synlig viser at de tar seg nær av plaging og erting er ofte de det er "artigst" å fortsette å plage. Prøv å gjør ditt barn mest mulig robust, hjelp han å la ting "prelle av."

Skrevet

Jeg er litt delt angående dette. Det er fint å være ansvarlig voksen, og være bevisst på aldersgrenser og at noen spill kan være for voldsomme for barn. Samtidig kan man se an barnet, og hvor mye barnet tåler å se, og hvordan han eller hun reagerer. Mange barn ser spillet som det det er - et spill. Andre igjen blir veldig påvirket og kan få mareritt. Det virker som om du har en god dialog med ditt barn, og kanskje dere kan åpne for muligheten for at han kan spille, og deretter snakke om det som skjer i spillet? 

Som forelder kan du aldri være sikker på at ditt barn ikke blir utsatt for slike spilll/påvirkning fra venner, og jeg er ganske sikker på at ditt barn har spilt disse 18-års-spillene allerede, og det er lite du kan gjøre for å stoppe det. Barn vil ta etter andre, og han har jo vært hos de andre barna som tydeligvis har slike spill. 

Jeg spilte voksenspill fra jeg var ganske ung, rundt sju år, og det gikk fint for min del. Jeg spiller fremdeles en del, men er ikke så glad i skytespill nå som jeg er voksen, faktisk. Så jeg vil si at det handler mer om hvordan man møter spillet, og hvor fokuset ligger. At videospill gjør barn voldelige er en myte. Er barnet aggressivt har det ingenting med dataspill å gjøre, da er det andre ting som ligger under og skaper en slik reaksjon. 

• Liker 4
Skrevet

Spill med 18års grense ja...
Husker en episode med min far og broren min..
GTA spillet, JEG fikk ikke lov til å spille det spillet, fordi hver gang jeg kjørte på noen, så lo jeg...
Mens min 4år yngre bror, ikke gav fra seg noe følelser, fikk lov til å spille så mye han ville... "Plaffe ned ei hore, so what? Kjøre på ei gammel dame.../care...."-Hvorfor kjørte du ned den dama? "Hun sto i veien..."
-

Jeg satt barnevakt for en stund tilbake med en 5-snart 6åring.
Jeg har en god del spill som er 12-15-18års grene og guttungen ville spille mange av de spillene, men jeg sier til han "Nei, beklager det får du ikke lov til..." Og gutten sier "Jo, jeg får lov hjemme!"-Noe jeg vet han får lov til, men jeg gav meg ikke.. Jeg forklarte gutten med det at mange av de spillene er veldig vanskelig og de gir ikke mye mening om man ikke kan lese teksten på engelsk. Ok greit, han fikk spille ett spill med aldersgrense 12år, men gutten fikk ikke til, spurte om hjelp hele veien og kjedet seg og ville ikke spille mer :fnise: Det spillet han spilte er ikke farlig, voldelig eller noe slikt, men mekanikken i spillet er såpass vanskelig at små barn ikke forstår hva de spiller eller hva de skal gjøre x)

---

Nei, jeg vil ikke si at du gjør ditt barn til ett mobbeoffer. Aldersgrenser er der for en grunn, av og til kan det være fordi spillet ikke er tilpasset barn.

Alle får ikke lov til alt og det er bare bra at det er slik. Blir litt sånn...:"Jonas får lov, derfor skal jeg ha lov også. Om Jonas hopper, så hopper jeg også!"

Skrevet

Min sønn er "pysete" og tørr ofte ikke å se filmer han er gammel nok til heller. 

Men vi har et stort utvalg av spill for riktig alder, samt både fotballbort og bordtennisbord hjemme. Og så serverer vi pizza :) Her har vi klart å gjøre kjellerstua til et poplært "henge sted" for guttegjengen etter skoletid, til tross for mangel på "tøffe ting". 

• Liker 1
Skrevet

Å bruke ordet mobbeoffer i denne forbindelse syns jeg kanskje er en fornærmelse mot de som virkelig er mobbeofre. 

Du må forklare synspunktene dine for sønnen din og gi han selvtillit og tro på seg selv slik at han kommer gjennom denne kneika. 

Samtidig så må man som forelder også vurdere spillene/filmene med aldersgrenser. Noen av grensene er satt litt firkantet og ved å følge med og vurdere de opp mot hans modenhet så kanskje dere kan møtes litt på halvveien. 

• Liker 3
Skrevet

Har selv vært veldig bevisst på at det verken vises filmer eller spilles spill med aldersgrense som overstiger alder på yngste tilstede når barna har venner på besøk. I respekt for at andre holder aldersgrensen. Like konsekvent har jeg nødvendigvis ikke vært på filmer når det bare gjelder egne barn.

Ved ett tilfelle kom jeg over at en besøkende hadde tatt med GTA som de satte spilte da de var godt under 18.

Spillet ble konfiskert og overlevert foreldrene samtidig som jeg gjorde oppmerksom på hva som var skjedd og aldersgrensen på spillet.

Ble ikke stopp i at de samlet seg hos oss for det.

• Liker 1
Skrevet

Streng ja. Jeg spilte voksen spill fra jeg var 9.

Du har altså ikke tenkt over at det finnes en årsak for at det er satt aldersgrense for spill?

Det er ikke alt som er egnet for barn. 

Skrevet

Du har altså ikke tenkt over at det finnes en årsak for at det er satt aldersgrense for spill?

Det er ikke alt som er egnet for barn. 

Folk er overfølsomme og tror at hvis du dreper noen i spill så blir du til morder? Fordi Breivik spilte spill og ble en morder? Fordi folk er overfølsomme.

• Liker 4
Skrevet

Folk er overfølsomme og tror at hvis du dreper noen i spill så blir du til morder? Fordi Breivik spilte spill og ble en morder? Fordi folk er overfølsomme.

Jeg vil heller at barna mine skal være og forbli følsomme mennesker, enn at de skal "herdes" mhp vold. 

• Liker 4
Skrevet

Barn er følsomme ovenfor inntrykk.

Det er faktisk bevist at voldelige spill og filmer har påvirket enkelt mennesker i begå drap.  

Skrevet

Jeg er ingen morder. Har ikke drept noen. Ennå. :P

Dere er bare overfølsomme. La barn gjøre det de synes er moro. De leker jo en masse skyte og drepe leker likevel jo?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...