Gå til innhold

Si opp på dagen vs sykemelding i oppsigelsestiden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg må si opp jobben min, på grunn av helsemessige årsaker kan jeg ikke jobbe der jeg jobber nå. Dette er seriøse grunner, og ikke bare "jeg orker ikke mer". Jeg har lyst til å komme til en ordning med sjefen hvor han sier det er greit at jeg kan slutte på dagen, men har jeg lov til å si om jeg ikke kommer til en sånn ordning, så skaffer jeg sykemelding i oppsigelsesperioden? Høres ut som man "truer" med det når jeg skriver det sånn, og det liker jeg dårlig. Noen som har noen erfaringer? Blir veldig takknemlig for svar. 

Anonymkode: 3c8f0...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Margit Spat

Ta en prat med fastlegen din først, før du sier opp. Avklar om legen vurderer at du kan sykemeldes. Det er jo legen som sykemelder deg, ikke du. Hvis det er slik at jobben gjør deg syk, og du ikke er arbeidsfør i den jobben du har/at det ikke er medisinsk forsvarlig for deg å stå i jobben, så er dette neppe veldig vanskelig. Husk at legen sjelden sykemelder pasienter for mer enn en måned om gangen, så du må sykemeldes flere ganger. Det kommer også til å være krav fra NAV om dialogsamtaler med arbeidsgiver ihht gjeldende regelverk (tilrettelegingsplikt osv). 

Dersom din helsetilstand er grunn til at du ikke kan være i din nåværende jobb, og du ikke får deg ny jobb med det første, kan du også få legeerklæring fra fastlegen om dette. Med denne legeerklæringen kan du søke om fritak fra den 8-ukers karanteneperioden for dagpenger som man vanligvis har dersom man blir arbeidsledig etter å ha sagt opp selv. 

Du kan drøfte oppsigelsestiden med arbeidsgiver. Arbeidsgiver kan velge om arbeidsforholdet skal avsluttes ved et annet tidspunkt enn oppsigelsestiden tilsier når du ber om det, men det er ikke noen automatikk i det.

Dersom du vil formulere dette skriftlig i oppsigelsen, så vær varsom med formuleringen. Kanskje det høres mindre "truende" ut dersom du skriver noe slikt som: "Siden jeg sier opp min stilling av helsemessige årsaker, kommer jeg ikke til å kunne stå i arbeid i oppsigelsestiden. Av den grunn ber jeg om å løses fra arbeidsforholdet fra dags dato."

På den annen side: du har rett på fulle sykepenger oppsigelsestiden ut dersom du blir sykemeldt i oppsigelsestiden. Dersom du blir løst fra stillingen, og får innvilget dagpenger, vil du kun få 60% utbetalt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! 

Jeg har snakket med fastlegen, forklarte hvordan jeg hadde det og han sa "Der kan du ikke jobbe lenger", så det er ikke bare min egen beslutning, det er i samarbeid med legen. 

Jeg er student i tillegg. Jeg bryr meg egentlig ikke om sykepengene og alt det der, jeg vil bare slippe å dra på jobben noe mer. 

Likte veldig godt den formuleringen, tusen takk! 

Anonymkode: 3c8f0...8c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...