Gå til innhold

Tannlegeutgifter og student (lager meg egen tråd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ville ikke kuppe den andre tråden så jeg starter en egen. Nav hjelper vel ikke studenter slik jeg forstår det, så hva gjør jeg når jeg ikke har råd til tannlege?

Jeg har slitt med narkotika og psykiske problemer siden jeg var 15. Har klart detidsjobb (for å finansiere dopbruken min) og gode karakterer, fasaden har vært grei rett og slett, men tennene mine råtner opp nå :( Har allerede trukker en tann på ene siden, den andre siden kan jeg ikke lenger tygge på fordi biter av tennene har knukket av bakerst og det er rett inn til nervene, klarer såvidt å få i meg flytende føde uten at det gjør vondt. Jeg kan SE flere hull i tennene mine med det blotte øyet. Er det noe jeg kan gjøre? Studentskipnaden dekker bare maks 4000 kroner i året. Jeg ser for meg at regningen min fort kan bli på 40-50 000. Blir helt fortvilet. Når jeg er ferdig med studiene og forhåpentligvis får bedre inntekt må jeg sikkert ha gebiss. :icon_frown:

Æsj, nå ble jeg helt på gråten. Unngår å tenke på dette til vanlig, bare later som ingenting fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre.

Anonymkode: ae4cd...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trolletråd 

Anonymkode: c4e49...2a0

• Liker 1
Skrevet

Det trenger det vel ikke være.

Anonymkode: aa029...9e5

• Liker 2
Skrevet

Ta opp lån og reis til utlandet for å fiks tennene dine. MYE billigere.

Anonymkode: c7c7e...89c

Skrevet

Ring nav og forhør deg. Ring også til tann-klinikker og be om råd. De har sikkert vært borti tilsvarende tilfeller. 

Anonymkode: c06c8...ad6

• Liker 1
Skrevet

Trolletråd 

Anonymkode: c4e49...2a0

Unnskyld meg? Hvorfor skulle det være det, og hva skulle jeg fått ut av det?

Tror du jeg synes det er gøy å sitte her med ødelagte tenner?

Aner du hvor mye jeg skammer meg over at jeg ikke har klart å opprettholde så mye som et minimum av hygiene de siste årene, slik at tennene mine bokstavelig talt råtner? Den ene tannen min knakk jeg på en eplebit! Jeg tør ikke smile med tenner, jeg må passe på hvilken side jeg sovner på, for jeg sover på feil side har jeg tannverk og hodepine dagen etter, jeg får infeksjon omtrent en gang i måneden som gjør at jeg ikke klarer å spise eller sove på flere dager på grunn av smertene, jeg blør i tannkjøttet hver gang jeg pusser tennene, som forsåvidt er nesten umulig å gjennomføre pågrunn av smertene.

Klarer du ikke å ta problemet mitt alvorlig så kan du i det minste passe dine egne saker.

• Liker 1
Skrevet

Ta kontakt med universitetsklinikk i din by. mye billigere :)

Skrevet

Det er en rekke ting som kan gi rett til gratis, eller sterkt prisredusert, tannbehandling. F.eks periodontitt, at man ikke klarer å ta vare på egne tenner som følge av sykdom, medisinbruk som gir økt munntørrhet - som igjen kan føre til hull i tennene, osv. Sjekk denne listen, og søk gjerne etter mer informasjon, da den kan være litt kronglete å tolke: https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege

De narkomane jeg kjenner får gratis tannbehandling, men jeg vet ikke om det er slik i hele landet. Det jeg derimot vet, siden jeg nylig var hos tannlege selv, er at det er tannlegen som gjør vurderingen på om du kvalifiserer til gratis/prisredusert behandling. Min sa at det er en "fordel" å ha store, eller omfattende skader. Kommer du inn med ett lite hull etter å ikke ha vært hos tannlegen på 5 år, kan vedkommende neppe forsvare prisreduksjon, selv om du ellers fyller vilkårene. Det holder ikke å ha en sykdom som gjør at mange ikke klarer å ta vare på tennene, det må vises tydelig i munnen din også.

Jeg tror du har veldig gode sjanser, men om du ikke skulle få noe dekket, har du også mulighet til å søke om å få regningen delvis(?) dekket av Nav. Dette går da på at det er en stor utgift i forhold til hva du har av inntekter/formue. I slike tilfeller tror jeg du må få dette godkjent før du starter behandling, men jeg er ikke 100% sikker.

Ønsker deg lykke til, og synes det er flott at du endelig tar tak i problemet :)

• Liker 3
Skrevet

Ta kontakt med universitetsklinikk i din by. mye billigere :)

Greit nok de teoretisk sett er mye billigere, men jeg har hatt dårlig erfaring med odontologen her i Bergen. Makan til ufyselige mennesker som jobber der. 
Jeg fikk først beskjed om at jeg kom til å få dekket mesteparten av behandlingen gjennom nav, da jeg har så sterke syreskader at mye må fikses. Jeg måtte ha nye fyllinger påstod de, regulering, "nye" tenner. Dette kom til å koste mye penger, men siden de garanterte at mye skulle dekkes tenkte jeg ikke mer over det. 
Men da de skulle sette i gang med behandlingen fikk jeg plutselig beskjed om at "nei, btw, nav dekker ikke en krone". 
Jeg går nå til en "vanlig" tannlege, får dekket 50% gjennom nav, og slipper både nye fyllinger og regulering. 
Så jeg sitter igjen med at odontologen kun ønsket å bruke meg som en prøvekanin og ikke ønsket å gjøre det beste for meg. 

Anonymkode: d829f...6fb

Skrevet

Det er en rekke ting som kan gi rett til gratis, eller sterkt prisredusert, tannbehandling. F.eks periodontitt, at man ikke klarer å ta vare på egne tenner som følge av sykdom, medisinbruk som gir økt munntørrhet - som igjen kan føre til hull i tennene, osv. Sjekk denne listen, og søk gjerne etter mer informasjon, da den kan være litt kronglete å tolke: https://helfo.no/takster/regelverk-og-takster-for-tannlege

De narkomane jeg kjenner får gratis tannbehandling, men jeg vet ikke om det er slik i hele landet. Det jeg derimot vet, siden jeg nylig var hos tannlege selv, er at det er tannlegen som gjør vurderingen på om du kvalifiserer til gratis/prisredusert behandling. Min sa at det er en "fordel" å ha store, eller omfattende skader. Kommer du inn med ett lite hull etter å ikke ha vært hos tannlegen på 5 år, kan vedkommende neppe forsvare prisreduksjon, selv om du ellers fyller vilkårene. Det holder ikke å ha en sykdom som gjør at mange ikke klarer å ta vare på tennene, det må vises tydelig i munnen din også.

Jeg tror du har veldig gode sjanser, men om du ikke skulle få noe dekket, har du også mulighet til å søke om å få regningen delvis(?) dekket av Nav. Dette går da på at det er en stor utgift i forhold til hva du har av inntekter/formue. I slike tilfeller tror jeg du må få dette godkjent før du starter behandling, men jeg er ikke 100% sikker.

Ønsker deg lykke til, og synes det er flott at du endelig tar tak i problemet :)

Tusen takk for utfyllende svar! Jeg har jo strengt tatt ikke tatt tak i det helt enda, men jeg begynner iallefall å tenke på det. Skammer meg bare så mye over det, er så redd for å gå til tannlegen, redd for å ringe, redd for å vise hvor lavt jeg har klart å synke.

Men det du sier om hvem som avgjør ting visste jeg ikke. Jeg går til behandling hos psykolog (for både psyken og rusen), og har vurdert å høre med henne om hva jeg kan gjøre for å klare dette økonomisk, og om det er hun som kan hjelpe til når det kommer til det byråkratiske med tannleger og hva jeg kan få av hjelp. Men det burde altså holde å være helt åpen og ærlig om det hos tannlegen, og så er det de som avgjør slik jeg skjønner deg nå.

Jeg tror nok det vises veldig tydelig i munnen. Jeg kan også dokumentere at jeg har vært hos tannlegen og prøvd å få orden tidligere. Hadde en god periode for omtrent to år siden, og la igjen over 10 000 kroner hos tannlegen for å fikse det verste, men så begynte jeg å bruke igjen, og bortsett fra den tanna som ble trukket så er den behandlingen jeg gjorde da så godt som reversert er jeg redd. Fikk et par midlertidige fyllinger å sånn, og jeg har fått masse innkallinger om at de vil sjekke ditten og datten relatert til det, men jeg har aldri penger og så får jeg angst. Off. Det er så tåpelig å klare å ødelegge seg selv på denne måten. Men jeg vil så gjerne fikse det nå, for nå går jeg i ganske intensiv behandling hos psykolog og tror virkelig jeg kan klare det denne gangen.

Har selvsagt fullstendig angst for å ringe dem på toppen av det hele, men det funker vel om jeg drar innom og prater med dem direkte også? Synes det er mye lettere. Eller sender en mail så er det lettere for meg å formulere det jeg lurer på og huske alt jeg vil si.

TS

Skrevet

Kontakt en tannlege med refusjonsrettigheter og god erfaring med Helfo. Det er i tilfelel Helfo og ikke Nav som hjelper økonomsik med dette. Kjenner til rusmisbruker som fikk skruer / inplantater dekket. 

Anonymkode: 0a8b5...37b

Skrevet (endret)

Du har i alle fall begynt å ta tak i det, og jeg tror det er viktig at du selv ser på det sånn også, så du ikke fortsetter med å utsette det. Uansett hvor ille du mener det ser ut, og hvor flaut du synes det er, så må du huske på at tannleger ser slikt hele tiden. De er ikke der for å dømme deg, de er der for å reparere skaden, samt forebygge nye. Ingenting blir bedre av å vente, men du har alt å vinne på å få det gjort nå. Tenk så deilig det blir å kunne spise normalt, og å kunne legge seg uten å bekymre seg for smerter :)

Psykologen (eller fastlegen) din kan være behjelpelig med å dokumentere at du lider av <det som utløser refusjonsrett>, så det er supert at du kan bevise at du sliter. Tannlegen må jo ha det dokumentert (litt avhengig av hva som er problemet), men det er h*n som tar vurderingen på om du får det dekket, ja. Bruk gjerne psykologen for å motivere deg litt til å oppsøke tannlegen, om du tror det kan hjelpe.

Prøv å ikke tenke så mye på alt du har gjort feil før. Gjort er gjort, og hvor dumt det enn var, så er det i fortiden nå. Fokuser på her og nå, og at du ikke skal la det skli ut slik i fremtiden. Tannverk er grusomt, og bør nesten være nok motivasjon i seg selv ;) Klart du kan dra innom for å snakke med tannlegen ansikt til ansikt. Du kan sikkert også sende en mail, men for å finne ut hva som må gjøres, og om du får det dekket, må de jo nesten ta en titt i munnen først.

Endret av Antlers

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...