Gå til innhold

innbo og reiseforsikring, viktig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor viktig er det å ha innbo og reiseforsikring?
Jeg reiser ingen steder, men denne forsikringen gjelder så fort jeg går ut ytterdøren. 

Er det noe jeg MÅ ha? 

Anonymkode: fc730...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo opp til hver enkelt, men siden du spør så sier jeg JA!

Tenk hvis huset ditt brenner ned. Det blir utrolig dyrt å erstatte alt. Møbler, klær, hvitevarer, mm og sist men ikke minst alt man ikke tenker over som bestikk, hådklær osv.

Og en reiseforsikring er ofte inkludert i innboforsikringen og er også kjekt å ha.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det er veldig viktig ja. Selv har jeg ikke hatt det, men brukt kredittkortene sine. Mobilen min ble stjålet på tbanen i Barchelona for noen år tilbake (iphone) og det tok lang tid før jeg fikk pengene fra kredittselskapet. Ble bare en tusenlapp også så det ble dyrt med en ny mobil. Kjipt!

Her om dagen krasjet jeg på sykkel og ramlet hardt på magen og seilte bortover asfalten. Heldigvis hadde jeg mobilen min i treninssekken, men hadde den vært i lommen hadde den blitt knust fullstendig. En telefon til 6000 kr. Dette fikk meg til å innse viktigheten av en god reiseforsikring. Man vet jo aldri hva som kan skje! Hadde den blitt ødelagt hadde jeg ikke fått ei krone. 

Nå har jeg og samboer bestilt oss super reiseforsikring så nå føler jeg meg nok litt tryggere om en ulykke skulle skje. Det er fort gjort å komme ut for noe, man vet jo aldri. Anbefaler å ha slike ting i orden før det skjer noe og ikke lære på den harde måten. :) 

Endret av Alvea
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer fordi innboforsikringen min går opp fra 770kr til 840kr! 
Reiseforsikringen forblir det samme. 

Jeg har kun hatt bruk for forsikringen to ganger i mitt liv. En gang da jeg ble påkjørt på vei til skolen på barneskolen. Og da jeg var i en bilulykke for noen år siden. Forsikringen dekket skadene fra første ulykken og ødelagt klær og utstyr. 
Pc, mobil og klær ble ødelagt i bilulykken og medisinsk behandling så klart. 

Ellers så har jeg aldri blitt frastjålet noe, mistet noe og ingenting har blitt skadet eller ødelagt i hjemmet .

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er det egentlig bare du selv som kan gi. Har du råd til å erstatte det du kan miste selv? Hvis ikke, kan du klare deg eller med noe rimeligere? Hvis ja kan du se på hvor ofte du har hatt bruk for forsikringen til nå. Det koster fra 1000 kr og oppover for en reiseforsikring, og hvis det eneste du får igjen er en mobil som kanskje bare er verd et par tusen hver 10. år så er det en dårlig investering. Hvis du skal til utlandet er det helt nødvendig med reiseforsikring pga. faren for medisinske problemer, men hvis du holder deg i Norge trenger du det bare hvis du er veldig dårlig til å spare selv eller dårlig til å passe på tingene dine.

Anonymkode: 997ae...2ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Canario

Selvfølgelig må du ha innboforsikring. Man er jo dum hvis man velger å la vær.  840kr er ingenting i forhold til hva du mister hvis huset brenner ned. 

Og reiseforsikring er lurt å ha. Man må ikke ha det, var en periode jeg valgte å kjøpe reiseforsikring for den perioden jeg var i utlandet pga veldig dårlig økonomi, men  nå har jeg det hele tiden, den er kjekk å ha hvis noe skulle skje når jeg var på jobb eller tur. Jeg kan bli frastjålet mobilen på fest i nabohuset, kjekt å få ny da.. 

Selv om du tidligere aldri har mistet noe eller fått noe ødelagt hjemme betyr ikke det at du er imun...  Ulykker skjer alle, når man minst venter det.  

Endret av Canario
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har tenkt mye på det, frem og tilbake. 

Var en periode hvor jeg ikke var forsikret, altså reiseforsikring. For jeg var beskyttet under mamma og pappa inntil jeg fylte 20 år. Bodde fortsatt hjemme. Så plutselig skulle jeg og noen venninner til London, spontan tur. Og da sa mamma "ups, vi har glemt å bestilt forsikring til deg, du har vært uforsikret i 2 år". Så flyttet jeg ut for meg selv, og bestilte da denne pakken. 

I Januar/februar er jeg ferdig med førekortet. Så da er det kanskje lurt å ha reiseforsikring. Med tanke på at jeg skal kjøre bil, og er såpass fersk sjåfør... 

Jeg har en hund som ikke er forsikret. Jeg vokste opp med hunder, har hatt 7 hunder siden jeg ble født. Kun den første var forsikret og hadde aldri behov for det. Det eneste medisinske hundene har hatt er ormkur og kastrering (det går ikke på forsikringen). Den ene måtte trekke en tann, 3000kr kostet det. 
Joda, mye penger for ei tann, men lite når det er 7 hunder som har levd 10-15 år vær..
Så jeg har tenkt mye på det å forsikre hunden. Han er nå 2 år, aldri vært syk og ble sjekket for arvelige sykdommer før han kom til meg. Er blandingshund, foreldrene er friske og raske, flere kull med samme foreldrene og ingen har hatt noen sykdommer. Alle som kjøper en hund av de må varsle dem dersom en hund blir syk, for de vil vite om valpene har fått noen sykdommer senere i livet. Ingen har hatt det enda, de sender en påminnelse en gang i året om at vi må varsle de. 

Så jeg er så usikker! 
For jeg har valget mellom å droppe en av "mine" forsikringer og heller ha forsikring på hunden.. eller fortsette å ha innbo og reiseforsikring, men ikke forsikring til hunden. 
Jeg har spart opp penger i tilfelle hunden blir syk! Og mamma og pappa er villig til å legge ut også betaler jeg de tilbake med månedlig trekk. Vi har laget en avtale om dette. Så skjer det noe og han ikke er forsikret så er det ikke krise. 
Skade og ulykke kan jo skje den beste, men jeg bor midt i byen og han er aldri løs ute. Bor i blokk så han har ingen mulighet til å stikke av heller. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har innbo,reise og bil forsikring via Troll og betaler litt over 500 i måenden.Så forsikring trenger ikke å være så dyrt.Det gjelder ba5e å undersøke litt rundt,og så får man jo samlerabatt hvis man har flere forsikringer via samme selvskap

Anonymkode: a6ace...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke ha innboforsikring er idioti, skarve 840 kr er ingenting dersom det brenner der du bor og alt må erstattes. Aboslutt alt fra underbukser, sokker og sko til tannbørste, sminke og shampo til kjøkkenbord, slikkepott og støvsuger. Da kan jeg love deg at du angrer på å ikke ha betalt de 840 kr. En kollega av meg opplevde at huset brant på natten, alle kom seg ut med det de sov i, to stk fikk med seg mobil. Veldig greit at forsikringen skaffet sted å bo og penger til å kjøpe klær og toalettsaker neste morgen. Uten forsikring hadde de vært helt på startpunktet. 

Reiseforsikring gjelder ikke bare i utlandet, men også her hjemme. Hvis du blir frastjålet noe, togreisen blir kansellert e.l. Jeg betaler en tusenlapp i året som dekker bare jeg går utenfor døren og i hele verden. Greit å ha. Ser dog ikke hva det har med bilkjøringen din og at du er fersk sjåfør å gjøre. Har du bil du regner med å kræsje ofte er det bilforsikringen det går på, ikke reiseforsikringen. 

Anonymkode: d252a...0dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser du ikke ut av Norge, må du ikke på død og liv ha reiseforsikring. Men det er en fordel å ha reiseforsikring som dekker fra yyterdøra smeller igjen og til du er hjemme igjen. 

Innboforsikring har ofte rettshjelpsdekning og det er noe som er kjekt å ha. Det samme er innboforsikring dersom du får en vannskade fra rørbrudd hos deg selv eller naboen, eller om det skulle brenne. Ikke bare ting og klær dekkes da, men også bolig utenfor det nedbrente hjemmet.

Med mindre du lever på sosialhjelp er prisstigningen beskjeden og noe du bør kunne betale og prioritere fremfor andre ting. Står du i et problem en forsikring vil kunne hjelpe deg med, og du har sagt opp forsikringen, vil du nok angre på at de småpengene du sparte ved å ikke være forsikret. Ingen er forsikret mot å kunne få bruk for en god forsikring. 

Anonymkode: 59e96...35f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innboforsikring:
noen år tilbake ble jeg vekket at brannvesenet rundt kl 06:00. hele bygget ble evakuert.
naboen hadde kommet full hjem fra byen og skulle lage nattmat. hadde begynt å koke noe på kjøkkenet, for deretter å sovne.
dette begynte selvfølgelig å tørrkoke noe som resulterte i masse røyk(og kanskje flammer, ikke helt sikker).
dette ble observert av noen forbipasserende som da ringte brannvesenet.

Brannvesenet kom, naboleiligheter ble evakuert og de pumpa inn XXXX liter vann i denne leil. dette resulterte i at denne leil og 4-8 andre fikk store vannskader. jeg vet ikke i hvor mange kroner skadeomfanget kom på, men vet at det var en student uten innboforsikring som bodde der og at hun ble personlig konkurs etter dette. sluttet studiene og flyttet hjem til foreldrene.

reiseforsikring:
reiseforsikringa gjelder fra det øyeblikket du forlater hjemmet ditt. så om noen f.eks stjeler din tlf eller veska di på bussen, så kan du ta dette på reiseforsikringa.

anbefaler deg på det sterkeste å ha innboforsikring. de andre står du mer fritt til å velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innboforsikring:
noen år tilbake ble jeg vekket at brannvesenet rundt kl 06:00. hele bygget ble evakuert.
naboen hadde kommet full hjem fra byen og skulle lage nattmat. hadde begynt å koke noe på kjøkkenet, for deretter å sovne.
dette begynte selvfølgelig å tørrkoke noe som resulterte i masse røyk(og kanskje flammer, ikke helt sikker).
dette ble observert av noen forbipasserende som da ringte brannvesenet.

Brannvesenet kom, naboleiligheter ble evakuert og de pumpa inn XXXX liter vann i denne leil. dette resulterte i at denne leil og 4-8 andre fikk store vannskader. jeg vet ikke i hvor mange kroner skadeomfanget kom på, men vet at det var en student uten innboforsikring som bodde der og at hun ble personlig konkurs etter dette. sluttet studiene og flyttet hjem til foreldrene.

reiseforsikring:
reiseforsikringa gjelder fra det øyeblikket du forlater hjemmet ditt. så om noen f.eks stjeler din tlf eller veska di på bussen, så kan du ta dette på reiseforsikringa.

anbefaler deg på det sterkeste å ha innboforsikring. de andre står du mer fritt til å velge.

Da bør man velge topp/super eller lignende da en standard reiseforsikring ofte krever flyreise og/eller overnatting :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bør man velge topp/super eller lignende da en standard reiseforsikring ofte krever flyreise og/eller overnatting :) 

Man bør lese hva forsikringen dekker FØR man tegner forsikring. TS opplyste i HI at hun har reiseforsikring som dekker fra hun går ut døra hjemme. 

Anonymkode: 59e96...35f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den vet jeg om. For ei venninne ble frastjålet mobilen på bussen og forsikringen dekket ikke dette. Mobilen ble kjøpt to dager før, splitter ny. Lå i ei veske som var lukket. Hadde bevis fra kameraene på bussen også, men forsikringen dekket det ikke. 

Innbo har jeg hørt er ganske smart.
Men er usikker på om min reiseforsikring gjelder så fort jeg går ut døren, eller om jeg må reise til et annet sted med fly for at den skal gjelde.. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innbo har jeg hørt er ganske smart.

det er ikke ganske smart, det er VELDIG smart.
å kunne avse 1000-3000 kr i året for å forhindre at du evt blir personlig konkurs er noe alle burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...