daemonia Skrevet 7. november 2015 #1 Skrevet 7. november 2015 Dette har vært en slitsom dag kjenner jeg. Sønnen min på snart 11 har alltid hatt vanskelig for å snakke om følelser selv om vi prøver å vise og snakke om hvordan vi oppfatter at han har det. Vi ser for eksempel når det er noe galt eller noe han tenker på. Han holder seg mer for seg selv, eller blir fort sur, eller tar seg veldig nær av ting nesten ut av det blå. Det kan ta flere dager før han endelig gir respons på hvordan han egentlig har det og om det er noe som har skjedd. Når han endelig åpner opp for å snakke om det så blir alt bedre. Av og til skulle jeg ønske at det fantes en lur duppeditt som gav barn med den type problemer en lavere terskel for å vise følelser. Trykk på en knapp så dukker et passende smilefjes opp! Ah, det hadde vært fantastisk å ha! Han elsker tekniske ting så det hadde blitt flittig brukt Er det andre her som har barn som holder ting for seg selv litt for lenge? Hvordan har dere i så fall fått dem til å åpne seg mer? Jeg tar i mot alle tips med stor takk!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #2 Skrevet 7. november 2015 Lag en "klokke" i papp sammen med han og ulike felt som en pil kan peke på med uttrykk for hva det kan handle om. Heng dette barometeret på døren hans. For eksempel -kjip dag på skolen -vil være alene -ikke mas på meg! -blir glad for en klem -jeg prater om det når jeg er klar -kom med en cola, så kan vi snakke. -har det ok -flott dag. Jeg hadde en sånn selv fra Donald da jeg var barn Anonymkode: 7203e...d43 5
Vival Skrevet 7. november 2015 #3 Skrevet 7. november 2015 Lag en "klokke" i papp sammen med han og ulike felt som en pil kan peke på med uttrykk for hva det kan handle om. Heng dette barometeret på døren hans. For eksempel -kjip dag på skolen -vil være alene -ikke mas på meg! -blir glad for en klem -jeg prater om det når jeg er klar -kom med en cola, så kan vi snakke. -har det ok -flott dag. Jeg hadde en sånn selv fra Donald da jeg var barn Anonymkode: 7203e...d43For en utrolig god ide!
GammelKaktus Skrevet 7. november 2015 #4 Skrevet 7. november 2015 Lag en "klokke" i papp sammen med han og ulike felt som en pil kan peke på med uttrykk for hva det kan handle om. Heng dette barometeret på døren hans. For eksempel -kjip dag på skolen -vil være alene -ikke mas på meg! -blir glad for en klem -jeg prater om det når jeg er klar -kom med en cola, så kan vi snakke. -har det ok -flott dag. Jeg hadde en sånn selv fra Donald da jeg var barn Anonymkode: 7203e...d43Det var jo rett og slett genialt
daemonia Skrevet 7. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 7. november 2015 For en god ide! Det skal jeg prøve
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #6 Skrevet 7. november 2015 Jeg var et sånt barn. For min del ble det vanskeligere jo mer foreldrene mine prøvde å få meg til å snakke. Da var det som om alt bare låste seg, og det eneste jeg ville var å få være i fred.Jeg pleide å synes det var litt lettere å prate når vi kjørte bil, men da kun med en forelder, sånn at det var bare meg og sjåføren. Vet ikke helt hvorfor, men tror kanskje det var fordi vi da pratet helt uten øyekontakt. For min del tror jeg det beste hadde vært om de hadde sørget for at jeg viste at de hadde fått med seg at det var noe galt, sagt tydelig fra at jeg kunne komme til dem med hva som helst, og deretter sluppet temaet,og ventet på at jeg var klar selv, men gjerne lagt opp til aktiviteter der det var naturlig å småprate. F.eks. lage noe sammen, gå tur, spille kort eller lignende. Sånn at det gikk an å prate uten at alt fokuset var på det man pratet om. Anonymkode: a592b...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå