Gjest gjest1 Skrevet 29. september 2004 #1 Del Skrevet 29. september 2004 Jeg har en BSU konto som jeg nettopp har begynt å spare i. Nå har jeg 10 000, og vil få fylt den opp til 15 000 før året er omme. Men hvordan er det når jeg bruker av disse pengene? Blir da kontoene avsluttet, eller kan jeg fortsette å spare neste år? Saken er at jeg nå har fått tilbud om kjøp av ungdomsbolig. Boligen står ikke ferdig før neste år, men byggherrene trenger 10% av innskuddsummen (ca 20 000) i depositum innen desember. Så mye klarer jeg ikke å spare med tanke på at julen også nærmere seg.. Jeg tenkte altså å bruke av BSU kontoen for å betale dette depositumet, men har også lyst til å fortsette å spare i BSU neste år til resten av beløpet. Men har jeg da forspilt sjansen til det? Og hvordan blir det med skattefradraget om jeg bruker pengene innen et år...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frodo Skrevet 29. september 2004 #2 Del Skrevet 29. september 2004 Du får ikke skattefradrag det året du bruker pengene, og når man har tatt ut en gang er muligheten for skattefradrag oppbrukt for alltid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Usikker Skrevet 29. september 2004 #3 Del Skrevet 29. september 2004 Det du har spart i år (max 15.000) det kan du ta ut. Dette er jo ikke innberettet til skattemyndighetene enda....... (blir gjort pr. 3112) Skal du ta ut 20.000 så bryter du kontrakten - og kan aldri mer spare i BSU. Man kan kun ha èn BSU-konto i løpet av livet! Banken vil melde inn uttaket på kr. 20000 med kode for boligformål - så du får ingen skattesmell. Men kontoen må sies opp - og pengene overføres annen kto. Sånn er reglene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 29. september 2004 #4 Del Skrevet 29. september 2004 Hva med å be banken om et lån til depositumet? Du må vel uansett ha lån når resten skal betales neste år? Da kan du jo fortsette å spare på BSU slik du gjør nå og få skattefordelen. Det er lurt å fortsette med BSU helt til du har spart max (150.000) eller er for gammel til å fortsette sparingen (t.o.m det året du fyller 33). Når du har spart det tillate beløp/periode kan du bruke pengene til betale ned på lånet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 29. september 2004 #5 Del Skrevet 29. september 2004 OK, det var som jeg fryktet. Ja, jeg må vel så mulighetene til å få lån til depositumet da. Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veslejenta Skrevet 29. september 2004 #6 Del Skrevet 29. september 2004 Ble litt usikker på om du skjønte hvordan BSU fungerer Possum. Du kan fritt ta ut det du har spart i det inneværende år (2004). Da behøver du ikke å avslutte BSU kontoen. Så har du spart 10 000 i år, så kan du ta ut disse, så lenge du gjør det på denne siden av nyttår. Kontoen blir stående slik at du kan fortsette å spare etter nyttår, eller når du får råd. Max beløpet man kan spare er 15 000 kroner i året, inntil 100 000 (ikke 150 000). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. september 2004 #7 Del Skrevet 30. september 2004 Det lønner seg å ta opp lån for å spare til BSU, så gunstig er det. En av de største gavepakkende fra staten! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 30. september 2004 #8 Del Skrevet 30. september 2004 Takk for den oppklaringen Veslejenta! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiniMjau Skrevet 30. september 2004 #9 Del Skrevet 30. september 2004 Kan du spare 150000 på BSU nå? Trodde det var 100000,- jeg! Uansett er dette maxbeløpet uten rentene. Jeg trodde jeg hadde spart ferdig nå, for saldo var 100000,-. Denne saldoen var inkludert rentene, reelt hadde jeg spart ca 85000,-. Dvs jeg kunne spare ett år til. Jeg har kjøpt bolig, men det er jo lurest å spare helt til du når max alder eller max beløp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå