Gå til innhold

Hjemmelaget likør

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva bruker man til å filtrere med? Kaffefilter?

Anonymkode: f9a45...8b6

Jeg kjøper nye kjøkkenhåndklær også koker jeg de noen ganger. Du kan filtrere mens håndklærne er våte. Det tar jo litt tid så vær tålmodig. Jeg bare legger håndkledet over et målebeger også lager jeg en grop og når første ladning har rent gjennom flytter du på håndkledet og lager en ny grop for da bruker du ikke samme tilstoppede tekstil hele tiden. Også heller du det gjennom trakt eller freestyle om du er stødig på hendene oppi flasken det skal være i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kirsebær har, etter det jeg har hørt, jeg har ikke googlet det ennå... litt blåsyre i stenene. De er jo litt bitre, så slik sett kan det jo stemme.

Det har jeg hørt er grunnen til at bærene skal tas ut av likøren når likøren er ferdig.

Plommelikør er også skikkelig digg. Jeg liker å lage på victoria plommer for da blir likøren så fin i fargen (rødgylden) og så god på smaken for oss som liker victoria plommer.

Jeg fyller ikke glasset helt opp med sukker etter at jeg har fylt det med plommer eller kirsebær, jeg fyller det sånn ca 2/3 fult for ikke å få så fryktelig søt likør. Jeg liker smaken av bærene/frukten iikøren er laget på.

Loppis er vel fremdeles stedet for å finne et 2 liters Norgesglass ? - for dem som vil lage likør selv :)

Anonymkode: ca2d1...91d

Når det kommer til steinene har jeg faktisk fjernet disse før jeg helte over sukker og sprit. Jeg anser en skvett blåsyre som noe forlokkende, og hadde jeg visst dette tidligere hadde jeg selvfølgelig droppet hele prosessen med å renske bæra. Men gjort er gjort og bæra ligger nå på sprit (frøkna brygger forsåvidt selv på tanken - bør jo sjekke ut om likøren er drikkeklar snart...?) Jeg trenger små flasker (type 2-3 dl) til å gi bort i smågaver til jul. Spriten var ganske dyr så jeg laget ikke voldsomme mengder... Og begynner frøkna å prøvesmake nå tviler jeg på at det er særlig mye igjen når jula nærmer seg uansett... :-/

Anonymkode: 61e41...1fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker man til å filtrere med? Kaffefilter?

det har jeg tenkt å bruke om 39 dager 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper nye kjøkkenhåndklær også koker jeg de noen ganger. Du kan filtrere mens håndklærne er våte. Det tar jo litt tid så vær tålmodig. Jeg bare legger håndkledet over et målebeger også lager jeg en grop og når første ladning har rent gjennom flytter du på håndkledet og lager en ny grop for da bruker du ikke samme tilstoppede tekstil hele tiden. Også heller du det gjennom trakt eller freestyle om du er stødig på hendene oppi flasken det skal være i.

Tusen takk! :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en god del væske i den frukten/bærene likøren lages på, så sluttresultatet når du bruker 60 blir en likør som hoder sånn omtrentlig 40

Likør har tradisjonelt styrke 36-40%. Men mange likar svakare, meir lettdrikkeleg likør, og det kan ein gjerne lage når ein puslar med slikt. 21% likør finst det mykje av på Polet, og ein mellomting, knappe 30%, går an å tvinge i seg om ein blir truga med juling.

Endret av Vox_populi
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten oppdatering her. Jeg har endelig fått tatt dette over på flasker idag men ser at jeg var litt bråkjekk med fremgangsmåten for filtrering. Saken er at det er noen år siden jeg gjorde dette sist og husker jeg fikk en flott, klar rødfarge. Denne gangen ble løsningen grumsete. Til de av dere som tenkte å bruke kaffefilter: jeg prøvde en liten mengde og det kommer to dråper gjennom i minuttet så den eneste måten det går an å bruke kaffefilter er om det er en STOR revne i det! Jeg googla meg fram til at man kan la det stå på flaskene i to uker og dekantere det så jeg satser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare hjemmebrent duger til å lage likør! Alt unde 96% er for pingler! Hilsen trønderjente 

Anonymkode: 03b26...334

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hjemmebrent duger til å lage likør! Alt unde 96% er for pingler! Hilsen trønderjente 

Anonymkode: 03b26...334

Ja, når det kommer til sprit er jeg pinglete. Det skal være godt å drikke, man skal ikke bli kanon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! :)

Fant den her http://www.p4.no/story.aspx?id=590440

"Julelikør
1 vaniljestang
1 appelsin
1 Norgesglass eller liknende
40cl vodka eller rom (40%)
40 hele kaffebønner
40 sukkerbiter (ca. 1 dl)

Prikk ca. 40 hull i appelsinen og legg alle ingrediensene i glasset og fyll på med sprit slik at appelsinen dekkes. La det stå i 40 dager, filtrer. Likøren er klar til å nytes. !

Tips: Heller du i  en liten skvett med konjakk blir det ekstra godt."

40 sukkerbiter kan da ikke være 1 dl! 

Anonymkode: 079f9...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...