Gå til innhold

Hvor dyrt hus ville du kjøpt med denne inntekten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett det huset der og kjenner til området. Jeg vet vel faktisk hvem det er som selger og, uten at det er noen jeg kjenner. Flott hus, flott utsikt og kort vei i bakkant til skole og idrett. Flere barnehager nært og. Vil tro det er litt mindre småbarnsfamilier der enn i andre nyetableringsstrøk da det ikke er så mange i den fasen som har råd til slike hus. De fleste husene der oppe er jo eneboliger og mange store/fine/med fin utsikt.

Jeg trodde gjerne at dette lå litt utenfor området du indikerte i førsteposten. 

Får dere låne såpass mye altså?
Rekkehus er jo bare å sette drømmen på pause. Det eneste er at når man først bosetter seg i et rekkehus, så har man gjerne lyst til å flytte til enebolig i samme område etterhvert, ihvertfall om man bor der når barna har begynt på skole. Dette begrenser jo valg mulighetene. Og ingen vet hvor prisene har gått når man har kommet så angt.

Nå er ikke dette huset aktuelt for oss, det var egentlig mer et eksempel for sammenlikning. Men et veldig flott hus var det, og det er nok noe i den duren som er drømmen! 

Anonymkode: cf165...bde

Skrevet

Rekdalsveien ligger jo ikke mellom sentrum og Fana da... Huset var fint, men jeg ville ikke kjøpt i det området hvis jeg først hadde hatt penger til å kjøpe ett så dyrt hus. Da finnes det mye bedre strøk å etablere seg i. 

Anonymkode: 03725...6f7

Jeg brukte egentlig bare det huset som et eksempel. Mente ikke at vi vurderte å kjøpe det:-)

Skrevet

Jeg tenker at dere fint kan kjøpe noe til 6 mill (enda mer om dere har utleie). Jeg jobber i bank:)

Anonymkode: 81a61...923

Skrevet

Poenget mitt er at dere burde kjøpe en så billig bolig som mulig, så lenge den og området tilfredstiller de kravene dere har (som burde være relativt enkle)  Denne kollektive massehypnosen om at bolig er så jævlig viktig burde dere ignorere. Selv om dere tjener meget bra og helt fint sikkert kan ha både 4 og 6 millioner i lån, så skjønner jeg ikke helt vitsen? Og med mindre en av dere ER fra et meget dyrt område som Nordstrand eller Nesøya eller Holmenkollen, så ikke FLYTT dit. Flytt til mer fornuftige steder som Ås, Vestby, Drøbak , Nesodden eller liknende steder på andre siden av fjorden som er i nærhet til Oslo,relativt billig og masse flotte områder både til rekreasjon samt kultur. 

Du får MYE bra til 4 millioner.130-160 kvm relativt sentralt. Kanskje til og med utleiedel om du slenger på 500k-1mill til, og da er alle utgiftene deres dekket. Dere kan være gjeldsfri med deres egenkapital samt utleieinntekter. Det åpner opp for masse muligheter. Du kan si opp jobben. Mannen kan si opp jobben. Dere kan starte et eget firma sammen. Følge en drøm dere har. Hvorfor binde seg opp til en jævla bolig når man ikke må? 

Så jeg..med deres inntekt hadde kjøpt noe til 4-5 mill. Brukt egenkapitalen og kjøpt noe med utleiedel i kjelleren (hvor man har adskilt inngang på hver sin side av huset samt hver sin hage) Uansett genialt..få inn et trivelig par som liker å dyrke grønnsaker og som kan passe unga deres om dere har eller ønsker få. Gratis peppermynte-te sikkert. 

Så hadde jeg sittet der uten en krone i utgiter, kjøpt meg en billig eilbil for resten og slutta i jobben. Jobbet noen vakter på det lokale galehuset eller barnehagen (same thing?) og fulgt drømmen. Med MINDRE jeg virkelig ELSKET jobben min og allerede fulgte drømmen da (vet jo ikke om det er tilfelle for dere, det kan jo hende). 

Det er først når man ikke jobber så mye at ideene kommer og frihetsfølelsen melder seg. 

Så tenk litt alternativ og drit i forfengeligheten. Jeg vet det er tøfft for dere å skulle måtte velge noe billigere enn dere "burde",men gud så deilig det er å gi faen i slik mongo-mentalitet som de fleste har. Lykke til. Vil du være smart eller mongo? :)

Skrevet

Nå er ikke dette huset aktuelt for oss, det var egentlig mer et eksempel for sammenlikning. Men et veldig flott hus var det, og det er nok noe i den duren som er drømmen! 

Hvorfor er en bygning en drøm? 

Let etter andre drømmer. Et hus er et sted man spiser og sover og ser litt TV sammen. Livet foregår helt andre steder. Med mindre du mener at drømmen din er å imponere venner og familie med at dere har svidd av veldig mye penger på noe da :)

Skrevet

Dere vil sikkert lett kunne få låne 5-5,5 mill, men det spørs jo hvor mye penger man er interessert i å bruke på det som ligger ute. Personlig ville jeg heller kjøpt et eldre hus med mer skjerming fra naboene, større hage og egen stil, enn en ny masseprodusert enebolig som er plassert nærmest mulig naboen for at utbygger skulle tjene mest mulig på eiendommen. Men der er vi forskjellig så klart. Jeg kjenner flere som har kjøpt eneboliger på strekningen Haukeland Sykehus - Lagunen, og de som har kjøpt eldre boliger som de har pusset opp eller totalrenovert har fått en enorm verdistigning og sitter dermed tryggere om de må selge i ett nedadgående marked. Forstår at dere ikke ønsker masse opp-pussing, men det kan være verdt å se på boliger i den kategorien likevel, litt lavere kjøpepris og så heller bruke en del av lånet på å få det slik dere vil ha det. Hvor mye dere får i lån vil jo også avhenge av en del andre faktorer som f.eks reisevei, dersom dere er avhengig av bil og må gjennom bompengeringen nå når rushtidsbillistene i Bergen skal flås, så kan det for bety ekstra utgifter på 2000 i mnd. 

Anonymkode: 03725...6f7

Du har et poeng, og vi har vurdert å gjøre noe liknende. Men vi er absolutt ikke noen handymennesker, og ønsker ikke å bruke fritiden vår på oppussing. Og dersom vi skal betale for å få det gjort, går gjerne vinningen opp i spinningen. :-P

Skrevet

Siden du spør hvor dyrt JEG ville kjøpt i deres situasjon, så er svaret max 4 mill.
Fordi vi neppe trenger dyrere bolig enn til 4 mill, 2 mill boliglån er mer enn nok, og resten ville jeg heller investert i aksjemarkedet for å spre investeringene litt, og ikke kun være investert i det norske boligmarkedet. Dessuten liker jeg komfortabel økonomi, så vil ikke bruke mer enn jeg føler nødvendig på å bo. Men, det er jo min helt personlige mening, dere har sikkert råd til å kjøpe for mye mer. Det har vi også. Men noen ganger forskjell på hva man kan gjøre og hva man vil gjøre :)

Skrevet

Poenget mitt er at dere burde kjøpe en så billig bolig som mulig, så lenge den og området tilfredstiller de kravene dere har (som burde være relativt enkle)  Denne kollektive massehypnosen om at bolig er så jævlig viktig burde dere ignorere. Selv om dere tjener meget bra og helt fint sikkert kan ha både 4 og 6 millioner i lån, så skjønner jeg ikke helt vitsen? Og med mindre en av dere ER fra et meget dyrt område som Nordstrand eller Nesøya eller Holmenkollen, så ikke FLYTT dit. Flytt til mer fornuftige steder som Ås, Vestby, Drøbak , Nesodden eller liknende steder på andre siden av fjorden som er i nærhet til Oslo,relativt billig og masse flotte områder både til rekreasjon samt kultur. 

Du får MYE bra til 4 millioner.130-160 kvm relativt sentralt. Kanskje til og med utleiedel om du slenger på 500k-1mill til, og da er alle utgiftene deres dekket. Dere kan være gjeldsfri med deres egenkapital samt utleieinntekter. Det åpner opp for masse muligheter. Du kan si opp jobben. Mannen kan si opp jobben. Dere kan starte et eget firma sammen. Følge en drøm dere har. Hvorfor binde seg opp til en jævla bolig når man ikke må? 

Så jeg..med deres inntekt hadde kjøpt noe til 4-5 mill. Brukt egenkapitalen og kjøpt noe med utleiedel i kjelleren (hvor man har adskilt inngang på hver sin side av huset samt hver sin hage) Uansett genialt..få inn et trivelig par som liker å dyrke grønnsaker og som kan passe unga deres om dere har eller ønsker få. Gratis peppermynte-te sikkert. 

Så hadde jeg sittet der uten en krone i utgiter, kjøpt meg en billig eilbil for resten og slutta i jobben. Jobbet noen vakter på det lokale galehuset eller barnehagen (same thing?) og fulgt drømmen. Med MINDRE jeg virkelig ELSKET jobben min og allerede fulgte drømmen da (vet jo ikke om det er tilfelle for dere, det kan jo hende). 

Det er først når man ikke jobber så mye at ideene kommer og frihetsfølelsen melder seg. 

Så tenk litt alternativ og drit i forfengeligheten. Jeg vet det er tøfft for dere å skulle måtte velge noe billigere enn dere "burde",men gud så deilig det er å gi faen i slik mongo-mentalitet som de fleste har. Lykke til. Vil du være smart eller mongo? :)

Takk for et godt og utdypende innlegg som fikk meg til å tenke litt. Dette med økt fritid er noe vi allerede prioriterer. Vi ønsker ikke lang reisevei til jobb, dermed er område litt begrenset. Mannen har akkurat skiftet yrkesretning til noe som er mer familievennlig, men like bra betalt. Vi ønsker å ha fri når vi er hjemme. (Ergo, vi ønsker ikke oppussing). Jeg er rimelig sikker på at vi kjøper noe med utleie. 10 000 i innteker i mnd, vil jo tilsi at vi kan jobbe en god del mindre!

Men det jeg har lurt på er om vi skal kjøpe noe dyrt nå, for så å betale raskt ned de første 5 årene. Hvis vi hadde lånt 6 mill hadde vi fint greid å betale inn 200- 250 000 ekstra på lånet hvert år. Slik at vi om 5 år ville sittet med rundt 4 mill i lån, men med en eiendom av betydelig høyere verdi. Da er vi fremdeles unge, 35 for å være nøyaktig. :-) Du må gjerne linke til et eksempel på en eiendom du ville ha kjøpt!

Skrevet

Du beskriver jo en situasjon hvor bankene kaster lån etter deg. Vi er i nesten lik situasjon - samlet inntekt drøyt 1,5 mill, studielån på ca 400' til sammen, 1 barn på 1 år. Mellom 4 og 5 mill i egenkapital, avhengig av salgspris på leiligheten vi eier. Skulle gjerne hatt en enebolig i Oslo vest/Bærum øst, men da må vi makse lån. Banken vil gi oss 8-9 mill i lån. Synes det er galskap, men vi vil gjerne fortsette å bo i området hvor vi har leilighet. Så vi teller på knappene - enebolig her til en heftig pris, fortsette å bo i leiligheten, eller ut av området. Ikke enkelt...

Anonymkode: af897...dd5

Måtte inn og se på husprisene i det området du nevnte. Det er jo vilt! Hva tenker dere å gjøre? Vi er heldigvis ikke fast i et bestemt område enda. Og prisene er jo endel snillere i Bergen. Men vi heller mot å kjøpe noe varig nå med en gang, så slipper vi å havne i en slik situasjon som dere når barn(a) blir større.

Skrevet

Jeg vil tro at dere skal kunne kjøpe for et sted mellom 8-10 mill. Kanskje nærmere 10 avhengig av hvor store leigeinntekter dere får. 

Anonymkode: 8d8b6...4d9

Skrevet

Takk for et godt og utdypende innlegg som fikk meg til å tenke litt. Dette med økt fritid er noe vi allerede prioriterer. Vi ønsker ikke lang reisevei til jobb, dermed er område litt begrenset. Mannen har akkurat skiftet yrkesretning til noe som er mer familievennlig, men like bra betalt. Vi ønsker å ha fri når vi er hjemme. (Ergo, vi ønsker ikke oppussing). Jeg er rimelig sikker på at vi kjøper noe med utleie. 10 000 i innteker i mnd, vil jo tilsi at vi kan jobbe en god del mindre!

Men det jeg har lurt på er om vi skal kjøpe noe dyrt nå, for så å betale raskt ned de første 5 årene. Hvis vi hadde lånt 6 mill hadde vi fint greid å betale inn 200- 250 000 ekstra på lånet hvert år. Slik at vi om 5 år ville sittet med rundt 4 mill i lån, men med en eiendom av betydelig høyere verdi. Da er vi fremdeles unge, 35 for å være nøyaktig. :-) Du må gjerne linke til et eksempel på en eiendom du ville ha kjøpt!

Fuck å betale ned på lån "a"! :)

Storebrand har 2,18 effektiv nå for de under 41. Hva er inflasjonen? Antakelig mer enn 2,5 i året som kommer. Den var 2,1 i året som var, og det var eksepsjonelt lav. Altså så ER faktisk lån gratis. Ta avdragsfritt og sett heller penga på fond eller high yield dividend aksjer (....utbytteaksjer) Litt mer risk, men også mye mer reward. Og gud så gøy spennende hver dag kl 9 å følge med på børsen a gitt! 

La leieber betale rentene, så sitter dere med gratis bolig ;)

Bolig som koster 5-6 millioner..boliger har ikke noen reell verdi. Det er bare hva folk er villige til å betale for dem. Boligmarkedet i Norge er på steroider og har vært det i lang tid. Kan godt hende det vil fortsette i noen år til, eller ti. Men alle i dag må tenke på pensjonen sin og barna sine i disse immigrant og oljeprisfall-tider. 

Om dere kjøper bolig til 4 nå, og boligprisene faller 30% så kan dere heller kjøpe dere opp da = penger spart

Om dere kjøper bolig til 6 nå og boligprisene faller 30%, så blir dere sittende med dyrt lån i værste fall må selge dere ned = penger TAPT.

Kan svare mer seinere send meg PM..børsen ååååååpner! 

Skrevet (endret)

Er ingenting ute nå i Follo/akershus som jeg ville kjøpt tror jeg..Det er dessuten sinnsyke priser nå. Personlig bor jeg smått og billig om dagen. Men er likvid når/hvis boligprisene faller. Faktisk trives jeg/vi (ett barn på 2) bedre her vi bor nå enn stor enebolig. Bedre råd, triveligere område, bedre kontakt med naboer (som vi bor oppå og ved siden av) og utrolig lite å holde styr på. Varme koster oss ingenting f.eks. Ingen vedlikeholdsutgfiter. Det eneste kjipe er at jeg savner å ha en leilenning i kjellern. :)

Mitt råd er i hvert fall at dere tenker nøye igjennom hva dere vil med livene deres. Dere har et live barn ja? Vil dere være sammen med det barnet de få årene i dens liv den er interessert i å være med dere? Eller vil dere jobbe dere i hjel og betale skatt slik at migranter kan få delta i velferdsgodene våre og være sammen med SINE barn? Hmmmm..tuff choice not, spør du meg. 

Folk flest bare kjøper det første og beste huset til 5 millioner, i mens de bruker lenger tid på å velge sko liksom..

Mitt beste råd; TENK! 

Endret av FreeLife
Skrevet

Ok, i dette området finnes det dessverre ikke noen nyere eneboliger til denne prisen. Da blir det evnt et lite rekkehus.

Ingen jobber er helt sikre - en dag kan du og/eller mannen din komme utfor en svært uheldig situasjon, og bli ufør enten helt, delvis, eller langtidssykemeldt. Og ingen jobber er stålsikre, det trodde mane ingeniører og for kun kort tid siden - og det offentlige er heller ingen stålsikker arbeidsgiver.

Iom at dere har vært romslig økonomi hadde jeg heller gått for et rekkehus basert på egenkapital+den enes fulle inntekt(den som tjener minst - høye lønninger er risikabelt å basere høy gjeld på).

Dersom dere skulle være uheldige så vil det også kunne være pga vanskelig arbeidsmarked, og da ryker høy lønning med en gang med få utsikter til tilsvarende lån.

En dyr bolig er også vanskelig å selge i et hardt marked, så her ville jeg gått for en mellomløsning så jeg ikke slet med å sove om nettene når markedet svinger. 

Jeg ville landet på en sum dere kan klare med egenkapital og en normal full inntekt X 3. Pluss eventuell utleieinntekt. Da vil dere høyst sannsynligvis være godt sikret, og i tillegg ha en god bolig.

Enebolig krever og endel vedlikeholdskostnader, så om en først kommer i en vanskelig situasjon en periode så må man jo fortsatt kunne betjene dette.

Anonymkode: a3cec...95b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...