Gå til innhold

Samle inn penger til felles gave

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva synes du om det med innsamling til felles gave eller oppmerksomhet?

Det kan være til en vert der dere er første gang på besøk og vil gi noe. Eller faste innsamlinger og beløp arrangert fra f.eks arbeidsplassen der det går til gaver som er til runde dager, gaver til de som gifter seg, gaver til de som får barn, gaver til de som slutter, oppmerksomhet til noen som dør osv.

Jeg har aldri selv villet stå for og spørre andre om de vil bli med på gave, fordi jeg føler at det kan føles for de andre som et press på å bli med. Men vet jo også at mange setter pris på at noen vil påta seg ansvaret å kjøpe inn noe som kan være felles.

På jobben til en bekjent er det innsamlinger som ifølge mange der er eskalert. Det er nå innsamlinger til både det ene og det andre. Det er frivillig å være med, men er det ikke også et underliggende press til å være med. Noen vil ikke føle seg kjipe å ikke være med.

Ingen vil si ifra at dette ikke burde ha vært i det hele tatt. Det er jo bare til å velge å ikke være med. Ja, men for alles del, er det ikke bedre om det ikke hadde vært? Hva synes du? 

Endret av Berit
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes gavekasse på jobb er veldig greit. Vi betaler inn 200,- i året, også handler sjefen inn til den som skal få en oppmerksomhet. Når det gjelder å spleise på gaver til bursdager, bryllup, vertinnegaver e.l, synes jeg det er veldig ok, for da kan man kjøpe en ordentlig ting.

Skrevet

For min del kommer sånt no akkurat da det passer minst. også føler jeg ikke jeg kan si nei når de spør om å spleise på gave til Kari og Ola som skal gifte seg.

Anonymkode: 146a6...838

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er unødvendig. Har aldri bidratt på jobb, og forventer ikke å få noe heller. 

Joda, tanken er god. Men jeg vil heller beholde pengene og bruke de der det trengs, fremfor å investere i et gavelotteri hvor du får ting du overhodet ikke trenger. I mine øyne blir det for materialistisk.

Skrevet

Vi har gavekasse på jobb, 400 kr året så fikses det gave til nyfødte, runde dager, bryllup, sykdom og hva det måtte være. Det er egentlig greit, men det er ingen god regel på det sykdomsgreiene og hvem som skal få blomst når. Noen får når de er vekke i to uker, andre er vekke i månedsvis uten å få noe som helst. Selv var jeg sykemeldt i ukesvis etter en trafikkulykke uten å få noe som helst, eneste kontakt med jobb var sjefen som spurte om når jeg kom tilbake.... Syns ellers spleisegaver til vertskap, bryllup o.l. er greit. 

Anonymkode: 3437d...76f

Skrevet

Selv om jeg er student, tenker jeg spleisegaver på jobb er helt ok. Det kan være fordi jeg har holdt til i mindre avdelinger, og innsamlingene har vært innen rimelighetens grenser. Typisk bare ved runde tall, fødsler og når folk slutter.

Spleisegaver privat synes jeg er helt genialt! Det har nok sammenheng med at jeg hater å kjøpe gaver selv - kave rundt i butikker og finne noe billig som er greit. Synes også det er fint å gi og få noe annet enn 5 vinflasker. I alle disse spleisesammenhengene har det også vært gode runder med at den som vil bruke minst bestemmer beløpet, og i noen tilfeller har det vært lagt opp til å gi det en vil(som fks. ved reisegavekort). 

Skrevet

En liten fast sum i året, eller f.eks at alle lager fredagsvaflene på rundgang, er koselig. Men ikke om det blir mye styr, fast og ofte og 60 kr her og 60 kr der hver måned.

Anonymkode: f2349...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...