Gå til innhold

Hermetikk, er det halvfabrikat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt seriøst, jeg vet at supper på pose og boks, nudler osv er halvferdigmat, og det gjelder vel hermetikk også?

Eller finnes det ok hermetikk?

Mais, tomatsaus, hakket tomat osv vs Lapskau på hermetikk.

Anonymkode: ce2ff...a1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på ferdigmix med brød; tilsett vann og gjær. Havregrøt: tilsett vann og la det svelle. Noen innspill? :) 

Skrevet

Det er iallfall ikke ferskt.

Anonymkode: f1169...ad9

Skrevet

Jeg lurer også på ferdigmix med brød; tilsett vann og gjær. Havregrøt: tilsett vann og la det svelle. Noen innspill? :) 

Det må gå under halvfabrikat

Anonymkode: f1169...ad9

Skrevet

Helt seriøst, jeg vet at supper på pose og boks, nudler osv er halvferdigmat, og det gjelder vel hermetikk også?

Eller finnes det ok hermetikk?

Mais, tomatsaus, hakket tomat osv vs Lapskau på hermetikk.

Ting som kun skal varmes opp (og ikke tilsettes noe av forbrukeren), kalles kanskje helfabrikat(?) Er usikker på det

Anonymkode: a3895...9d8

• Liker 3
Gjest Margit Spat
Skrevet

Hermetisk lapskaus osv er vel mer å betrakte som "helfabrikat" enn "halvfabrikat". Den skal jo ikke tilsettes noe som helst. Selv om den ikke er fersk, så tar man neppe sin død av å spise det av og til. Saltinnholdet er nok høyere enn anbefalt, men ut over det, så vil de fleste næringsstoffer være greit bevart. 

Når det gjelder melblandinger, grøtblandinger osv, så vil jeg også kalle det halvfabrikat. Hvis det ikke er tilsatt mye "rart", så trenger det ikke være noe som helst galt i å bruke akkurat disse blandingene. Les innholdsfortegnelsen og vurder saltinnhold osv :) 

Skrevet

Og når restauranter skryter over at de kun benytter rene råvarer uten tilsetningsstoffer og «verken halv- eller helfabrikata» – da tar de feil.

Bruker de ikke hvetemel, soyasaus, meierismør eller balsamicoeddik? Alt dette er helfabrikata.

http://www.dinside.no/836951/ikke-se-ned-paa-all-ferdigmat

Anonymkode: 9a11c...473

• Liker 1
Gjest Tottelotta
Skrevet

Se på innholdsfortegnelsen. Lapskaus på boks inneholder masse muffens greier som ikke har noe i lapskaus og gjøre, mens f eks tomater på boks kan inneholde kun ok ingredienser.

Skrevet

Uæhh.. sukker er jo halvfabrikata, jeg kan ikke bruke det i sirupsnippene!

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ikke kalt hermetiske grønnsaker for halvfabrikat. Hermetikk er en ypperlig konserveringsmetode og noen ganger er det det beste vi kan få pga hvor vi befinner oss i verden og sesong. Hermetisk lapskaus blir noe annet. Ikke all halv- og helgabrikata mat er dårligere enn å lage selv. Man må lese innholdsfortegnelsen.  Melblandingen som nevnes f.eks. vil ikke være noe forskjellig fra å blande selv. Kan være greit å slippe å kjøpe 10 ulike poser hvis det er noe man ikke lager så ofte.

Anonymkode: b8e10...ec4

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...