Gå til innhold

Lydopptak og hva som er lov

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sameiet et virksomhet?

Jeg har forstått det slik at hvis det er et virksomhet, og man selv er med i samtalen er opptak lov. Rett meg opp om jeg tar feil

Men er sameiet et virksomhet?

Anonymkode: 9ffa8...522

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer med årets tynneste forklaring av hva en tråd dreier seg om.

Ved lydopptak av samtaler gjelder at alle berørte parter er informert om at lydopptak blir gjort, og samtykker til dette. Det er ikke lov å gjøre skjulte lydopptak av folk, altså opptak som har preg av overvåkning. Men det er selvsagt lov i en offentlig forsamling, for eksempel i et møtelokale for et styre, som hjelpemiddel ved protokollførsel.

Hva er problemet? Hva konkret tenker de at lydopptakene skal fange opp, og hva skal opptakene brukes til?

Skrevet

På datatilsynet kan du jo lese litt. Det er forbudt å gjøre lydopptak uten at involverte vet det.

Anonymkode: 37801...2bb

Skrevet

Ved lydopptak av samtaler gjelder at alle berørte parter er informert om at lydopptak blir gjort, og samtykker til dette. Det er ikke lov å gjøre skjulte lydopptak av folk, altså opptak som har preg av overvåkning. 

Det du skriver her er helt feil.

Forbudet mot skjulte lydopptak finner vi i straffeloven § 205. § 205 punkt a lyder:

Med bot eller fengsel inntil 2 år straffes den som uberettiget

a)

og ved bruk av teknisk hjelpemiddel hemmelig avlytter eller gjør hemmelig opptak av telefonsamtale eller annen kommunikasjon mellom andre, eller av forhandlinger i lukket møte som han ikke selv deltar i, eller som han uberettiget har skaffet seg tilgang til,

Hovedregelen er altså at det er lov å ta hemmelige lydopptak (over telefon eller i en forsamling) så lenge man selv deltar i samtalen, og har lovlig adgang til telefonsamtalen/rommet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...