Riskrem Skrevet 10. november 2015 #21 Skrevet 10. november 2015 Jeg fikk lån i Husbanken for ca 6-7 år siden. Jeg var 23-24 år, hadde utdanning, god jobb og inntekt, egenkapital, og likevel fikk jeg lån. Jeg bare søkte for å søke, og fikk lån, men valgte å ta lån i en vanlig bank i stedet.
Gjest Skrevet 11. november 2015 #22 Skrevet 11. november 2015 Alle får barnetrygd, uten søknad.Studielån må man kvalifisere for og søke om. Hvis du er i full jobb og studerer ved siden av kvalifiserer du f.eks ikke.Alle kan søke startlån og alle får søknaden behandlet. Noen får avslag fordi de ikke kvalifiserer. Jeg og flere jeg kjenner har fått startlån fordi vi var skilt og reetableringsfasen, selv om vi har gode inntekter. Venninnen din har fått fordi hun er innvandrer. I dine øyne er dette moralsk forkastelig, da vi utnytter en offentlig støtteordning som finnes. Hele mitt poeng med å sammenligne med et studielån er at dette velger mange å ta fordi de kvalifiserer til å få det, selv om de strengt tatt ikke har bruk for det. Man kan absolutt diskutere moralen i det, men jeg synes ikke løsningen er å gjøre søknadsprosessen og kvalifiseringen mer innviklet.Feil, alle under 65 som studerer på godkjent studie har rett på studielån, selv om man jobber fullt. Jeg er enig med ddeg ts, men det er dessverre vanlig at en del behovsprøvde ordninger går til folk uten reelt behov. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 11. november 2015 #23 Skrevet 11. november 2015 Feil, alle under 65 som studerer på godkjent studie har rett på studielån, selv om man jobber fullt. Jeg er enig med ddeg ts, men det er dessverre vanlig at en del behovsprøvde ordninger går til folk uten reelt behov. Ikke hvis man studerer deltid. I hvertfall ikke da jeg undersøkte.
Gjest bruker83924 Skrevet 11. november 2015 #24 Skrevet 11. november 2015 (endret) Ikke hvis man studerer deltid. I hvertfall ikke da jeg undersøkte.Tror du blander stipend og studielån. Stipend har du ikke rett på om du enten bor hjemme eller tjener mer enn en viss sum. Endret 11. november 2015 av ElizabethTaylor
AnonymBruker Skrevet 11. november 2015 #25 Skrevet 11. november 2015 Alle som fyller reglene for startlån eller kommunale lån og tilskudd kan søke. At hun har spart og klart seg bra økonomisk taler til hennes fordel fordi hun da viser at hun har evne til å håndtere egen økonomi. Selv om ts mener å vite alt om søkerens begrunnelse for å få gunstig lån, så kan det være forhold långiver har fått opplysninger om som ts ikke kjenner til. Et av kriteriene ikommunene er at inntekten ikke skal være for høy.Finn andre ting å bruke energien og tiden på enn misunnelse for andres måter å prioritere økonomi på. Anonymkode: 11e69...235 2
Gjest Blondie65 Skrevet 11. november 2015 #26 Skrevet 11. november 2015 Tror du blander stipend og studielån. Stipend har du ikke rett på om du enten bor hjemme eller tjener mer enn en hvis sum. Nei, jeg gjør ikke det. Men, jeg har vært upresis. Dersom man tar et deltidsstudium på under 15 stp/semester får man ikke støtte. ErgO: man må kvalifisere til å få støtte, og søke.
Gjest Skrevet 11. november 2015 #27 Skrevet 11. november 2015 Nei, jeg gjør ikke det. Men, jeg har vært upresis. Dersom man tar et deltidsstudium på under 15 stp/semester får man ikke støtte. ErgO: man må kvalifisere til å få støtte, og søke.Men det har ingenting med hvorvidt man jobber å gjøre,som du opprinnelig påstod.
Gjest Blondie65 Skrevet 11. november 2015 #28 Skrevet 11. november 2015 Men det har ingenting med hvorvidt man jobber å gjøre,som du opprinnelig påstod. ja, som jeg sa så var jeg upresis.
Gjest bruker83924 Skrevet 12. november 2015 #29 Skrevet 12. november 2015 (endret) Nå har jeg gått inn på startlåns egen side og lest på kravene. For det første, det er ikke helt feil av meg å kalle det lån i Husbanken, ettersom startlån er i gjennom Husbanken, som jeg trodde. For det andre så er det tydelig at hun ikke kvalifiserte seg til de vanlige kravene for et slikt lån, og eneste grunnen for hun fikk lånet er fordi hun er innvandrer, som jeg syns er helt absurd. Det står på startlåns egen hjemmeside om kravene at: "Kommunen kan gi startlån til personer som ikke får lån i bank, eller som ikke får nok til finansiering av bolig".http://www.husbanken.no/startlaan/hvem-kan-faa/Enten så må hun ha snakket usant når hun fortalte hvor mye lån hun fikk gjennom vanlig bank, eller så er startlån en utrolig mislykket ordning.Takk for alle svarene uansett 😊 Endret 12. november 2015 av ElizabethTaylor
Gjest Blondie65 Skrevet 12. november 2015 #30 Skrevet 12. november 2015 Det er kommunene som formidler startlånet. Jeg foreslår at du finner hjemmesiden til din kommune, og søker på startlån der. Da ser du betingelsene som DIN kommune setter for startlån. Det står da også meget klart og tydelig at det er kommunene som setter kriteriene for hvordan de velger ut.Da jeg fikk lån i Bergen var det til toppfinansiering. Slik sett fikk også jeg høyere lån enn i en vanlig av kommunen. Det er ganske drøyt av deg å hevde at venninnen din må ha løyet. Har du belegg for det, eller er det fantasien din som løper løpsk?
Gjest bruker83924 Skrevet 12. november 2015 #31 Skrevet 12. november 2015 (endret) Det er kommunene som formidler startlånet. Jeg foreslår at du finner hjemmesiden til din kommune, og søker på startlån der. Da ser du betingelsene som DIN kommune setter for startlån. Det står da også meget klart og tydelig at det er kommunene som setter kriteriene for hvordan de velger ut.Da jeg fikk lån i Bergen var det til toppfinansiering. Slik sett fikk også jeg høyere lån enn i en vanlig av kommunen. Det er ganske drøyt av deg å hevde at venninnen din må ha løyet. Har du belegg for det, eller er det fantasien din som løper løpsk?Samme kriteriene står i kommunen. Jeg skrev at enten må hun ha snakket usant eller så er ordningen mislykket. Jeg har ikke hevdet at venninnen min lyger. Endret 12. november 2015 av ElizabethTaylor
Million Skrevet 12. november 2015 #32 Skrevet 12. november 2015 Samme kriteriene står i kommunen. Jeg skrev at enten må hun ha snakket usant eller så er ordningen mislykket. Jeg har ikke hevdet at venninnen min lyger.Litt selvmotsigende? Når du hevder at noen snakker usant, så er det det samme som å lyge, ja . 3
Gjest bruker83924 Skrevet 12. november 2015 #33 Skrevet 12. november 2015 (endret) Litt selvmotsigende? Når du hevder at noen snakker usant, så er det det samme som å lyge, ja .Jeg har skrevet at en av delene må det være. Og hvis du leser tråden så ser du kanskje at jeg syns ordningen fungerer dårlig. Jeg kan ikke vite om min venninne har fortalt hele sannheten, har hun ikke det kan jeg heller ikke kritisere ordningen. Er det der i mot sant det hun sier, noe jeg absolutt tror på, så syns jeg at ordningen fungerer dårlig i praksis, evt er ganske mislykket. Endret 12. november 2015 av ElizabethTaylor La til mer.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. november 2015 #34 Skrevet 12. november 2015 Her står kriteriene for Bergen kommune: https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/bolig-og-eiendom/kjop-og-salg/boligfinansiering/startlan-for-kjop-av-boligJeg kan ikke forstå at man skal påføre noen dårlig samvittighet eller påstå at de har dårlig moral dersom de oppfyller kriteriene og får søknaden godkjent.
Gjest bruker83924 Skrevet 12. november 2015 #35 Skrevet 12. november 2015 Her står kriteriene for Bergen kommune: https://www.bergen.kommune.no/tjenestetilbud/bolig-og-eiendom/kjop-og-salg/boligfinansiering/startlan-for-kjop-av-boligJeg kan ikke forstå at man skal påføre noen dårlig samvittighet eller påstå at de har dårlig moral dersom de oppfyller kriteriene og får søknaden godkjent.Hvis meg hvor i teksten jeg har skrevet hun har dårlig moral? Les hva jeg skriver før du putter ord i munnen på meg. Jeg kritiserer ordningen ikke henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå