Shopgirl2014 Skrevet 7. november 2015 #1 Skrevet 7. november 2015 Jeg har veid noen kilo for mye i flere år nå. En lengre periode veide jeg rundt 64-65 kg - jeg er 1.68 cm - men så begynte vekten sakte men sikkert å krype opp mot 68-69. Jeg synes selv jeg spiser (relativt) sunt og kan mye om kosthold, og syntes heller ikke at jeg spiste for mye (litt mer om det senere). Da vekten begynte å gå opp fikk jeg følelsen av å miste kontroll over kroppen - jeg spiste sunt og allikevel veide jeg mer og mer. Selv syntes jeg at jeg prøvde alt for å gå ned i vekt uten at det hjalp. Jeg er jo ikke veldig overvektig, men jeg føler meg tung og lubben. Jeg trives bedre med en vekt på 60-62 kg. Så en dag for noen uker siden bestemte jeg meg for å ta grep! Jeg gikk og kjøpte Grete Roede-metoden (kostholdsbok) og meldte meg inn i Grete Roede-klubben på nett. Jeg vurderte kurs en stund, men det passer ikke så godt inn i en timeplan med mye jobb og reising. Det er heller ikke så farlig om jeg bruker litt tid på å gå ned i vekt. Grete Roede-klubben er en nettside hvor man kan registrere mat og trening. Erfaringer med Grete Roede-klubben på nett: Det går veldig fint å registrere mat og trening. Alle matvarene jeg har registrert har ligget i systemet, noe som letter "jobben". Behøver bare å veie maten og legge det inn, så regner nettsiden ut kalori- og næringsinnhold for meg. Registrere trening går også fint. Jeg spiser 1500-1600 kcal om dagen. Hvis jeg vil gå raskere ned i vekt burde jeg nok holdt meg på 1300, men det er litt for lite for meg. Jeg jobber mye, og har ikke ork til å gå rundt å være sulten. Når det er sagt; 1600 kcal er akkurat passe. Jeg føler meg ikke sulten, og blir behagelig mett. Jeg trener en del (jogger) og trodde dette ville gjøre at jeg ville føle meg sulten, men det har gått fint!Nettsiden er en fin måte å kontrollere matinntaket på. Når jeg har spist 1600 kcal, og vet det, er det ofte motivasjon nok til å ikke "skli ut". Da vet jeg også at jeg har fått nok mat den dagen. Mitt problem er at jeg ofte har spist 4-5 knekkebrød med ymse pålegg mens jeg har laget middag, så følt meg passe mett, men spist middagen allikevel fordi jeg tross alt har laget den ferdig. Videre har jeg nok kost meg i overkant i helgene, som som kjent varer fra fredag til søndag. Det har ført til at kaloriinntaket i løpet av en uke har vært for høyt, selv om jeg har følt at jeg spist sunt på hverdagene. Det som er mest strevsomt er å få i seg nok vann. 10 glass vann er mye (for meg), og på gode dager ligger jeg som regel på 8 glass. Her er det rom forbedring. Har ikke sagt til noen at jeg holder på med dette opplegget. Jeg ønsker ikke noe fokus på vekten min Til nå har jeg gått ned 2 kg og er fornøyd med deg. Ser frem til å gå ned 2 kg til og veie 65, det er delmålet mitt. Er det noen andre som har erfaringer med Grete Roede og gjerne vil dele dem i denne tråden, så setter jeg pris på det.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #2 Skrevet 7. november 2015 Har positiv erfaring med GR og har gått to kurs. Lærte mye nyttig som jeg har hatt bruk for. Du har et godt utgangspunkt siden du ikke er svært overvektig og at du stort sett har vært normalvektig.Mitt beste tips er å ta kunnskapen fra GR inn i ditt vanlige kosthold og gjør endringer du kan leve med resten av livet. I tillegg vil jeg anbefale å bruke kursperioden til å finne en aktivitetsform du kan trives med. Ikke tenk superkur til du er i mål og så gå tilbake til gamle vaner. Høres åpenbart ut, men det er det de fleste gjør. Anonymkode: b81af...8a3 1
Shopgirl2014 Skrevet 14. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 14. november 2015 (endret) Takk for råd, anonym! Her følger en oppdatering om hvordan det går, i håp om at flere skal dele sine GR-erfaringer Vekten går sakte men sikkert nedover. I dag veide jeg 66,5 kg noe som er greit. Håper på å se 65-tallet om et par ukers tid!Det går fortsatt fint å skrive matdagbok, og å telle kalorier, som jeg i praksis gjør. Å nøyaktig føre ned det jeg spiser er en god motivasjon til å holde seg innenfor dagsmålet som er 1600 kalorier. Jeg kunne nok, som sagt, ligget på 1300 kalorier og sett resultater raskere, men synes 1600 passer best. Det er mye å gjøre på jobb for tiden, og når jeg er sulten er det vanskeligere å konsentrere seg. Jeg har ikke målt med målebånd ennå, men synes at jeg ser en liten forskjell allerede. Synes også klærne sitter litt løsere, men det kan være innbildning :-) Føler meg i hvert fall (litt) freshere, og det er det viktigste. Utfordringen, for meg, ligger i at det er vanskelig å følge et opplegg når jeg reiser. Denne uken var jeg på jobbreise noe som innebærer middag på restaurant og hotellfrokost. Jeg valgte dampet torsk til middag og tror jeg holdt meg innenfor kalorimålet, på samme måte valgte jeg en mager frokost neste dag - tilsvarende det jeg ville spist hjemme. Problemet oppsto imidlertid senere på dagen da flyet var forsinket og jeg befant på en flyplass (halvdød av sult!) og det kun var pizza og baguett og velge i. Valgte det magreste alternativet, baguett med ost og skinke og vann, men må innrømme jeg falt litt av dietten (det er ikke så mye som skal til) og endte opp med å spise mer på kvelden (da jeg endelig var hjemme) enn jeg burde. Når uforutsette ting oppstår synes jeg det er vanskelig å holde seg "innafor". På den annen side spiser jeg mindre i helgene, som før har vært min akilleshæl på matfronten, noe som er bra!Hva er dere andres utfordringer knyttet til slanking? Endret 14. november 2015 av Shopgirl2014
Pringle Skrevet 14. november 2015 #4 Skrevet 14. november 2015 Jeg har brukt Roedeklubben i to omganger, først i 2006 da jeg gikk ned 20 kilo, og igjen i 2013 da jeg gikk ned de første av tilsammen 23 kilo. Jeg har aldri følt meg tiltrukket av kurs, både fordi jeg ikke ønsker å bruke penger på å slanke meg, og så tett oppfølging blir bare, vel, for tett for meg. Roedeklubben har som mange andre tilsvarende tjenester en matdagbok og et forum. Matdagboken fungerer bra for oss siden den er på norsk og tilpasset norske forhold - mange andre er oversatt og bærer preg av dette. Men GR legger en del føringer som jeg synes er utidige, jeg begynte feks å stille spørsmålstegn ved behovet for å begrense fettinntaket så mye som mulig, og mengden vann som programmet mente jeg burde drikke hver dag. Forumet er begredelig. Det er så fullt av "dum". Du kan se tendenser her inne også, men nesten alle "dum"-innlegg blir bestredet av mange medlemmer, så jeg opplever at IQ-nivået inkludert evnen til kritisk tenkning og selvstendig analyse er mye bedre her på KG (ja, tross alt - lol).Du gjør det riktig angående kalorinivået du har lagt deg på, men du tenker litt feil. Du behøver ikke "forklare" eller "unnskylde" at du ikke "klarer" et lavere nivå. Det er nettopp det som er effektivt når det gjelder vektnedgang, at man legger seg på et nivå hvor man fungerer som før, kan gjøre de vanlige tingene, føler seg bra, men går sakte og pent ned i vekt til man når en god målvekt, for det er noe som tar tid. Dette innebærer at det skal være et slingringsmonn, fordi det er umulig å få til bare "perfekte" dager (og hva er forresten det) - livet er at ting skjer, man blir syk, reiser bort, spiser ute, svigermor baker kake, det er helg - det dreier seg ikke bare om å "spise riktig" (hva er det), men å ha gode vaner og en sunn innstilling til og en forståelse av hva som har effekt over tid. Som feks at det du gjør ofte har større betydning enn det du gjør sjelden, at alt kan spises i moderate mengder og å kunne avgjøre hva "ofte" og "sjelden" innebærer i praksis, og hva "moderat" faktisk betyr. 4
Susan Sto Helit Skrevet 16. november 2015 #5 Skrevet 16. november 2015 Jeg fikk sponset ett nettkurs GR, og var gjennom det i fjor høst. Gjennom høsten lærte jeg meg mye om hva som er passe matmengder for meg, og hvordan jeg bør fordele maten gjennom dagen for å ikke bli veldig sulten på kvelden.Jeg startet på 1300kalorier, men etter to uker, der jeg innførte noe trening, så oppdaget jeg at jeg gikk rundt og var sulten.Da avtalte jeg med kursleder at jeg gikk opp til 1600 kalorier, og kjente etter om jeg ble mett da. For mett skal man være!Jeg har etterpå gått ned så mye at GR kalkulatoren igjen anbefaler meg 1300 kalorier. Men jeg går greit nok ned på 1600, og holder meg derfor der.Jeg likte Roedeklubben, men syntes kurset var altfor standardisert, og det passet ikke meg.Jeg klarer heller ikke å drikke så mye vann i løpet av en dag, men det bryr meg ikke lenger.For min del sluttet jeg å registrere mat ett par måneder etter kurset, fordi jeg ble for opptatt av å "fylle på" det jeg "manglet" til kvelds. Det gjorde at jeg ikke spiste så mye mat jeg egentlig ikke trengte lenger. Og så gikk jeg enda fortere ned i vekt.Forumet likte jeg ikke. Jeg begynte å henge her inne i "ned i vekt" tråden istedenfor. Det passet meg mye bedre.Mine største laster var:Helg med brus og godter fra fredag til søndag.Altfor lite mat formiddagen, og derfor godtesug av en annen verden på kveldenFor lang tid mellom lunsj og middag, som førte til mye middager av typen "må bare varmes opp".En plate mørk sjokolade på jobb, som ble spist av kontinuerlig. 1
Shopgirl2014 Skrevet 13. desember 2015 Forfatter #6 Skrevet 13. desember 2015 Liten oppdatering herfra. I dag veide jeg 65,4 kg noe som betyr at jeg har gått ned 1 kg på ca. en måned. Det går med andre ord sakte men sikkert nedover, hehe . Grunnen til at det går så sakte er nok litt fordi det har vært en måned med mye reising og sosiale arrangementer og litt sykdom, alt som til sammen har ført til at jeg ikke har fått trent som jeg pleier og antagelig spist litt mer. Med denne farten her kommer jeg ikke til å nå målet, som er ca 60 kg, før til sommeren. (Håper det vil gå litt fortere, da ) Forhåpentligvis får jeg trent endel i jula, slik at jeg ikke går opp igjen også.Med tanke på GR-klubben, som jeg er medlem av, merker jeg at jeg synes det er kjedelig å føre inn alt jeg spiser for å føre regnskap med kaloriene. Samtidig vet jeg jo nå omtrent hvor mye jeg kan spise i løpet av en dag for å holde meg innenfor kalori-målet, men det er nok fort gjort at jeg spiser litt for mye (altså over 1600 kcal) når jeg ikke er nøye. Derfor planlegger jeg skjerpings på akkurat det området! Og selvfølgelig komme i gang med treningen igjen. Jeg merker imidlertid at klærne sitter løsere og at det er lettere å løpe opp trapper, så det er positivt. Men, litt ergelig at det går så saaaakte. Gikk vektnedgangen fort eller langsomt for dere?
Susan Sto Helit Skrevet 14. desember 2015 #7 Skrevet 14. desember 2015 Hos meg har den variert veldig i tempo. Noen perioder gikk jeg ned 05-0,7kg i uka, men for det meste har det ligget på ca 0,3kg på en uke.Og det har jeg etter ett år vent meg til.Jeg forventer ikke lenger at jeg skal gå ned i raskt tempo, men tenker at endringen min ikke er så stor, og at det er ok å spise som jeg gjør. Samtidig går jeg jevnt nedover, og blir i bedre og bedre form.For selv om det går sakte, og selv om jeg har gått opp i ferier og dårlige perioder, så går det totalt sett mest ned. Og det blir store tall etter hvert. Midjemålet har minket ca 20cm, og vekta er nå mer enn 15kg lavere enn for ca ett år siden.Du har strengt tatt ikke så mye overvekt med dine 65,4kg, så det at du ikke går så fort ned, må du nok venne deg til. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå