AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #1 Skrevet 8. november 2015 Jeg har en chihuahua tispe på 8 år som har blitt veldig gretten opp gjennom årene. Da hun var ganske ung var hun ekstremt mat aggresiv, men dette klarte jeg å trene vekk. Noen år senere begynte hun plutselig å glefse etter folk. Satt hun f.eks på fanget mitt og noen kom for å klappe henne ble hun skikkelig aggresiv og glefset å knurret etter folk. Det var også noen episoder hvor hun plutselig bet etter datteren min, og en gang bet hun min daværende samboer såpass hardt at han fikk dype sår i fingrene. De siste ca. 2 årene har hun bare blitt mer og mer aggressiv, og hun har også fått en søvn aggresjon hvor hun kan dove og plutselig klikke å glefse og knurre om hun enser bevegelser i nærheten av henne.Hos helsesjekker med dyrlegen har de ikke funnet noe dom er galt med henne, og hun blitt sosialisert godt da hun var yngre, både med andre dyr og mennesker, og hun får en del mosjon (når det er fint vær, regner det nekter hun å gå ut døren). Da går vi f.eks på fjellet og slike ting.Hun er også veldig aggresiv mot andre dyr. Møter hun andre hunder ute på tur bjeffer og knurrer hun fra sekundet hun ser de til de er borte.Det som er så skummelt er at hun til vanlig elsker folk og oppmerksomhet og vil gjerne være the centre of attention når vi har besøk, og så plutselig, helt uten forvarsel (ingen dempede signaler eller knurring) kan hun bite. Nå den siste tiden har hun også av og til glefset litt etter meg.Hennes halvbror på 6 år fra samme oppdrett og med samme oppdragelse er snill som et lam og har aldri bitt, eller glefset etter noen, og når det er noe han ikke liker gir han veldig tydelige signal på dette og fjerner seg selv fra situasjonen. Han får dessverre mye "kjeft" fra tispen min, ofte glefser og biter hun etter han om han er nær henne, og hun har også bitt han i øret så hardt at han begynte å blø skikkelig.Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å forbedre dette? Jeg føler jeg har prøvd det jeg selv kan, er dette noe en adfersspesialist kan fikse på? Alle gode råd taes imot med stor takk! Anonymkode: c6781...03e
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #2 Skrevet 8. november 2015 Jeg har en chihuahua tispe på 8 år som har blitt veldig gretten opp gjennom årene. Da hun var ganske ung var hun ekstremt mat aggresiv, men dette klarte jeg å trene vekk. Noen år senere begynte hun plutselig å glefse etter folk. Satt hun f.eks på fanget mitt og noen kom for å klappe henne ble hun skikkelig aggresiv og glefset å knurret etter folk. Det var også noen episoder hvor hun plutselig bet etter datteren min, og en gang bet hun min daværende samboer såpass hardt at han fikk dype sår i fingrene. De siste ca. 2 årene har hun bare blitt mer og mer aggressiv, og hun har også fått en søvn aggresjon hvor hun kan dove og plutselig klikke å glefse og knurre om hun enser bevegelser i nærheten av henne.Hos helsesjekker med dyrlegen har de ikke funnet noe dom er galt med henne, og hun blitt sosialisert godt da hun var yngre, både med andre dyr og mennesker, og hun får en del mosjon (når det er fint vær, regner det nekter hun å gå ut døren). Da går vi f.eks på fjellet og slike ting.Hun er også veldig aggresiv mot andre dyr. Møter hun andre hunder ute på tur bjeffer og knurrer hun fra sekundet hun ser de til de er borte.Det som er så skummelt er at hun til vanlig elsker folk og oppmerksomhet og vil gjerne være the centre of attention når vi har besøk, og så plutselig, helt uten forvarsel (ingen dempede signaler eller knurring) kan hun bite. Nå den siste tiden har hun også av og til glefset litt etter meg.Hennes halvbror på 6 år fra samme oppdrett og med samme oppdragelse er snill som et lam og har aldri bitt, eller glefset etter noen, og når det er noe han ikke liker gir han veldig tydelige signal på dette og fjerner seg selv fra situasjonen. Han får dessverre mye "kjeft" fra tispen min, ofte glefser og biter hun etter han om han er nær henne, og hun har også bitt han i øret så hardt at han begynte å blø skikkelig.Er det noen som vet hva jeg kan gjøre for å forbedre dette? Jeg føler jeg har prøvd det jeg selv kan, er dette noe en adfersspesialist kan fikse på? Alle gode råd taes imot med stor takk!Anonymkode: c6781...03eSett på munnkurv, eller avliv den :( Anonymkode: 60afb...974 1
Tabris Skrevet 9. november 2015 #3 Skrevet 9. november 2015 Her ville jeg tatt kontakt med en god og oppdatert atferdspesialist som kan komme hjem og se på hunden. Dette høres ganske alvorlig ut, og er noe fagfolk bør se på. Hold deg unna de som prater om dominans og at du må "sette grenser" og "vise hvem som er sjefen". 2
Alja Skrevet 9. november 2015 #4 Skrevet 9. november 2015 Har du fått en second opinion hos en annen vet? Høres jo ut som hun er syk eller har vondter. Har hørt at svulster på hjerne kan få dyr til å bli nokså sprø i adferden. 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #6 Skrevet 9. november 2015 Hvis hun biter noen så det går hull i huden så ender du raskt i retten. Biter hun et barn så må hun avlives.Sett på munnkurv eller avliv sier jeg også. Hun kommer jo ikke til å bli bedre - hun vil være en stor risiko for alle rundt Anonymkode: 67524...d24 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2015 #7 Skrevet 9. november 2015 Hunden høres svært nervøs ut. Bør avlives før hun gjør mer skade. Anonymkode: 56a81...700 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #8 Skrevet 10. november 2015 Istedet for å komme med "råd" som avliving som så mange andre her (det er så trist hvor ubetydelig en hund er for mange) så ville jeg kontaktet en atferdspesialist og en annen veterinær for å utelukke smerter. Munnkurv kan gjøre saken verre. Venninnen min hadde en chihuahua som var eksakt lik det du beskriver. Lå den i senga kunne man ikke bevege føttene engang før den satt i foten, fikk meg ett skikkelig bitt fordi jeg skulle legge en pute over på den andre sida i sofaen og det silblødde. Alle var redde for den, den beit om eier eller andre holdt den, den var mataggressiv og hadde ressursforsvar. Ei jente skulle gi den mat fra hånda og hunden beit seg fast i hånda istedet. Alle kom ovenfra når de skulle hilse og hunden fant ut at om den glefser og biter fremfor å dempe så ville de fjerne seg fra situasjonen.Ikke så rart hunden var usikker og nervøs.Fant ut at eieren gjorde alt feil. Hun viket unna ved minste utfall fra hunden, hun ropte skarpt navnet dens når de var på tur og den var løs og han krøket seg sammen før han ble plukket opp rett ovenfra, hun turte ikke å ta i den tilslutt, og ingen andre heller. Ikke turte hun å klippe klørne så de var veldig lange, han gikk i søpla og fant mat uten at hun gjorde noe for da ville hunden gjøre utfall.Trente hunden en måned og på den måneden gikk han fra å være usikker med angrep er det beste forsvar-holdning til å bli en leken, trygg og tillitsfull hund. Alt den trengte var god tid, tålmodighet og bli forstått. Heldigvis fikk den ett nytt hjem med hundevante eiere i en alder av 10 år. Mange som skaffer seg små hunder har det fordi det er status, det er så mange som ikke har peiling på verken atferd eller språk og hundene ender opp med å bli skikkelig problemhunder, nå sier jeg ikke at det er tilfellet her, men høres ut som du har en vanvittig usikker hund og da er måten du tar det på alt. "Tar" man, eller kjefter man i slike situasjoner så forsterker man kun atferden i mange tilfeller. Hun er ikke slem eller ond, men usikker/redd.Ville absolutt kontaktet en atferdspesialist, for det er veldig mye å jobbe med og man må vite hvordan man gjør det. Men tror det absolutt finnes håp her! Vær en trygg leder (i den forstand at hunden kan lene seg på deg uten å måtte ta egne avgjørelser, ikke sånn sist ut av døra/nederst i rangstigen leder-bullshit) skjerm den fra situasjoner den finner ubehagelig, lær henne å fjerne seg fra situasjoner fremfor å glefse/bite, se etter tegn som at den ser bort, slikker seg rundt munnen, alle hunder vil signalisere og dempe før det går til skrittet at den biter (om det ikke kommer veldig overraskende på) Forhør deg med en annen veterinær og sjekk synet og helsa til hunden. Anonymkode: 35665...1fd 2
Djungelvrål Skrevet 10. november 2015 #9 Skrevet 10. november 2015 Har ei venninne med hund som også glefser. Hater det kreket, noen ganger kommer den og skal legge seg ved siden av meg. Den trenger ikke ligge ved siden av meg! Den har glefset etter meg 3 ganger uten grunn og får 0 oppmerksomhet av meg!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå