Gå til innhold

Hummus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har så lyst til å prøve dette. 
Noen som har en veldig enkel oppskrift? Jeg tenker å bruke to pakker kikkerter/linser og to hvitløksfedd samt litt sitron og pepper. 
Kan det funke? 

Ser de serverer slike brød i trekanter til. Kan pitabrød brukes? 

Anonymkode: e20a5...2c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kanskje ha litt olje i også. Og hva mener du med kikerter/linser? Enten har du kikerter og kan lage hummus eller du har linser og kan lage noe annet.

alle typer brød er egentlig godt til hummus, pita høres bra ut

• Liker 1
Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Denne oppskriften er fantastisk! Jeg pleide å lage hummusen min på slump, med kikerter, tahihi, sitronsaft, olivenolje, salt, vann og eventuelt krydder av ymse slag, og det ble alltid helt fin hummus av det. Oppskriften jeg lenket til, derimot, introduserer det hemmelige våpenet natron, og resultatet blir en tilnærmet perfekt hummus. Det er ikke tungvint i det hele tatt, så jeg anbefaler å ta en titt.

Skrevet

Mmm, den så god ut! Takk! :-D 
Bruker du noe brød attåt?

Anonymkode: e20a5...2c0

Gjest Lady Mondegreen
Skrevet

Jeg pleier gjerne å skjære opp litt pitabrød, enten i remser eller trekanter, og så pensle bitene med olivenolje og krydre dem med hvitløk, salt og kanskje litt tørket korianderblader før jeg slenger dem i stekepanna. Det er bare å prøve seg frem med forskjellige smakskombinasjoner. :)

Skrevet

Oppskriften ser bra ut, og jeg er også Ottolenghi-fan, men det ser ut for meg som den mangler spisskummen? Etter min smak er det essensielt for en autentisk hummus-smak.

Anonymkode: bf2f1...850

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Du kan fint lage hummus av linser også. Du må tilsette olivenolje for å forvandle den tørre, grove konsistensen. Det er også smart å tilsette en skvett vann for å runde av konsistensen ytterligere. Jeg synes hummus er best uten tahini, det gir en veldig kunstig og lite tiltalende smak. Hummusen smaker friskere og ferskere uten, synes jeg. 

Endret av Overrasket
Skrevet

Du kan fint lage hummus av linser også. Du må tilsette olivenolje for å forvandle den tørre, grove konsistensen. Det er også smart å tilsette en skvett vann for å runde av konsistensen ytterligere. Jeg synes hummus er best uten tahini, det gir en veldig kunstig og lite tiltalende smak. Hummusen smaker friskere og ferskere uten, synes jeg.

Det er selvsagt helt legitimt å ikke like tahini, men å påstå at ren sesampasta smaker kunstig er litt snålt, synes jeg. Og uten tahini er det strengt tatt ikke hummus heller, men kikertmos. ;) 

Anonymkode: 71d69...fc5

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Det er selvsagt helt legitimt å ikke like tahini, men å påstå at ren sesampasta smaker kunstig er litt snålt, synes jeg. Og uten tahini er det strengt tatt ikke hummus heller, men kikertmos. ;) 

Anonymkode: 71d69...fc5

Helt uenig i alt du sier. 

Skrevet

Min eks mann fra Tyrkia,laget en utrolig god hummus med tahini. Jeg husker vi brukte å dyppe brød oppi hummusen.

• Liker 1
Skrevet

Hummus betyr kikert på arabisk, og lager du noe av linser, så er det sikkert godt, men hummus er det ikke!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...