AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #1 Skrevet 8. november 2015 Vi er et par i begynnelsen av tredveårene, med et barn på 1 år. Vi er på utkikk etter bolig i området Bergen sentrum mot Fana. Vi ønsker å prioritere og bruke pengene våre på det å bo godt. For oss gir dette økt livskvalitet, og vi ønsker heller å prioritere dette fremfor f.eks å ha den nyeste bilen eller å reise mye. Vi ønsker ikke å pusse opp, og vil helst ha en relativt ny enebolig med gode sol og utsiktsforhold. Dette koster jo endel i Bergen. Vi kan gjerne ha bolig med utleie.Vårt budsjett:Samlet bruttoinntekt: 1,5 millEgenkapital: 2 millJobbene våre er MEGET trygge. Hvilken prisklasse ville dere sett på ut i fra disse opplysningene? Morsomt å se om dere er noenlunde enige med banken. :-) Anonymkode: cf165...bde
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #2 Skrevet 8. november 2015 6.000.000 med god samvittighet! Anonymkode: 103cb...de7 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #3 Skrevet 8. november 2015 Hva har dere i lån? Bil, studie osv. Anonymkode: b723a...576
helenaa Skrevet 8. november 2015 #4 Skrevet 8. november 2015 5-5,5 mill; en million mer hvis dere kjøper meg utleiedel. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #5 Skrevet 8. november 2015 Hva har dere i lån? Bil, studie osv. Anonymkode: b723a...576Null i billån og samlet 300 000 i studielån. Det glemte jeg visst å si. Anonymkode: cf165...bde
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #6 Skrevet 8. november 2015 5-5,5 mill; en million mer hvis dere kjøper meg utleiedel.Så du ville gått for rundt 2 x inntekt pluss egenkapitalen? Anonymkode: cf165...bde
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #7 Skrevet 8. november 2015 Jeg gjetter på mellom 6 og 7 millioner. Kanskje en mill til dersom boligen har utleiemulighet. Anonymkode: ef0ae...aa5 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #8 Skrevet 8. november 2015 Jeg gjetter på mellom 6 og 7 millioner. Kanskje en mill til dersom boligen har utleiemulighet. Anonymkode: ef0ae...aa5Da tenker jeg m.a.o. lån på 6-7 mill, og dermed en bolig på 8-9 mill. Anonymkode: ef0ae...aa5 1
helenaa Skrevet 8. november 2015 #9 Skrevet 8. november 2015 Så du ville gått for rundt 2 x inntekt pluss egenkapitalen? Anonymkode: cf165...bdeJa.Jeg svarer ikke hva jeg tror banken vil gi, men hva jeg selv kunne tenke meg å gjøre i den situasjonen. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #10 Skrevet 8. november 2015 Ja.Jeg svarer ikke hva jeg tror banken vil gi, men hva jeg selv kunne tenke meg å gjøre i den situasjonen. Ok, i dette området finnes det dessverre ikke noen nyere eneboliger til denne prisen. Da blir det evnt et lite rekkehus. Anonymkode: cf165...bde
ekkoet Skrevet 9. november 2015 #11 Skrevet 9. november 2015 6.5-7.5 tenker jeg.Er det området råstølen/rådal er det vel ikke enormt med nyere eneboliger til salgs. Jeg ville vurdert å komme meg inn i et område med mye barn fremfor å ha enebolig. Det er veldig mye rekkehus og leiligheter i dette området, kommer vel an på hva du definerer som et "lite rekkehus". Det er og et prishopp når man tar steget fra rekkehus til enebolig, spesielt om man skal ha en "nyere" enebolig.Nye eneboliger har man jo slikt som dette:http://www.finn.no/finn/realestate/newbuildings/object?searchclickthrough=true&finnkode=58125415Jeg synes det er mye penger i forhold til hva man får.Kommer fasit?
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #12 Skrevet 9. november 2015 Dere vil sikkert lett kunne få låne 5-5,5 mill, men det spørs jo hvor mye penger man er interessert i å bruke på det som ligger ute. Personlig ville jeg heller kjøpt et eldre hus med mer skjerming fra naboene, større hage og egen stil, enn en ny masseprodusert enebolig som er plassert nærmest mulig naboen for at utbygger skulle tjene mest mulig på eiendommen. Men der er vi forskjellig så klart. Jeg kjenner flere som har kjøpt eneboliger på strekningen Haukeland Sykehus - Lagunen, og de som har kjøpt eldre boliger som de har pusset opp eller totalrenovert har fått en enorm verdistigning og sitter dermed tryggere om de må selge i ett nedadgående marked. Forstår at dere ikke ønsker masse opp-pussing, men det kan være verdt å se på boliger i den kategorien likevel, litt lavere kjøpepris og så heller bruke en del av lånet på å få det slik dere vil ha det. Hvor mye dere får i lån vil jo også avhenge av en del andre faktorer som f.eks reisevei, dersom dere er avhengig av bil og må gjennom bompengeringen nå når rushtidsbillistene i Bergen skal flås, så kan det for bety ekstra utgifter på 2000 i mnd. Anonymkode: 03725...6f7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #13 Skrevet 9. november 2015 6.5-7.5 tenker jeg.Er det området råstølen/rådal er det vel ikke enormt med nyere eneboliger til salgs. Jeg ville vurdert å komme meg inn i et område med mye barn fremfor å ha enebolig. Det er veldig mye rekkehus og leiligheter i dette området, kommer vel an på hva du definerer som et "lite rekkehus". Det er og et prishopp når man tar steget fra rekkehus til enebolig, spesielt om man skal ha en "nyere" enebolig.Nye eneboliger har man jo slikt som dette:http://www.finn.no/finn/realestate/newbuildings/object?searchclickthrough=true&finnkode=58125415Jeg synes det er mye penger i forhold til hva man får.Kommer fasit?Jeg synes også det var mye penger i forhold til hva man får for de husene du linket til. Litt oppgradering av standard for å få det slik man vil ha det, og vips så bikker man 8 mill for en helt standard enebolig i et standard boligfelt. Da ville jeg heller kjøpt dette huset:http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=66400714En helt annen beliggenhet, og man sitter igjen med mer penger til tross for en helt annen eiendom og pris, pga utleie. Banken har gitt oss relativt frie tøyler, det var i hvert fall ikke noe problem å låne 7 mill. Men spørsmålet er jo om vi skal gå all in på det og kjøpe drømmehuset for så å betale ned mye nå som renten er lav, eller om vi skal kjøpe et rekkehus og gå på kompromiss med hva vi egentlig drømmer om. Ved sistnevnte løsning vet jeg at jeg kommer til å føle at det blir noe midlertidig, og jeg kommer til å fortsette å drømme om huset med stor H. Anonymkode: cf165...bde
ekkoet Skrevet 9. november 2015 #14 Skrevet 9. november 2015 Har sett det huset der og kjenner til området. Jeg vet vel faktisk hvem det er som selger og, uten at det er noen jeg kjenner. Flott hus, flott utsikt og kort vei i bakkant til skole og idrett. Flere barnehager nært og. Vil tro det er litt mindre småbarnsfamilier der enn i andre nyetableringsstrøk da det ikke er så mange i den fasen som har råd til slike hus. De fleste husene der oppe er jo eneboliger og mange store/fine/med fin utsikt.Jeg trodde gjerne at dette lå litt utenfor området du indikerte i førsteposten. Får dere låne såpass mye altså?Rekkehus er jo bare å sette drømmen på pause. Det eneste er at når man først bosetter seg i et rekkehus, så har man gjerne lyst til å flytte til enebolig i samme område etterhvert, ihvertfall om man bor der når barna har begynt på skole. Dette begrenser jo valg mulighetene. Og ingen vet hvor prisene har gått når man har kommet så angt.
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #15 Skrevet 9. november 2015 Rekdalsveien ligger jo ikke mellom sentrum og Fana da... Huset var fint, men jeg ville ikke kjøpt i det området hvis jeg først hadde hatt penger til å kjøpe ett så dyrt hus. Da finnes det mye bedre strøk å etablere seg i. Anonymkode: 03725...6f7
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #16 Skrevet 9. november 2015 Jeg derimot ville kjøpt en billig bolig til kanskje 4m. Hvorfor skal man ha en så dyr bolig? Du kommer aldri til og tjene så bra på å kjøpe en dyr bolig idag. Ville heller hatt lite lån, spart vedsiden av så man kunne hatt et kjempe flott liv og en god følelsen. Lån på 6-8mill. Folk er gale. Avkastningen din kommer til og være ræva. Og hva er du ute etter? Fortelle folk at du kjøpte et hus til 8m, eller ha en god økonomi selv? Og ingen jobber er meget trygge i disse dager. Anonymkode: bd087...a5c 6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #17 Skrevet 9. november 2015 Jeg derimot ville kjøpt en billig bolig til kanskje 4m. Hvorfor skal man ha en så dyr bolig? Du kommer aldri til og tjene så bra på å kjøpe en dyr bolig idag. Ville heller hatt lite lån, spart vedsiden av så man kunne hatt et kjempe flott liv og en god følelsen. Lån på 6-8mill. Folk er gale. Avkastningen din kommer til og være ræva. Og hva er du ute etter? Fortelle folk at du kjøpte et hus til 8m, eller ha en god økonomi selv? Og ingen jobber er meget trygge i disse dager. Anonymkode: bd087...a5cTakk for innspill! Jeg spør her for å høre andres meninger. For å svare på spørsmålet ditt så gir det oss økt livskvalitet å ha en fin (sjø)utsikt, gode solforhold og en bra beliggenhet.Dette er noe vi ønsker å prioritere å bruke penger på. På lik linje som det gir andre folk økt livskvalitet med en fin bil eller dyr veske. Det forenkler hverdagen vår at huset er nytt og at alt fungerer. Så slipper vi å bruke tid på oppussing og vedlikehold de første årene. Det har ingenting med å gjøre å ønske å skryte av det til folk nei..Med dagens rente ville et lån på 6 mill kostet oss ca 27000 i mnd, 24 000 etter rentefradrag med en avdragstid på 25 år. Leier vi ut en leilighet til 9000 koster det oss 15000 i mnd. Vi har i dag utbetalt 81000 i mnd. Er det da så ille med en slik månedlig kostnad? Vi har jo fremdeles 66 000 kr i måneden til andre kostnader, sparing, reising etc. renten kan doble seg og vel så det og vi vil fremdeles klare oss greit. Legger vi pengene i en bolig av god kvalitet med en attraktiv beliggenhet tror jeg ikke den vil tape seg så veldig. Beliggenhet vil det alltid være etterspørsel etter. Tror jeg;-) Anonymkode: cf165...bde 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #18 Skrevet 9. november 2015 Du beskriver jo en situasjon hvor bankene kaster lån etter deg. Vi er i nesten lik situasjon - samlet inntekt drøyt 1,5 mill, studielån på ca 400' til sammen, 1 barn på 1 år. Mellom 4 og 5 mill i egenkapital, avhengig av salgspris på leiligheten vi eier. Skulle gjerne hatt en enebolig i Oslo vest/Bærum øst, men da må vi makse lån. Banken vil gi oss 8-9 mill i lån. Synes det er galskap, men vi vil gjerne fortsette å bo i området hvor vi har leilighet. Så vi teller på knappene - enebolig her til en heftig pris, fortsette å bo i leiligheten, eller ut av området. Ikke enkelt... Anonymkode: af897...dd5
FreeLife Skrevet 9. november 2015 #20 Skrevet 9. november 2015 Hadde kjøpt det jeg hadde trengt..idiotisk å kaste bort masse penger på bolig. 130kvm kanskje? 4 mill? Kanskje litt større og dyrere om det var utleieenhet (noe som hadde vært et must for meg uansett hvor mye jeg tjente)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå