Gå til innhold

Nye landsmenn og kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gikk tur med hunden min i skogen i dag, og møtte på en utenlandsk familie - et ungt par (30-årene) og en datter på rundt 6-7 år. De snakket med hverandre på et annet språk, og datteren hoppet rundt i godt humør.

Det jeg reagerte på var at mannen hadde en hund i bånd (border collie) og en stor kjepp i den andre hånden. Han slo til hunden kontinuerlig med denne kjeppen, antagelig for å holde den på plass. Hunden virket ikke aggressiv, men dro kanskje litt av iver etter å hilse på min hund. Da fikk den et nytt slag. 

Jeg ble rett og slett litt sjokkert og bare stoppet opp og glodde. De gikk bare forbi, og mannen snudde seg litt for å se på meg, og jeg stirret tilbake litt frekt.

Jeg sa ingenting (vet ikke om de kunne norsk engang), men jeg har tenkt på denne stakkars hunden i hele dag. De er kanskje vant med å behandle dyr på den måten der de kommer fra, men det er pokker meg ikke greit!

Lurer litt på hva jeg skal gjøre hvis jeg ser dem igjen, og om det er noe man i det hele tatt kan gjøre?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var jo en forferdelig måte å behandle hunden sin på, men du vil heller snakke om rasisme og utlendinger sånn egentlig?

• Liker 10
Skrevet

Det var jo en forferdelig måte å behandle hunden sin på, men du vil heller snakke om rasisme og utlendinger sånn egentlig?

Eller kulturforskjeller. 

Anonymkode: 45ade...76c

Skrevet

Eller kulturforskjeller. 

Anonymkode: 45ade...76c

det er åpenbart forskjeller blandt hundeeiere, men de fleste slår ikke hunden med en pinne uansett hvor de er fra

• Liker 6
Skrevet

Tenkte på det i etterkant at det kanskje kunne misforstås, men det var ikke meningen! Er ikke rasist, og det var ikke meningen å vinkle det slik. Jeg har vært ute og reist mye, og har sett med egne øyne at de har et HELT annet syn på dyrehold og oppdragelse i mange andre land. Syns likevel det er ekkelt å se, og det er jo ikke lov å oppdra dyr med vold i Norge.

• Liker 1
Skrevet

Tenkte på det i etterkant at det kanskje kunne misforstås, men det var ikke meningen! Er ikke rasist, og det var ikke meningen å vinkle det slik. Jeg har vært ute og reist mye, og har sett med egne øyne at de har et HELT annet syn på dyrehold og oppdragelse i mange andre land. Syns likevel det er ekkelt å se, og det er jo ikke lov å oppdra dyr med vold i Norge.

beklager hvis jeg misforstod det er bare det at uttrykket 'nye landsmenn' etter min erfaring ofte blir brukt av rasister

• Liker 3
Skrevet

det er åpenbart forskjeller blandt hundeeiere, men de fleste slår ikke hunden med en pinne uansett hvor de er fra

Hvis ikke de kommer fra en kultur hvor dette er vanlig da, selvfølgelig. 

Anonymkode: d4fc9...f6c

Skrevet

beklager hvis jeg misforstod det er bare det at uttrykket 'nye landsmenn' etter min erfaring ofte blir brukt av rasister

Oi, trodde det utrykket var trygt jeg. Syns "utlendinger" er verre. Men meningen var ikke vond!

Skrevet

Oi, trodde det utrykket var trygt jeg. Syns "utlendinger" er verre. Men meningen var ikke vond!

men du vet ikke om de var nye landsmenn. 3. Generasjonsinnvandrere kan også snakke morsmål sammen

• Liker 1
Skrevet

Det er da man skal bry seg, og spørre om hvorfor de slår hunden sin. Og opplyse om at å skade dyr ikke er tillat, verken fysisk eller psykisk. Og at dette nå er nedfelt i lov, og at de risikerer påtale hvis noen mistenker at det er det de gjør.

• Liker 3
Skrevet

men du vet ikke om de var nye landsmenn. 3. Generasjonsinnvandrere kan også snakke morsmål sammen

Neida, jeg vet ikke det. Men det blir litt krøkkete å skrive nye landsmenn/2. generasjonsinnvandrere. De er ihvertfall ikke etnisk norske. Og jeg syns egentlig ikke spesielt synd på akkurat denne familien om jeg gir dem feil betegnelse, da de driver med dyremishandling. Og det var egentlig DET jeg ville diskutere, da jeg har gått rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke i det minste SA noe!

• Liker 3
Skrevet

Neida, jeg vet ikke det. Men det blir litt krøkkete å skrive nye landsmenn/2. generasjonsinnvandrere. De er ihvertfall ikke etnisk norske. Og jeg syns egentlig ikke spesielt synd på akkurat denne familien om jeg gir dem feil betegnelse, da de driver med dyremishandling. Og det var egentlig DET jeg ville diskutere, da jeg har gått rundt med dårlig samvittighet fordi jeg ikke i det minste SA noe!

men du ville også gjøre et poeng av at du tror de ikke er norske

• Liker 1
Skrevet

men du ville også gjøre et poeng av at du tror de ikke er norske

å herregud, det var jo ganske innlysende at de var av utenlandsk opprinnelse. Nå ville jeg fortelle min opplevelse, og jeg beskrev det slik jeg opplevde det. Jeg sa jo ingenting om hvor de kom fra, og heller ingenting negativt om deres opprinnelse. De kunne vært finske for alt du vet!

Slutt å være hysterisk. Alle er ikke rasister.

• Liker 7
Skrevet

å herregud, det var jo ganske innlysende at de var av utenlandsk opprinnelse. Nå ville jeg fortelle min opplevelse, og jeg beskrev det slik jeg opplevde det. Jeg sa jo ingenting om hvor de kom fra, og heller ingenting negativt om deres opprinnelse. De kunne vært finske for alt du vet!

Slutt å være hysterisk. Alle er ikke rasister.

men hva så om de var finske? Påvirker det din opplevelse av at de slo hunden?

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke diskutere det TS startet tråden for? Nei det er absolutt ikke greit å slå hunden med en stokk! Hvis du ser dem igjen håper jeg at du tør å gi beskjed.

Anonymkode: c749e...d77

• Liker 2
Skrevet

men hva så om de var finske? Påvirker det din opplevelse av at de slo hunden?

Jeg hadde blitt forbanna uansett dersom noen hadde slått en hund. Idiot. Det at de er utenlandske kan forklare litt om hvorforde gjør det, da de KANSKJE kommer fra en annen kultur. Jeg gidder ikke å sensurere meg selv og være livredd for å ikke være politisk korrekt. En spade er en spade. Betyr ikke at jeg hater spaden. 

Vi er på Kvinneguiden, ikke i en politisk debatt. La meg skrive hva jeg vil, og gå og plag noen andre.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna uansett dersom noen hadde slått en hund. Idiot. Det at de er utenlandske kan forklare litt om hvorforde gjør det, da de KANSKJE kommer fra en annen kultur. Jeg gidder ikke å sensurere meg selv og være livredd for å ikke være politisk korrekt. En spade er en spade. Betyr ikke at jeg hater spaden. 

Vi er på Kvinneguiden, ikke i en politisk debatt. La meg skrive hva jeg vil, og gå og plag noen andre.

jeg mente ikke å plage deg. Til en annen gang bør du unngå å kalle noen en idiot.

Skrevet

Hvorfor ikke diskutere det TS startet tråden for? Nei det er absolutt ikke greit å slå hunden med en stokk! Hvis du ser dem igjen håper jeg at du tør å gi beskjed.

Anonymkode: c749e...d77

Takk! Jeg vi gi beskjed neste gang. Er ikke sikkert det hjelper, men da har jeg hvertfall ikke dårlig samvittighet for at jeg ikke sa noe...

Skrevet

En svenske er fortsatt en innvandrer, ny landsmann, utlending på samme måte som andre som kommer til landet er. Herregud, så politisk korrekt samfunnet vårt har blitt. Jeg blir matt... 

TS mente åpenbart at disse menneskene kommer fra et annet land,  uansett om de er 2., 3. eller 4. generasjons-innvandrere.

Til TS, vet du noe om hvem disse er? Hvis du ser dem igjen kan du jo prøve å si noe. Jeg vet ikke så mye om utenlandske oppdragelser av kjæledyr, men bruk av vold mot dyr er ikke lov i Norge.

Anonymkode: 0abfa...bbe

• Liker 1
Skrevet

En svenske er fortsatt en innvandrer, ny landsmann, utlending på samme måte som andre som kommer til landet er. Herregud, så politisk korrekt samfunnet vårt har blitt. Jeg blir matt... 

TS mente åpenbart at disse menneskene kommer fra et annet land,  uansett om de er 2., 3. eller 4. generasjons-innvandrere.

Til TS, vet du noe om hvem disse er? Hvis du ser dem igjen kan du jo prøve å si noe. Jeg vet ikke så mye om utenlandske oppdragelser av kjæledyr, men bruk av vold mot dyr er ikke lov i Norge.

Anonymkode: 0abfa...bbe

2., 3. Og 4. Generasjons innvandrere kommer ikke fra et annet land. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...