Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte leiligheten for 1,1 mill og den er nå verdt 1,5. Vil det da si at 400 000 kan telles som EK når jeg søker om å få lån igjen til et større leilighet?

Anonymkode: 63b73...d3c

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja.

Men egenkapital bundet i bolig er ikke det samme som fri egenkapital, så det kan være at banken krever at du selger den leiligheten du har før du får kjøpe ny. 

Skrevet

Ja.

Men egenkapital bundet i bolig er ikke det samme som fri egenkapital, så det kan være at banken krever at du selger den leiligheten du har før du får kjøpe ny. 

Så kjipt. Gjør alle banker det slik?

Gjest Blondie65
Skrevet

Så kjipt. Gjør alle banker det slik?

Det kan jeg ikke svare på, kun din bank kan det. 

Skrevet

Trekk av 50-100.000 også for megler og pluss på 50-100.000 til dokument avgift hvis du kjøper selveier. Altså 200-300.000 maks i egenkapital. Kjøper du før du selger vil banken ofte også stipulere med at du får et salg mindre en verdivurdering. 

Anonymkode: f9152...6fa

• Liker 2
Skrevet

Trekk av 50-100.000 også for megler og pluss på 50-100.000 til dokument avgift hvis du kjøper selveier. Altså 200-300.000 maks i egenkapital. Kjøper du før du selger vil banken ofte også stipulere med at du får et salg mindre en verdivurdering. 

Anonymkode: f9152...6fa

Er det 15 % man skal ha i EK?

Gjest Blondie65
Skrevet

Er det 15 % man skal ha i EK?

Ja.

Kan også legge til at dersom du kjøper en ny selveierleilighet (altså under oppføring, uten tidligere eier) slipper du dokumentavgift og vanligvis betaler man bare 10 % egenkapital ved inngåelse av kontrakt. Dette gir deg noe lenger tid å selge på, men de 10 % må være fri egenkapital.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...