Gå til innhold

Syns leiligheten virker fuktig. Min feil eller leiligheten sin feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en leilighet som jeg har bodd i noen måneder. Flyttet inn i sommer. Når høsten etterhvert kom nå og det begynte å bli kaldere merket jeg at det var litt fuktig i luften når jeg kom inn i leiligheten. Jeg tenkte det kanskje var pga klestørking, men det er sånn her fuktig konstant. Klestørking MÅ jeg gjøre inne i leiligheten, fordi det ikke er tørketrommel her og ikke tørkerom heller.

Jeg mistet et klesplagg bak spisebordet her en dag og når jeg skulle ta opp plagget neste dag var den ordentlig klam og fuktig(ligget inntil veggen). Nå tenker jeg at det kanskje er noe jeg gjør galt her i leiligheten. Jeg fyrer med panelovn. Har sånne små ventiler øverst på vinduene men ellers er det ingen ventiler i leiligheten. Jeg har latt disse ventilene stå oppe, de skal kanskje være igjen?`Jeg har lite peiling på dette. Det oppstår også kondens på vinduene ofte når jeg skrur på varme. Er dette normalt? Ellers har jeg vinduet oppe om natta mens jeg sover, vet ikke om det har noe betydning.

Noe jeg gjør galt her eller er det leiligheten som er fuktig?

Anonymkode: 0d091...f2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis leiligheten er ganske tett er det vanlig at det blir fuktig. Husk at du puster ut ganske mye vann i løpet av en dag! Klesvask gjør ikke saken bedre. 

Ventiler bør stå åpne hvis du har mulighet, og så anbefaler jeg deg å kjøpe en luftavfukter. Sånt har de på jula, elkjøp og lignende butikker. Det er genialt. 

• Liker 2
Skrevet

Er det et murbygg? Har du en såkalt kaldvegg?

Jeg har det sånn på soverrommet mitt. Har kjøpt en luftavfukter som jeg bruker vinterstid. Husk også å ikke ha møbler intil veggen, da kan du få mugg etc.

Anonymkode: 7220a...c01

Skrevet

Om det er ventiler på badet så må de stå oppe. Noen hus drar lufta ut gjennom ventilene der.

Anonymkode: ccb2f...4a8

Skrevet

Når du tørker klær inne blir det fukt. Du får kjøpe avfukter eller lufte hyppig. 

Anonymkode: 29215...27d

• Liker 2
Skrevet

Er det fuktig inne selv når du ikke tørker klær? Bor du i kjeller?

Skrevet

Ventiler bør være oppe og når du tørker klær bør du lufte godt. Kjøp også en luftavfukter.

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde slik og ble skikkelig dårlig på grunn av fukt/mugg. Det var en sokkelleilighet og det var elendig drenering rundt huset. Hadde konstant influensa eller forkjølelse. Virkelig helseskadelig. Du skriver ikke om du eier eller leier. Om du eier ville jeg sjekket tilstandsrapporten. Dersom fukt ikke er opplyst ville jeg hentet inn en takstmann for å måle fukt. Da kan du klage dette inn. Men dersom det er snakk om en bolig du leier ville jeg kontaktet utleier. De drenerte faktisk hos meg men det ble ikke så mye bedre. Ungene til huseier bodde også i kjelleren og gikk konstant rundt å hosta. Ikke bra. Testet en luftavfukter. Kastet den ene bøtta med vann etter den andre men det ble dessverre ikke noe bedre. Tror rett og slett bare at det var for mye fukt der. Det beste jeg gjorde for både strømregning og egen helse var å flytte.

Anbefaler for øvrig å tørkle klær på badet med vifte eller luftavfukter. Det er ganske mye vann som fordamper ved klestørking.

Lykke til :)

Skrevet

Hvor godt lufter du?

Kan du ikke tørke klær utendørs? Ev. mellom to vinduer?

Anonymkode: 283cf...077

Skrevet

Mer fuktighet enn en cm nederst på vinduene er et klart signal om at luftfuktigheten inne er uforsvarlig høy. Matlagning, dusjing og klestørk inne i oppholdsrom er kilder til fukt. Kombineres dette med manglende bruk av ventilering, som å ikke bruke avtrekksvifter og å stenge ventiler regnes dette som feilbruk av boligen. Klestørk skal skje på bad/våtrom ikke i oppholdsrom. Høyere temperatur gjør og at luften tar opp mer fuktighet enn lavere temperatur. 

Det hører ut som et tidsspørsmål før boligen får et omfattende muggproblem. Fukt over 70 % relativ luftfuktighet over tid gir god grobunn for muggoppvekst innen få uker. Både fukt og mugg gir helseplager det er bare et spørsmål om dose og tid. 

Anonymkode: 637dc...168

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var på visning i leiligheten jeg leier når merket jeg at det var ganske fuktig der, så jeg kjøpte luftavfukter. Det er money well-spent! Jeg har den på når jeg tørker klær og lager mat, og når jeg ikke er hjemme.

Anonymkode: 53c91...99f

• Liker 1
Skrevet

Ventiler skal ALLTID stå åpne. Hvis du ikke kan tørke klærne på badet med lukket dør, må du investere i en luftavfukter. Det bør du uansett. 

Anonymkode: 12ba6...0b2

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

Nei, det skal ikke være sånn. Enten gjør du noe feil, eller så er det noe galt med leiligheten din. Luftfuktigheten bør ligge på omkring 40%, i din høres det ut som om den er nærmere 90. Det vil føre til dårlig inneklima,  sopp, skadedyr og sykdom.

Hvor gammel er leiligheten? Har du lest bruksanvisningen? Sannsynligvis har du glemt å slå på ventilasjonen. Sett viftene på kjøkken og bad (noen ganger er det samme vifte) på full guffe og se om det hjelper.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...