lollip0p Skrevet 7. november 2015 #1 Skrevet 7. november 2015 Har fått påvist PCOS. Har regelmessig mens, men ingen eggløsning. Har EL-slim rundt der eggløsning skal være, og får alltid såre brystvorter etter "EL". Er i gang med vektreduksjon, selv om jeg er normalvektig i "øvre sjikt". Skal muligens i gang med pergotime, og lurer på om metformin kanskje kan hjelpe meg? Hadde ingen symptomer på PCOS så lenge jeg gikk på prevansjon, men etter jeg sluttet for et års tid siden så fikk jeg mye symptomer, blant annet at jeg gikk mye opp i vekt (20kg) uten å endre kost eller aktivitetsnivå.... på et år. Noen som har gode råd og tips, til hvordan jeg kan redusere symptomene, samt gjør det lettere å bli gravid? Har ingen barn fra før. Er det noe jeg kan spørre legen om mtp. medisiner? Hva kan metformin hjelpe meg med? Er også liiiivredd for diabetes og hjerte-karsykdommer, som jeg tydeligvis har mye større risiko for å utvikle. Dette knekker fullstendig psyken på meg.. Er utålmodig, vil ha svar og vite alt om denne sykdommen med eeeen gang, og alt i helsevesenet tar så innmari lang tid. Da tenker jeg ikke bare på hjelp med fertiliteten, men også alt det andre som blir skylt over meg nå.. Vær så snill, gode ord, tips, råd, ALT... Kom med det!! Gråter altså...
Lindasofie Skrevet 8. november 2015 #2 Skrevet 8. november 2015 Har fått påvist PCOS. Har regelmessig mens, men ingen eggløsning. Har EL-slim rundt der eggløsning skal være, og får alltid såre brystvorter etter "EL". Er i gang med vektreduksjon, selv om jeg er normalvektig i "øvre sjikt". Skal muligens i gang med pergotime, og lurer på om metformin kanskje kan hjelpe meg? Hadde ingen symptomer på PCOS så lenge jeg gikk på prevansjon, men etter jeg sluttet for et års tid siden så fikk jeg mye symptomer, blant annet at jeg gikk mye opp i vekt (20kg) uten å endre kost eller aktivitetsnivå.... på et år. Noen som har gode råd og tips, til hvordan jeg kan redusere symptomene, samt gjør det lettere å bli gravid? Har ingen barn fra før. Er det noe jeg kan spørre legen om mtp. medisiner? Hva kan metformin hjelpe meg med? Er også liiiivredd for diabetes og hjerte-karsykdommer, som jeg tydeligvis har mye større risiko for å utvikle. Dette knekker fullstendig psyken på meg.. Er utålmodig, vil ha svar og vite alt om denne sykdommen med eeeen gang, og alt i helsevesenet tar så innmari lang tid. Da tenker jeg ikke bare på hjelp med fertiliteten, men også alt det andre som blir skylt over meg nå.. Vær så snill, gode ord, tips, råd, ALT... Kom med det!! Gråter altså... Hei,Det eneste du kan gjøre er å gå ned i vekt, dersom du veier for mye. Lavkarbo skal fungere bra for oss med pco. Ellers er det fint lite en kan gjøre for å bli kvitt symtomer, da pco er en sykdom du vil alltid ha.Jeg har selv pco og hadde ikke mensen eller eggløsning i det hele tatt. Jeg er normalvektig og har ingen cyster. Ble først satt på metformin for å se om det kunne hjelpe meg til å få en syklus, noe det ikke gjorde. Etter det følgte en dobbel og en trippel pergokur uten at jeg fikk eggløsning. Jeg ble da henvist til en kikkhullsoperasjon ovarien drilling,der de drillet 12 hull i eggstokkene mine. 1 måned etter operasjonen var jeg gravid. Pco er som sagt en sykdom du må leve med, og spør du meg går det helt fint. Jeg fikk påvist det som 13 åring, og visste at jeg måtte ha hjelp for å bli gravid. Har slitt ned kviser og hårvekst, ellers ikke merket noe.2 av 3 med pco er overvektige, så det å ta vare på kroppen og spise sunt er det viktigste du gjør. Mvh lindasofie
GammelKaktus Skrevet 8. november 2015 #4 Skrevet 8. november 2015 Jeg har og PCOS og ble gravid uten problemer og innen 9 mnd. Jeg har nok og hatt det siden 14 års alder men fikk ikke noe diagnose før jeg tilfeldigvis var hos fastlegen angående en kvise som va litt vond, og så ble jeg sendt videre til gynekolog som stadfestet det. Hun sa der og da at jeg kanskje ville trenge hjelp med å bli gravid men ikke nødvendigvis. Hun sa de fleste som hadde PCOS ble gravide og fikk barn men noen trengte kanskje mer hjelp enn andre. Der og da begynte jeg på Diane p-piller, gikk på det i ca. 3 år, før jeg sluttet for å bli gravid. Gikk ned ca. 10 kg mens jeg brukte Diane. Når jeg sluttet på Diane så kom mensen og alt relativt regelmessig og jeg ble gravid. Gikk ikke opp igjen i vekt før på slutten av svangerskapet og etter fødselen. Men lever fint med noen kilo ekstra. Etter svangerskapet så har jeg hatt mensen som en klokke, aldri hatt så regelmessig mens før...Så lenge du lever relativt sunt og har et greit kosthold så er det ikke skrevet i stein at du er nødt til å få Diabetes eller hjerte-kar sykdommer. Jeg har ingen antydning til noe av dette, og jeg spiser ikke alltid like sunt men blodsukker og alt er helt normalt.Forstår at du relativt nylig har fått diagnosen og at det er derfor du stresser litt med det, men alle har det ulikt og alle har det ikke like ille. Prøv å slapp og pust med magen og ikke overtenk ting så voldsomt. Det er ikke alle leger så vet så mye om PCOS så jeg ville heller googlet meg fram til det jeg lurer på, det gjorde jeg når jeg fikk diagnosen, og det hjalp en del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå