Gå til innhold

Inngrodde tånegler - noen med erfaring?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg kommer nettopp fra legen nå, og har fått henvisning til å operere storetåa, som har en inngrodd negl. Gruer meg som bare det. Er det noen som har gjort det, og hvor vondt er det? Hvordan foregår inngrepet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillebroren min har fått inngrodde negler på begge stortærne med et par års mellomrom, og har nå operert begge. Operasjonen ble gjort med lokalbedøvelse, altså er du våken og kan se hva som skjer. Min bror anbefaler sterkt å se vekk. :ler: Selve operasjonen gjør naturligvis ikke vondt, men etterpå må du nok regne med en del smerter. Brodern kunne ikke gå noe særlig de første dagene. Ligg i ro med beinet høyt, spis Paralgin Forte og Ibux (ja, det er ok å kombinere de to), og få noen til å varte deg opp, så går det nok veldig bra. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

skjønner ikke hvorfor du må operere? jeg er selv plaget med dette og vært det hele livet, men har fått beskjed av legen at dersom jeg så fort jeg merker antydning til det skal klippe det vekk, ja det blir en liten operasjon selv og gjør vondt men det må til, en time etter er det borte. bare bløt opp huden først sett det i en balje med vann 15 min først, også etterpå klipper du et hakk øverst på neglen, dakonsentrerer neglen seg om å fikse dette hølet og vokser ikke så fort ned i huden igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er da fotterapaut av yrke og er borti nedgrodde negler titt og ofte...

jeg vil anbefale at du tar kontakt med en autorisert fotterapaut i nærmiljøet ditt og hører om de kan hjelpe deg.for oss er nemlig å ta bort neglene siste utvei..

det vi gjør med neglene er forkjellig,men ofte setter vi på en "plastbrikke" eller "streng" som gjør til at neglen vokser forbi det "kritiske"punktet.vi klipper også av og til neglen slik som det har vert nevnt før her.

lykke til uansett hva som blir gjort,.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort dette to ganger og det er ikke noe å grue seg for! Den første gangen merket jeg ingenting, men den andre gangen var det veldig betent og bedøvelsen virket ikke. Det var ikke akkurat godt, men heldigvis var det fort gjort! Jeg er PYSE og orket ikke se på, men tror han brukte en slags saks som han stakk under tåneglen og fjernet den. Etterpå fjernet han den biten som var fastgrodd. Ble sykemeldt i tre dager og fikk beskjed om å sitte med beinet på en stol (noe jeg hadde problemer med.... kjedet meg veeeldig og det var tre lange dager!). Hadde litt "hjertebank" i tåa med det samme bedøvelsen gikk ut, men det var ikke verre enn at det gikk over med Ibux.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gjort dette en gang. Holdt på å svime av da de satt bedøvelsen... Men nå er jeg en pyse når det gjelder sprøyter da. :-?

Noe smerter etterpå, mest banking i tåa.

Men i ettertid er det lurt å klippe før det blir betent slik at man slipper å operere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lilletroll
skjønner ikke hvorfor du må operere? jeg er selv plaget med dette og vært det hele livet, men har fått beskjed av legen at dersom jeg så fort jeg merker antydning til det skal klippe det vekk

Nå er det forskjellige grader av inngrodd tånegl også, som alt annet....i mange mange år har jeg også klart det på egen hånd, men nå var det blitt så ille, og hele greiene var blitt betent (!) og DA hjelper det ikke lenger hva en gjør og ikke gjør selv!!

Jeg har forøvrig gjort det...to ganger...på sammen tåa....første gangen var det fastlegen som skulle gjøre det, og hun både satte lokalbedøvelsen feil, og "opererte" feil, så det bel ikke bra....men da fikk jeg henvisning til en "operere bort inngrodde tånegler spesialist" og da ble det så meget bedre. Men som nevnt her, så er det en del vondt i etterkant, og benet må du ha høyt (aller helst noen til å kjøre deg hjem fra legen også..) Men operasjonen var 100% vellykket, og siden har jeg ikke vært plaget!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slet med dette da jeg var fjortis, var fryktelig vondt. Husker mamma brukte en liten formue hos fotpleier for meg, men det endte alltid med at jeg måtte til legen og få han til å fikse. Var grusomt vondt å få bedøvelse, så dette er ikke noe jeg ville anbefale...

Har ikke hatt dette problemet på evigheter nå, kan kanskje ha noe med at jeg har begrenset selvpedikyrtimene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ma gjøre noe for å unngå å få inngrodde tånegler? Er det noe spesielt som forårsaker dette som man kan styre unna? Eller er noe mer disponert for det enn andre, siden enkelte her har hatt det flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er visst slik at noen kan være mer disponert for det, ja. Etter broderns første runde med verketå fikk han beskjed av legen om at han klipte neglene for langt ned, og at de da fikk enda lettere for å gro inn i huden. Han prøvde å ikke klippe neglene så mye, men fikk en inngrodd negl til likevel. (Begge var betente og veldig vonde, så det var ikke snakk om noe annet enn operasjon for hans del.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg funket det ihvertfall å la tærne være i fred og ikke fikle, klippe, rive, pille og grave så fælt ;)

Etter at jeg lærte meg til å la de få leve sitt eget liv nærmest, sluttet de også å være slemme mot meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal
skjønner ikke hvorfor du må operere? jeg er selv plaget med dette og vært det hele livet, men har fått beskjed av legen at dersom jeg så fort jeg merker antydning til det skal klippe det vekk, ja det blir en liten operasjon selv og gjør vondt men det må til, en time etter er det borte. bare bløt opp huden først sett det i en balje med vann 15 min først, også etterpå klipper du et hakk øverst på neglen, dakonsentrerer neglen seg om å fikse dette hølet og vokser ikke så fort ned i huden igjen!

Dette skjønner jeg ikke helt hvordan man gjør :roll: Kan noen forklare? TIl tider sliter jeg med stortåneglene, og her i høst ble den ene skikkelig betent. Betennelsen gikk over, og jeg har nesten ikke turt å røre neglene etter det.... Så hjelp til selvhjelp hadde vært en ide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tidligere var jeg til stadighet innom legevakta for å klippe bort 1/4 av stortåneglen. Tror jeg har gjort det sju ganger.

Operasjonen er ingenting...

Det er BEDØVELSEN som gjør vondt.

Det gjør faktisk grisevondt. Og jeg er ikke SÅ pysete... Selv sykepleieren sa, før operasjon nummer tre:

- Har du fått bedøvelse i stortåa før?

- ... jaaaa...

- Så da vet du at det gjør VELDIG vondt?

- ... (likblek nikking)

Det skal hjelpe å file stortåneglen oppå, slik at den blir tynnere på midten og på en måte bretter seg oppover. Ellers skal man klippe dem rett over, ikke bue ned mot siden.

Kryss i taket - selv om neglen min nå er aldeles deformert (den vokser i vinkel!?!) har den ikke grodd seg inn på halvannet år!

Håper operasjonen går bra. Hvis du kan, hjelper det å gå hjem og ligge med beinet høyt mens bedøvelsen går ut - da banker det veldig i beinet. Og vær flink til å ta grønnsåpebad og rense såret hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Annonse

Gjest gopia22

Hei:-)

Har vært plaget sia æ gikk på ungdomsskolen

Har hatt mange operasjoner opp igjennom årene....

Å^må si at jo eldre man blir jo mer gruer man seg.....

Men d e bare å bite tennerne sammen og husk og puste sakte inn og ut...

SÅ lykke til og god bedring....

Hilsen ei som sliter med betennelsene i stor tåene arrgh!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plages med at kantene på stortåneglene prøver å vokse inn i kjøttet. Husker ikke hvor jeg har det fra, men har erfart at det fungerer hos meg hvertfall:

Stapp litt løs bomull under neglen for at den ikke skal vokse inn. Bytter ofte og holder på i månedsvis så går det bra. Men det er ikke mye jobb med det da, heldigvis..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Tror nok kanskje noen er mer disponert for det, for jeg må alltid klippe neglene relativt langt ned, og runde av kantene (hvilket man absolutt ikke skal om man er redd for inngrodde tånegler!). Jeg må gjøre dette fordi tærne mine er litt deformert, så om ikke vokser neglen seg inn i tåen vedsidenav.... vondt! Men jeg har aldri hatt inngrodde tånegler i den forstand jeg tror dere snakker om nå?

Det jeg har lest meg til angående inngrodde tånegler, er at når du har tatt fotbad og skal klippe neglene, skal du ikke klippe dem for langt ned, og ikke runde dem av, men klippe rett over. Så skal du heller bruke en neglefil for å runde kantene litt. Jeg har også hørt om det med bomull under negletupper der du merker den begynner å "angripe" huden. Jeg har ikke prøvd det selv, siden det er andre negleproblemer jeg har, men har også hørt det skal virke.

Jeg har operert begge storetærne for 1 og et halvt år siden. Da måtte jeg trekke ut begge neglene. Og som de andre sier, det var bedøvelsen som var verst, selv om den egentlig ikke var så ille. Jeg hater sprøyter, og syns vanlige blodprøver er råvondt, men dette var ikke så mye verre. Det gjorde ikke så vondt etterpå heller, men det er kanskje fordi jeg alltid har smerter i føttene...

Uansett, det jeg egentlig skulle svare på; ja, jeg tror noen er mer utsatt for det enn andre.. Og om man ikke gleder seg til inngrepet, må man bare tenke at det blir mye bedre etterpå. :o)

Lykke til, det går sikkert helt bra :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Annonse
Gjest Christine

Jeg har gjort dette to ganger. En gang hos lege, da kom det tilbake etter bare ett par måneder (selv om jeg var smertefri inntil det kom tilbake hjalp det ikke så mye, og gjorde hos kirurg i går. Denne gangen kjennes det mye bedre, mye mindre vondt og jeg merker umiddelbart at "auan" er fjernet. Jeg ble ikke sykmeldt jeg da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er da fotterapaut av yrke og er borti nedgrodde negler titt og ofte...

jeg vil anbefale at du tar kontakt med en autorisert fotterapaut i nærmiljøet ditt og hører om de kan hjelpe deg.for oss er nemlig å ta bort neglene siste utvei..

det vi gjør med neglene er forkjellig,men ofte setter vi på en "plastbrikke" eller "streng" som gjør til at neglen vokser forbi det "kritiske"punktet.vi klipper også av og til neglen slik som det har vert nevnt før her.

lykke til uansett hva som blir gjort,.

Dette syns jeg var et godt råd!

Jeg slet med inngrodde tånegler og en dyktig aut. fotterapeut ble redningen for meg - uten smertefulle inngrep!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har arvet disse bøyde neilene mine av pappa. Brutter'n har oxo det, men ikke mamma el sisters.

Jeg må myke de opp i fotbad el i forbindelse m dusjing,

ta på vernebriller :skratte: og være forsiktig.

Må passe på neglene, og klippe hver 14. dag. Ellers blir det betent og fryktelig vondt!!!

Vil ik operere når jeg kan passe på de selv. Neilene på hendene er oxo steinharde, så jeg er nøye med å ikke brekke de. Da brekker de nemlig rett av, gjerne fa på midten!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Jeg gikk med en inngrodd tånegl i ca.2 år, ingenting hjalp. Har tatt operasjonen nå, og selve operasjonen gikk kjempe greit. Bedøvelsen og det hele var ekkelt, men ikke vondt. Selv om det en liten operasjon, så må man holde seg hjemme i noen dager. Jeg har ennå vondt, og det er en uke siden jeg opererte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...