enavdem Skrevet 8. november 2015 #1 Skrevet 8. november 2015 (endret) Jeg har en ganske nervøs hund egentlig, og jobba masse med trygghet. Så hu er blitt veldig mye mindre nervøs, men fortsatt utrygg på nye folk og omgivelser.Nå er det høst, og hun er veldig usikker i mørket... Hun er blitt flink med å ikke bjeffe (spesielt på menn) i mørket på tur, men når vi skal inn og andre også skal inn (bor i blokk) går det ille. Var ei som skulle forbi oss nå nylig fra tur for vi stod ved døra å ordna med langlina, hunden vår stod inne i gangen, dama kom fra utisden av. Bang. Uling til skyene. Dama ble veldig satt ut, og jeg sa " bare gå, hun er nervøs, så det er ingenting farlig". Hun gikk, men herregud... Jeg ble jo kjempe flau. Det er snakk om skikkelig uling, forbeina ned på gulvet, rygg/rumpa opp og hals med full lyd. Hva skjer? Hun har alltid bjeffa før, men i det siste er det full uling i stedet. Hun høres ut som en skikkelig hissig ulv. Samboer som stod med langlina sa ingenting der han stod fra utsiden av, men jeg blir så satt ut. Og mer skvetter jeg i tillegg. Hun har veldig bråe reaksjoner, har ikke sjangs til å ta meg 1-2 sekund på å skjønne at et ul kommer. Så jeg hopper jo til skyene med ulinga. Føler at hun tror hu "eier" fellesgangen. At INGEN er i nærheten av velkommen til å gå der om hu er der. På dagtid er dette er veldig lite problem egentlig. Da vil hun gjerne hilse på folk på tur.. Og gangen går mye bedre, kan komme litt boffing, men ikke mer...Hvordan kan vi endre dette?? Jeg/vi trenger hjelp, for det er så lite greit!😞Takk på forhånd. ☺ Endret 8. november 2015 av enavdem
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #2 Skrevet 8. november 2015 Dere og bikkja må komme dere på kurs. Anonymkode: 61bab...5cf
enavdem Skrevet 8. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 8. november 2015 (endret) Setter pris på positive innspill! Endret 8. november 2015 av enavdem
enavdem Skrevet 8. november 2015 Forfatter #4 Skrevet 8. november 2015 Dere og bikkja må komme dere på kurs. Anonymkode: 61bab...5cfvirkelig? Er det, det beste du kan komme med? Vi har allerede gått kurs
Tabris Skrevet 9. november 2015 #5 Skrevet 9. november 2015 Jeg ville trent masse kontaktøvelser og kinderegg - http://www.canis.no/bibliotek/artikkel.php?artid=226.Da er det mye lettere for deg å få kontroll i situasjoner hvor hun er utrygg, samt at du over tid kan klare å snu assosiasjonene hennes fra "uæh, dette er skummelt!" til "Hey, folk - det betyr godbit hos matmor!"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå