Wildone Skrevet 7. november 2015 #1 Skrevet 7. november 2015 satt på jobb og diskuterte julegaver og ønsker osv en dag. Jeg en generasjon yngre enn de andre (de andre er blitt besteforeldre, mens jeg har barn i skolealder). Det var ikke måte på hvilke julegaver de andre skulle gi og hvilke ønsker de fikk inn. Og de skulle selvsagt få det de ønsket seg. Det var gaver i prisklasser fra 2000 og opp. Så dyre gaver har aldri jeg fått og aldri mine barn fått. De har ikke ønsket seg så dyre ting heller. Ungene får ikke så dyre gaver av oss foreldre heller. Av besteforeldrene pleier de å få for ca 500 av hvert sett. Pluss at ene ofte gir en liten tilleggsgave som alltid er noe lite hjemmestrikket og litt snop. Begge settene er glad i konkrete ønsker. Så jeg sa ene sønnen min hadde ønsket seg hjemmestrikka ullsokker av ett besteforeldresett og klokke av det andre. Da ble det oppstandelse. De mente at sønnen min var frekk som ønsket seg en billig gave av ene settet (sokkene) og en dyr gave av det andre (klokken). Og at klokke var jo en kjempedyr ting å ønske seg (han har bare ønsket seg en helt vanlig klokke som man kan få for 3-400 kr og sikkert billigere). De mente han var storforlangende og frekk.men var han det? Han vet jo at om han får klokke av to besteforeldre, så blir det den ene gaven derfra. Og ullsokkene var jo et ønske med tanke på den ekstragaven han får av de andre. Der vet han at han nok får en nødvendig ting ala ull-longs eller noe i tillegg. Han har jo ikke ønska seg dunjakke fra bergans eller twin tip ski osv som deres barnebarn hadde ønsket seg av besteforeldrene. Jeg ble så satt ut at jeg fikk ikke svart.
Kanutte Skrevet 7. november 2015 #2 Skrevet 7. november 2015 Ikke frekt i det hele tatt. Vi har jobbet mye med at ønskelistene til guttene skal inneholde ønsker i alle prisklasser. Ønsker de seg noe dyrt har vi ofte spurt om man kan være med å spleise på gaven. Guttene våre får for ca. 1000 kr fra begge settene med besteforeldre. De er også fornøyde med gavene de får om det er klær eller andre ting. De ønsker seg typisk klær fra svigers fordi de ofte får ganske tøffe klær derfra og andre ting fra mine foreldre.
Berit Skrevet 7. november 2015 #3 Skrevet 7. november 2015 Enig med deg. Men jeg mener nå at hjemmesstrikkede ullsokker er vel så dyrt og fint som en klokken kan være. Tenk det arbeidet, og skikkelig ullgarn er dyrt. 4
Kamikatze Skrevet 7. november 2015 #4 Skrevet 7. november 2015 Multipliser antallet timer det tar å håndstrikke et par ullsokker med ca 200 kr, og legg til utgiften til garnet, så finner en gavens egentlige verdi. Ja, utenom affeksjonsverdien da, som gjør dem uerstattelig... De som fikk klokkeønsket slapp billig fra det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå