AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #1 Del Skrevet 6. november 2015 Hei,jeg har planer om å lage appelsinlikør av appelsin, sukkerbiter, vaniljestang, kaffebønner og vodka. Jeg har en flaske med Koskenkorva 40 % stående og lurer på om denne egner seg til likørlaging. Eller om den rett og slett er for "billig" og vil gi en dårlig smak på likøren.Noen synspunkter? Anonymkode: 992b5...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. november 2015 #2 Del Skrevet 6. november 2015 Hei,jeg har planer om å lage appelsinlikør av appelsin, sukkerbiter, vaniljestang, kaffebønner og vodka. Jeg har en flaske med Koskenkorva 40 % stående og lurer på om denne egner seg til likørlaging. Eller om den rett og slett er for "billig" og vil gi en dårlig smak på likøren.Noen synspunkter? Anonymkode: 992b5...a34Jeg har iallefall laget god likør med 40%. Har noe nå som har stått for lenge egentlig og må få ut fingeren og filtrere og fylle på flasker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Del Skrevet 6. november 2015 Takk for svar, har du brukt Koskenkorva eller annen vodka? Har ikke så god peiling på vokda, men har intrykk av at Koskenkorva er ett "dårlig" merke? Anonymkode: 992b5...a34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. november 2015 #4 Del Skrevet 6. november 2015 Jeg har brukt Absolut men det har ikke mye å si, sprit er sprit og iallefall når det blir kamuflert som likør:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 6. november 2015 #5 Del Skrevet 6. november 2015 Ja, det er faktisk litt forskjell på vodkaer, men det er når du drikk han bar. Likørsmaken druknar all annan smak, så Koskenkorva kan du trygt bruke! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 6. november 2015 #6 Del Skrevet 6. november 2015 Enig med de andre her. Liker å eksperimentere med likør selv. Hvilket blandingsforhold har du på ingrediensene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #7 Del Skrevet 6. november 2015 Egentlig bør likør lages med ren 60, eventuelt med 40.Det er en god del væske i den frukten/bærene likøren lages på, så sluttresultatet når du bruker 60 blir en likør som hoder sånn omtrentlig 40Trenger ikke være noe problem å lage på vodka, men ikke all vodka er like god kombinasjon med alle bær eller med sitrus. Anonymkode: ca2d1...91d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pellepirat Skrevet 6. november 2015 #8 Del Skrevet 6. november 2015 Er også helt enig i at 60% blir det beste resultatet. Mine beste "varianter" er laget på plomme, teibær (heter det noe annet sørpå?). Bringebær ble veldig søtt. Multebær hadde jeg store forhåpninger til, men den ble ikke så bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #9 Del Skrevet 6. november 2015 Jeg har iallefall laget god likør med 40%. Har noe nå som har stått for lenge egentlig og må få ut fingeren og filtrere og fylle på flasker.Ai, ai, jeg lager kirsebærlikør for første gang og trodde ikke den kunne stå for lenge. Hva er evt for lenge...? Anonymkode: 61e41...1fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. november 2015 #10 Del Skrevet 6. november 2015 Haha, med for lenge mente jeg at "nå er det på tide å drikke den".Nei, den kan ikke stå for lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #11 Del Skrevet 6. november 2015 Haha, med for lenge mente jeg at "nå er det på tide å drikke den".Nei, den kan ikke stå for lenge.PUH - tusen takk for raskt svar!!! Halvveis nedi rødvinsflaska her nå og var på vei for å sile likøren over på flaskene jeg ikke har (==> enten syltetøyglass eller eget fordøyelsessystem. Ingen av delene er optimalt nettopp nuh...) Anonymkode: 61e41...1fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #12 Del Skrevet 6. november 2015 Haha, med for lenge mente jeg at "nå er det på tide å drikke den".Nei, den kan ikke stå for lenge.Vil det si at en 40 % vodka som er blandet med bær/ frukt o.l. kan stå i årevis uten at man trenger å filtrere den, og at dette ikke forringer kvaliteten? Anonymkode: f9a45...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. november 2015 #13 Del Skrevet 6. november 2015 PUH - tusen takk for raskt svar!!! Halvveis nedi rødvinsflaska her nå og var på vei for å sile likøren over på flaskene jeg ikke har (==> enten syltetøyglass eller eget fordøyelsessystem. Ingen av delene er optimalt nettopp nuh...)Anonymkode: 61e41...1fcHerregud, nå lo jeg så jeg sikla rødvin! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. november 2015 #14 Del Skrevet 6. november 2015 Vil det si at en 40 % vodka som er blandet med bær/ frukt o.l. kan stå i årevis uten at man trenger å filtrere den, og at dette ikke forringer kvaliteten?Anonymkode: f9a45...8b6Det vet jeg faktisk ikke helt- er det noe vits i å se på godsakene i flere år? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #15 Del Skrevet 6. november 2015 Det vet jeg faktisk ikke helt- er det noe vits i å se på godsakene i flere år?Ok Du har rett i det Anonymkode: f9a45...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #16 Del Skrevet 6. november 2015 Kirsebær har, etter det jeg har hørt, jeg har ikke googlet det ennå... litt blåsyre i stenene. De er jo litt bitre, så slik sett kan det jo stemme.Det har jeg hørt er grunnen til at bærene skal tas ut av likøren når likøren er ferdig.Plommelikør er også skikkelig digg. Jeg liker å lage på victoria plommer for da blir likøren så fin i fargen (rødgylden) og så god på smaken for oss som liker victoria plommer.Jeg fyller ikke glasset helt opp med sukker etter at jeg har fylt det med plommer eller kirsebær, jeg fyller det sånn ca 2/3 fult for ikke å få så fryktelig søt likør. Jeg liker smaken av bærene/frukten iikøren er laget på.Loppis er vel fremdeles stedet for å finne et 2 liters Norgesglass ? - for dem som vil lage likør selv Anonymkode: ca2d1...91d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 6. november 2015 #17 Del Skrevet 6. november 2015 Kirsebær har, etter det jeg har hørt, jeg har ikke googlet det ennå... litt blåsyre i stenene. De er jo litt bitre, så slik sett kan det jo stemme.Det har jeg hørt er grunnen til at bærene skal tas ut av likøren når likøren er ferdig.Plommelikør er også skikkelig digg. Jeg liker å lage på victoria plommer for da blir likøren så fin i fargen (rødgylden) og så god på smaken for oss som liker victoria plommer.Jeg fyller ikke glasset helt opp med sukker etter at jeg har fylt det med plommer eller kirsebær, jeg fyller det sånn ca 2/3 fult for ikke å få så fryktelig søt likør. Jeg liker smaken av bærene/frukten iikøren er laget på.Loppis er vel fremdeles stedet for å finne et 2 liters Norgesglass ? - for dem som vil lage likør selv Anonymkode: ca2d1...91dLitt blåsyre har vel aldri skadet noen:)Selv lager jeg ripslikør og folk er helt ville etter det. Utrolig friskt og godt.Norgesglass får du helt sikkert tak i på Finn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Attami Skrevet 6. november 2015 #18 Del Skrevet 6. november 2015 Hei,jeg har planer om å lage appelsinlikør av appelsin, sukkerbiter, vaniljestang, kaffebønner og vodka. Jeg har en flaske med Koskenkorva 40 % stående og lurer på om denne egner seg til likørlaging. Eller om den rett og slett er for "billig" og vil gi en dårlig smak på likøren.Noen synspunkter? Anonymkode: 992b5...a34sjekk oppskriften til Christer Berens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #19 Del Skrevet 6. november 2015 sjekk oppskriften til Christer Berens Takk for tips! Fant den her http://www.p4.no/story.aspx?id=590440"Julelikør1 vaniljestang1 appelsin1 Norgesglass eller liknende40cl vodka eller rom (40%)40 hele kaffebønner40 sukkerbiter (ca. 1 dl)Prikk ca. 40 hull i appelsinen og legg alle ingrediensene i glasset og fyll på med sprit slik at appelsinen dekkes. La det stå i 40 dager, filtrer. Likøren er klar til å nytes. !Tips: Heller du i en liten skvett med konjakk blir det ekstra godt." Anonymkode: f9a45...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #20 Del Skrevet 6. november 2015 Hva bruker man til å filtrere med? Kaffefilter? Anonymkode: f9a45...8b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå