Gjest Pet Skrevet 29. september 2004 #1 Del Skrevet 29. september 2004 Sønnen min er 13 og har ikke begynt å fly ute om kveldene ennå, men det kommer vel snart, Hva gjør dere i forhold til festing? Tenker da på hele tenåringstida - sitter dere oppe til de kommer hjem? Henter dere dem? Hva med alkohol - hva gjør dere når dere oppdager at de har drukket? Har dere god kontakt med foreldrene til vennene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 30. september 2004 #2 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg sitter oppe og venter. Mener det er viktig at tenåringen vet at jeg er våken når h*n kommer hjem. Tror det reduserer alkoholinntaket og så er det viktig for meg å vite at h*n har kommet trygt hjem. Har fått beruset tenåring hjem og sier da ikke noe annet enn at h*n skal gå å legge seg og så tar vi praten dagen etter. Jeg vet at tenåringer drikker så målet mitt er å få tenåringen til å ha respekt for alkohol og at h*n skal ta vare på seg selv og hverandre. Jeg har også gitt beskjed om at uansett form og sted, lovlig eller ulovlig, ring dersom du trenger å komme hjem. Og at jeg ikke kommer til å kjefte, men ta en prat om det som skjedde. For meg er det viktigste at tenåringen er trygg. Jeg har vært sjåfør i flere år. Det hører med det å ha tenåring i huset. Jeg vil at h*n skal komme trygt hjem. Kjører gjerne andres tenåringer hjem i samme slengen. Her er det snakk om en balanse ellers vil tenåringen utnytte situasjonen og mene at du skal kjøre både hit og dit. Jeg sjekker alltid med voksne når tenåringen sier h*n skal ligge over hos venner. Vet at det vil komme situasjoner hvor h*n vil prøve å lure meg. Og det gir meg en trygghet og vite hvem vennene er og at jeg kjenner til foreldrene. Spennende med tenåring i huset. Her i huset har vi fire stykker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. september 2004 #3 Del Skrevet 30. september 2004 Mitt mønster er veldig likt mønsteret til Persille. Det er viktig at ungen vet at du sitter oppe og venter. Det er videre viktig at du ikke godtar at det drikkes, selv om du vet om det og alle gjør det. Loven i landet sier atten år, og det må vi som foreldre forholde oss til, selv om vi egentlig kan ha lyst til å se litt gjennom fingrene med det. Så kan vi jo heller velge å se en annen vei fra tid til annen, uten at tenåringen vet at vi vet. Mange foreldre vil kjøpe alkohol til sine tenåringer, for å kontrollere hva de får i seg. Dette er verdens største selvbedrag, og man lurer ingen andre enn seg selv. De drikker da både det de får med seg hjemmefra, pluss det de får av andre. I tillegg skjer de fleste dop-debuter i dag i alkoholpåvirket tilstand - TENK OVER DET; ALLE FORELDRE! Det er viktig med klare regler, og nulltoleranse for alle slags rusmidler. Alkohol er faktisk et rusmiddel det også, og ville vært forbudt hadde det vært av nyere dato. Snakker av mange års erfaring, med to tenåringer som bare MÅTTE prøve dop i tillegg til alkoholen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
søndagsengel? Skrevet 30. september 2004 #4 Del Skrevet 30. september 2004 Hei! Det er ikke så lenge siden jeg selv var tenåring. Foreldrene mine gjorde som dere over har skrevet,- de hadde kontakt med de andre foreldrene, jeg måtte komme hjem til en bestemt tid, de kjørte og hentet meg, eller satt oppe når jeg kom hjem. Av og til var de litt strengere enn de andre foreldrene, men det var fordi mine foreldre sto på det de hadde sagt, mens de andre foreldrene ofte ga etter for det vennene mine ba om. Og det å gi etter var i hvertfall ikke lurt,- har du først gitt etter en gang, blir tøylene gjerne slakkere for hver helg (skal ikke si at dette er grunnen til at deres barn ble gravid som 15-åring, prøvde amfetamin og gjorde en del andre ting, men det kan jo være et resultat?) Jeg må bare si at jeg er kjempeglad for at foreldrene mine satte slike grenser!!! Det viser at de brydde seg! Jeg tror jeg har fått igjen for dette, fordi dette nå har blitt mine egne holdninger som jeg vet jeg vil bruke når jeg får tenåringsbarn selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linselus Skrevet 30. september 2004 #5 Del Skrevet 30. september 2004 Jeg er også nylig oppvokst tenåring Og min mor og far har vært fantastiske (ser jeg nå vel og merke), de har alltid vært våkne når jeg kom hjem. De har hentet og bringt meg. Jeg har hatt innetider som har vært å overholde. (Har aldri blitt kjeftet på om det ikke har skjedd, men fått forklart at man lar vær å la mødre engste seg syke midt på natta). Selvom det ikke alltid var like gøy å være "den som ble henta", så var det fryktelig fint på mandag når jeg var "den som kom meg hjem", når de andre bare skulle feste litt til, og ikke fikk taxi (nå skal det nevnes at jeg er oppvokst på landet, og derfor var taxi/bringing/henting etc vesentlige deler av det hele). Mamma og pappa har aldri har gjort noe "stort ut av det" når det kommer til drikking, og jeg har hjemmefra lært at man kan drikke øl/vin til maten uten å bli full. Forresten tror jeg det er greit å lære barn at _de_blir_hentet_, ikke at "de kan ringe etter taxi, fordi mor og far har tatt et glass vin". Rett og slett fordi ungdommer gjør som man gjør, ikke som man sier. Vær der, selvom de hater deg for det der og da, så er ingenting bedre når det virkelig røyner på, for det gjør det for alle ungdommer som lurer på hvor deres plass i verden er. Tror faktisk selvtillit er det viktigste man kan gi barna sine i sånne sammenhenger, selvtillit til å si det som det er overfor dere som foreldre og selvtillit nok til å stå for det de mener overfor venner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå