AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #1 Skrevet 7. november 2015 Hei!Jeg har jobbet som sykepleier i ett og et halvt år nå, på medisinsk avdeling ved sykehus. Jeg trivdes svært godt på studiet og i alle de ulike praksisperiodene (helsehus, psykiatrisk sykehusavdeling, kirurgisk sykehusavdeling, medisinsk sykehusavdeling og hjemmesykepleie). Jeg har også trivdes godt etter at jeg begynte å jobbe, men merker nå at jeg har blandede følelser for veien videre. Jeg kjenner at det er slitsomt med turnus. Jeg har tredelt turnus og synes det er forferdelig slitsomt med nattevakter, i tillegg til at jeg føler det blir altfor lite tid til hvile og søvn mellom kveld- og dagvakter. Selv om det da er 9 timer mellom vaktene tar det jo litt tid før man har kommet hjem, og når man er hjemme er det vanskelig å stupe direkte i seng og sove godt - spesielt hvis det har vært en travel vakt. Spesielt på denne tiden av året går jeg også med blandede følelser rundt det å måtte jobbe i høytider. Ja, jeg vet at jeg har valgt et yrke med 365 potensielle arbeidsdager og turnusjobbing. Og ja, jeg vet at mange vil si jeg burde valgt annerledes hvis jeg synes det er så fælt å jobbe julaften.Det er bare det at jeg hadde nok følt at dette var verdt slitet i større grad dersom tilbakemeldingene tilsa at jobben jeg gjør blir satt pris på. Jeg synes det er helt fantastisk de gangene pasient og pårørende virkelig stråler av takknemlighet, og jeg kan gå hjem og føle at jeg har gjort en god jobb. Men misforstå meg rett - det er ikke det at jeg forventer at verden skal se på meg som en "hvit engel" og hylle jobben jeg gjør osv., men hadde jeg visst hvor mye regelrett kjeft jeg som sykepleier skulle få, ja da hadde jeg kanskje valgt annerledes. Når man til stadighet opplever verbal trakassering fra pasient og pårørende, og man ofte går hjem fra jobb med en følelse av at man har gjort en dårlig jobb, da føles det ikke "verdt det" å måtte jobbe natt og dag, jul og påske. Jeg føler heller ikke at lønnen man får i kroner og øre står til den jobben som utføres.Selvfølgelig har jeg forståelse for at det er sykdom som fører til bl.a. verbal utagering, men jeg synes likevel det er vanskelig å ikke la enkelte ting gå litt inn på meg.Jeg har derfor den siste tiden tenkt en del på hvilke alternative arbeidsplasser (evt. videreutdanninger) som finnes, og er svært takknemlig for alle tips! Kanskje er DU sykepleier? Da vil jeg gjerne høre hvor du jobber/hva du jobber med! Alternativer jeg har hørt om/lest om/vurdert:- Poliklinikk. Hadde disse stillingene bare vokst på trær... Innbiller meg at det er svært vanskelig for meg som relativt nyutdannet og lite erfaren å få en slik stilling.- Operasjonssykepleie. Sies ikke dette å være en fin videreutdanning dersom man vil "ut av turnus"?- Helsesøster. Igjen: hadde stillingene bare vokst på trær...- Bedriftshelsetjeneste e.l. Noen som vet mer om dette?- Apotek. Utdannet meg jo til sykepleier fordi jeg først og fremst ville jobbe med mennesker, men vet ikke hvilke arbeidsoppgaver man kan ha som sykepleier på apotek?- Videreutdanning innen rådgivning. Noen som har noen gode ideer om hva dette evt. kan brukes til?- Psykiatrisk sykepleier i kommunen. - Legekontor. Men der er vel stillingene stort sett for helsesekretærer? (og lønnes der etter?). Anonymkode: 49758...9dd 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #2 Skrevet 7. november 2015 - Psykiatrisk sykepleier i kommunen. Anonymkode: 49758...9ddDette var det første jeg tenkte på for deg. Da slipper du å jobbe i høytider, du er litt fri til å avtale med andre hvilke dager/tider du vil/kan jobbe, du får en utfordrende og variert jobbhverdag, mange hyggelige og trivelige opplevelser og mulighet for å spre mye glede og kjærlighet. Ikke ment som jobbtips, bare som at dette er en god forklaring på hva stillingen innebærer:http://www.helseogsosialjobb.no/ad/sykepleier-vernepleier-ref-nr-2827880027-for-porsgrunn-kommune-psykisk-helse-og-rusomsorg-1446246623 Anonymkode: 0ceda...32f 2
Serafina. Skrevet 7. november 2015 #3 Skrevet 7. november 2015 Et alternativ kan være hos en av leverandørene til sykehus. Det er mange medisinske selskaper av ulike slag og de kan ha bruk for en med sykepleierbakgrunn. Det vil sannsynligvis være dagjobb.
Sandie Skrevet 7. november 2015 #4 Skrevet 7. november 2015 (endret) Arbeidsoppgaver for spl i apotek går ofte i retning av veiliedning i,og salg av ulike sykepleieartikler.Ofte er det snakk om utstyr til ulike sykdommer og tilstander som f.eks.inkontinens,diabetes,stomi og astma.Det kan også være sykepleiere i apotek med mye bandasjist-varer,leveranser til hjemmesykepleien osv..Ellers utfører de arbeidsoppgaver på lik linje med apotekteknikere: Varehåndtering og salg av reseptfrie preparater.Det er kun farmasøyter som har selvstendig ekspedisjonsrett (kan godkjenne og utlevere legemidler etter resept),så dette kan ikke spl gjøre. Forstår deg forøvrig veldig godt ts.3-delt turnus er knallhardt,og man innser det ofte ikke før man har vært oppi det en stund. Endret 7. november 2015 av Sandie
Nixnick Skrevet 7. november 2015 #5 Skrevet 7. november 2015 Jeg er sykepleier og har videreutdannet meg innen ledelse, og har jobbet som avdelingsleder de siste årene. Jeg trives med jobben, men det er jo til tider tøft å være leder, så hvis den eneste årsaken til å videreutdanne seg innen ledelse er at man ikke vil jobbe kveld og helligdager vil jeg fraråde det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #6 Skrevet 7. november 2015 Operasjonssykepleiere jobber turnus, de har vaktordninger for ø.hj inni turnusen sin. Men det blir jo ikke så mye som på en sengeavd.Bedrifthelsetjenesten er ute etter veldig erfarne sykepleier etter hva jeg har hørt. Ikke vokser de stillingene på trær heller Noen legekontorer ønsker å ha sykepleiere i tillegg til helsesekretærene. Da gjør sykepleierne andre oppgaver.Å ta en master kan være en mulighet, men da får man ofte mindre pasientarbeid. Å ta ledelse og/eller samarbeids studie gir deg jobb innenfor rådgivning, ledelse, nav osv. En slik videreutdanning er ikke så konkret, men kan fint gi deg en god jobb. Anonymkode: 4072e...0f5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #7 Skrevet 8. november 2015 Jeg er mye på utkikk etter ny alternativ jobb. Jeg har etter 10 år i arbeid innenfor helsevesenet fått skade i rygg og nakke, mest sannsynlig etter bilulykke (senskader som plutselig oppsto). Jeg har undersøkt litt og vurderer helsesøster videreutdanning! Vet det er vanskelig å få jobb, men jeg har så lyst så har vurdert å ta dette deltid og faktisk ha det i bunn. Men det er vanskelig å komme inn, men søker i hvert fall.Ellers har jeg som du sett på apotek blant annet. Legekontor er veldig aktuelt for meg, men har dessverre ikke vært aktuelle stillinger hvor jeg bor. Jeg vet om mange som har startet i psykiatrisk hjemmetjeneste, og stor trives. Hvor jeg bor går de dag og kveld, men ikke natt da det fins egen nattpatrulje.Bestillerkontor eller Nav er jo dagtid og ikke høytider, her vet jeg også om sykepleiere som jobber. Bestillerkontoret i min kommune lyser innimellom ut og da er det som regel sykepleier de søker etter. Anonymkode: ad710...dbe
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #8 Skrevet 8. november 2015 Dette var det første jeg tenkte på for deg. Da slipper du å jobbe i høytider, du er litt fri til å avtale med andre hvilke dager/tider du vil/kan jobbe, du får en utfordrende og variert jobbhverdag, mange hyggelige og trivelige opplevelser og mulighet for å spre mye glede og kjærlighet. Ikke ment som jobbtips, bare som at dette er en god forklaring på hva stillingen innebærer:http://www.helseogsosialjobb.no/ad/sykepleier-vernepleier-ref-nr-2827880027-for-porsgrunn-kommune-psykisk-helse-og-rusomsorg-1446246623Anonymkode: 0ceda...32fEt alternativ kan være hos en av leverandørene til sykehus. Det er mange medisinske selskaper av ulike slag og de kan ha bruk for en med sykepleierbakgrunn. Det vil sannsynligvis være dagjobb. Arbeidsoppgaver for spl i apotek går ofte i retning av veiliedning i,og salg av ulike sykepleieartikler.Ofte er det snakk om utstyr til ulike sykdommer og tilstander som f.eks.inkontinens,diabetes,stomi og astma.Det kan også være sykepleiere i apotek med mye bandasjist-varer,leveranser til hjemmesykepleien osv..Ellers utfører de arbeidsoppgaver på lik linje med apotekteknikere: Varehåndtering og salg av reseptfrie preparater.Det er kun farmasøyter som har selvstendig ekspedisjonsrett (kan godkjenne og utlevere legemidler etter resept),så dette kan ikke spl gjøre. Forstår deg forøvrig veldig godt ts.3-delt turnus er knallhardt,og man innser det ofte ikke før man har vært oppi det en stund.Jeg er sykepleier og har videreutdannet meg innen ledelse, og har jobbet som avdelingsleder de siste årene. Jeg trives med jobben, men det er jo til tider tøft å være leder, så hvis den eneste årsaken til å videreutdanne seg innen ledelse er at man ikke vil jobbe kveld og helligdager vil jeg fraråde det. Operasjonssykepleiere jobber turnus, de har vaktordninger for ø.hj inni turnusen sin. Men det blir jo ikke så mye som på en sengeavd.Bedrifthelsetjenesten er ute etter veldig erfarne sykepleier etter hva jeg har hørt. Ikke vokser de stillingene på trær heller Noen legekontorer ønsker å ha sykepleiere i tillegg til helsesekretærene. Da gjør sykepleierne andre oppgaver.Å ta en master kan være en mulighet, men da får man ofte mindre pasientarbeid. Å ta ledelse og/eller samarbeids studie gir deg jobb innenfor rådgivning, ledelse, nav osv. En slik videreutdanning er ikke så konkret, men kan fint gi deg en god jobb.Anonymkode: 4072e...0f5Jeg er mye på utkikk etter ny alternativ jobb. Jeg har etter 10 år i arbeid innenfor helsevesenet fått skade i rygg og nakke, mest sannsynlig etter bilulykke (senskader som plutselig oppsto). Jeg har undersøkt litt og vurderer helsesøster videreutdanning! Vet det er vanskelig å få jobb, men jeg har så lyst så har vurdert å ta dette deltid og faktisk ha det i bunn. Men det er vanskelig å komme inn, men søker i hvert fall.Ellers har jeg som du sett på apotek blant annet. Legekontor er veldig aktuelt for meg, men har dessverre ikke vært aktuelle stillinger hvor jeg bor. Jeg vet om mange som har startet i psykiatrisk hjemmetjeneste, og stor trives. Hvor jeg bor går de dag og kveld, men ikke natt da det fins egen nattpatrulje.Bestillerkontor eller Nav er jo dagtid og ikke høytider, her vet jeg også om sykepleiere som jobber. Bestillerkontoret i min kommune lyser innimellom ut og da er det som regel sykepleier de søker etter. Anonymkode: ad710...dbeTusen takk for fine svar, alle sammen! Synes absolutt psykiatri er interessant, og etter psykiatrisk praksis var jeg nesten sikker på at det var dette jeg ville holde på med. Men så var jeg også litt redd for at jeg skulle glemme "alt det somatiske" dersom jeg gikk rett fra skolen til psykiatri, og nå synes jeg jo somatikk er veldig spennende også! Men hvordan er det å få jobb som psykiatrisk sykepleier i kommune, tro? Er det gjerne ønskelig med lang erfaring fra psykiatrisk sengepost o.l. først?Leverandører og apotek høres jo veldig aktuelt ut pga. arbeidstider, men har man noe særlig "pasient"-kontakt da? Vil jo helst jobbe med mennesker..:)Vet at operasjonssykepleiere også jobber turnus, men har hørt at dette gjerne er en "lettere" turnus siden alle elektive inngrep foregår utenom helger og hellidager Er det noen operasjonssykepleiere her kanskje? Er arbeidsoppgavene varierte?Og til slutt en ting jeg har lurt litt på: hvor jobber alle helsesøsterne som ikke får en direkte helsesøsterstilling? Barneavdelinger på sykehus? Andre steder? Anonymkode: 49758...9dd 1
skalbare Skrevet 8. november 2015 #9 Skrevet 8. november 2015 Jeg tenker anestesi og etterhvert gå over i det private, men forløpig trives jeg godt i turnus. Blir nok mer aktuelt når jeg får barn:)
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #10 Skrevet 8. november 2015 Vet at operasjonssykepleiere også jobber turnus, men har hørt at dette gjerne er en "lettere" turnus siden alle elektive inngrep foregår utenom helger og hellidager Er det noen operasjonssykepleiere her kanskje? Er arbeidsoppgavene varierte?Og til slutt en ting jeg har lurt litt på: hvor jobber alle helsesøsterne som ikke får en direkte helsesøsterstilling? Barneavdelinger på sykehus? Andre steder?Anonymkode: 49758...9ddHvilken turnus du har som operasjonssykepleier avhenger av hvor du jobber. Dersom du er et sted med døgnkontinuerlig akuttkirurgisk beredskap vil du har en roterende turnus som alle andre sykepleiere, jobber du et sted uten dette vil du kunne få mindre turnusbelastning. Der jeg jobber kommer det ikke inn akutt kirurgi på natt, så det er kun hvis noen av de kirurgiske pasientene blir dårlig eller trenger reoperasjon det opereres etter kl 22. Anestesispl er på huset, mens operasjonssykepleier har hjemmevakt om natten og må kunne komme på 45 min ved behov. Private har nok ikke samme turnusbelastning, men der forventes det at du blir til dagens program er ferdig selv om dere er forsinket med en-to timer, og det er heller ikke alltid bedre betalt enn det offentlige. En kollega av meg gikk ned i lønn da hun begynte på privatklinikk...Kjenner to som er helsesøstre uten å få jobb, de er begge gått tilbake til sin gamle jobb på somatisk sengepost. Anonymkode: a1fb7...798
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #11 Skrevet 8. november 2015 Operasjonssykepleier er veldig aktuelt på små sykehus hvis du ikke vil ha turnus Har du små sykehus nær deg?Jeg bor i en liten vestlandsbygd, hvor lokalsykehuset bare har dagpost. Altså, her utføres bare elektive inngrep og inngrep som ikke haster. Alle akutte operasjoner utføres på Haukeland. (Alle akutte, alvorlig skadde/syke pasienter blir flydd til Bergen) Altså er dette en sykepleierjobb som bare går dag og ikke helligdager :-) Jeg håper virkelig jeg får kapret en slik jobb når jeg er ferdig utdannet! Anonymkode: 6690a...d14
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #12 Skrevet 8. november 2015 Jeg tenker anestesi og etterhvert gå over i det private, men forløpig trives jeg godt i turnus. Blir nok mer aktuelt når jeg får barn:)Kan jeg spørre om hva som er grunnen til at du vil "gå over i det private"? TS Anonymkode: 49758...9dd
AnonymBruker Skrevet 8. november 2015 #13 Skrevet 8. november 2015 Kan jeg spørre om hva som er grunnen til at du vil "gå over i det private"? TSAnonymkode: 49758...9ddDet var ikke jeg som skrev innlegget du siterte, men innen helsesektoren er vel privat kjent for fleksibel arbeidstid og bedre lønn. Private helseforetak har vel også stort sett elektive inngrep som foregår på dagtid i ukedager. Anonymkode: 6690a...d14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå