Gå til innhold

Fredfulle naboer i midtøsten?

Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Med naboer som dette er det rart man trenger et godt forsvar? Jødehatet i verden ser ut til å ha blomstret opp igjen, noen ganger skjules det bak "fritt palestina"

http://www.memri.org/bin/latestnews.cgi?ID=SD79104

(Beskjed til moderator: Er dette innenfor det jeg ikke får lov til å skrive om lenger? Dette handler om konflikten i midtøsten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det bare muslimer som innehar dette jødehatet? Finnes det flere steder i verden, og da spesielt med tanke på den vestlige, ikke-muslimske verden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh ja. Jeg nevnte blant annet fri palestina gruppene. Det er ikke så ofte du får se slikt åpenlyst hat på vestlige tv skjermer dog. Dette er ikke en islam tråd, det er en tråd om jødehat og Israels behov for forsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Og jeg er ikke moderator nå, jeg er vanlig bruker som deltar i en diskusjon.)

Jeg spør fordi jeg vet for lite om det, rett og slett. Såvidt jeg kan tenke meg så er israel/palestinakonflikten en langvarig konflikt. Den kommer til å fortsette lenge. Og det er forståelig at folk blander seg. Men jeg synes det er synd at jødehatet skal være så sterkt. Hva dette kommer av vet jeg ikke. Er det jødene som konkret har gjort disse folkene noe, eller er det islam som forbyr alt annet enn islam som vanlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konflikten vil vare så lenge Israel eksisterer eller så lenge landene rundt ikke demokratiseres og sekulariseres (her kommer min støtte til Irak krigen inn).

Man lærer fra tidlig alder at jødene er fienden (skolebøker er et godt eksempel på dette http://www.israel-wat.com/g7a_eng.htm )

I vesten (og da særlig Europa) handler det om selektiv journalisme og et negativt lys på Israel mens palestinerne blir fremstilt som den undertrykte og svake part. ( tar en link fra samme side selv om det finnes uttalige sider om dette temaet http://www.israel-wat.com/main_eng2.htm )

Det finnes en meget god og veldokumentert konspirasjonsteori om Europas støtte til palestinerne på grunn av en avtale med de arabiske land,men den skal jeg ikke ta med her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..svinedama

Fritt Palestina er bare en gruppe.

De blander seg med marxister (jødene er angivelig eiendomsfolk)

I tillegg har vi naziene.

Og de som bare er tjukke i hue ("jøder går med så rare hatter og så har de ganske mye penger.")

Men Ariel Sharon og de til høyre for han bør vi bli kvitt jo før jo heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Ariel Sharon og de til høyre for han bør vi bli kvitt jo før jo heller.

Hvorfor det? Man er nødt til å føre en hard linje der nede. Dette klarer ikke europeere å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor det? Man er nødt til å føre en hard linje der nede. Dette klarer ikke europeere å forstå.

Det er det delte meninger om, også i Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jødene har til alle tider vært et handelsfolk. Profeten og hans tilhengere var å regne som landeveisrøvere. De plyndret jødiske karavaner. Mulslimers hat mot jødene er nedfelt i koranen.

Til informasjon kan jeg fortelle at det i Knesset finnes folkevalgte israelske arabere. Jeg tviler sterkt på at jøder som bor på WB eller i Gaza noen gang blir innvalgt i PA-regjeringen.

Siden hele PK pressen i verden og mange her på KG er veldig opptatt av at jødene må ut av Gaza og WB. WB ble i 1948 av FN, tildelt Transjordan, som senere skiftet navn til Jordan. Kan noen tenke seg hvorfor det ikke ble opprettet en palestinsk stat på WB mellom 1948 og 1967? Hvorfor er Judea og Samara i Jordan? Dette var jo områder som står omtalt i Blbelen mange ganger.

Halve Jerusalem ligger faktisk på Jordans område. Jordan har aldri gjort krav på WB efter at Arafat kom på banen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste hele stykket. Det var skremmende men overhodet ikke overraskende. Tenk om vi i de kristne landene hadde hatt slike lover!? Kanskje det hadde vært til pass for dem?

Det som kanskje overrasker mest er deres syn på Gud i forhold til det synet kristne og jøder har. De snakker om Gud som han skulle vært en streng far uten evnen til å tilgi...høres ikke spesielt gudommelig ut spør du meg. Etter å ha lest stykket er det så jeg undres over at Islam i det hele tatt greide å bli en stor religion..hva var det som fikk folk til å bli muslimer i det hele tatt??

I deres syn på Gud er det kun det å tro på ham på riktig måte og å tilbe ham ofte nok som gjelder. Tilgivelse og kjærlighet til andre mennesker blir ikke nevn med et ord, kun straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med fare for mye pepper... Så vidt jeg vet er Det Gamle Testamentet det samme som Toraen. Jeg har lest Bibelen (før jeg meldte meg ut av statskirka) og Det Gamle Testamentet har ikke så mye om nestekjærlighet og tilgivelse heller, bare så det er sagt. Sharialovene står i Mosebøkene, jødedom/kristendom/islam har samme opphav og bakgrunn...

For noen år siden tilbrakte jeg en måned i Jerusalem og Tel Aviv og kom i kontakt med ganske mange unge med jødisk bakgrunn. Alt de ville var å få fred. De syntes at palestinerne skulle få ha sine områder i fred, og dette innebar at de skulle gå tilbake til grensene fra 1948. Mange palestinere jeg har møtt har også ønsket fred og grensene fra 1948, ikke nødvendigvis jødene ut av landet.

Vi må prøve å ha klart for oss at Hamas er en ekstremistgruppe, ikke representativ for alle palestinere. Synes dere debatterer med et utrolig sort- hvitt perspektiv. Enten er alle palestinere kjeltringer, mordere og terrorister, eller så er alle jøder herskesyke okkupanter. Prøv å ha litt perspektiv, og for all del; Utøv LITT KILDEKRITIKK!! Alt man leser på internett er IKKE SANT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi må prøve å ha klart for oss at Hamas er en ekstremistgruppe' date=' ikke representativ for alle palestinere. Synes dere debatterer med et utrolig sort- hvitt perspektiv. Enten er alle palestinere kjeltringer, mordere og terrorister, eller så er alle jøder herskesyke okkupanter. Prøv å ha litt perspektiv, og for all del; Utøv LITT KILDEKRITIKK!! Alt man leser på internett er IKKE SANT!![/quote']

Nettopp. Det er kanskje derfor sånne diskusjoner som regel ender opp i å bli utrolig uinteressante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

Så vidt jeg kan se har jeg ikke referert til aviser eller tv, men egne erfaringer. Det eneste jeg ber om er litt skjønn og kildekritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Attegløyma (uinlogg.)

Så vidt jeg kan se har jeg ikke referert til aviser eller tv, men egne erfaringer. Det eneste jeg ber om er litt skjønn og kildekritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Med fare for mye pepper... Så vidt jeg vet er Det Gamle Testamentet det samme som Toraen. Jeg har lest Bibelen (før jeg meldte meg ut av statskirka) og Det Gamle Testamentet har ikke så mye om nestekjærlighet og tilgivelse heller, bare så det er sagt.

[ ]

Prøv å ha litt perspektiv, og for all del; Utøv LITT KILDEKRITIKK!! Alt man leser på internett er IKKE SANT!!

Tanakh er de samme tekstene som det gamle testamentet, og jødenes Bibel.

Torahen er Mosebøkene, og samme tekst som de kristne - men likevel ikke helt de samme. De leses helt forskjellig av jøder og kristne og har helt forskjellig betydning. Torahen er jødenes religiøse lov, men også historiebok. Fordel å huske på det siste.

I tillegg er det en lang rabbiner tradisjon (Talmud) og fortellertradisjon; som både tolker Torahen og gjør den større (for å si det enkelt). Jødedom er en veldig rik religion og kultur, og det er stor forskjell på en ortodoks jødes og en reformert jødes forhold til Torahen, selv om begge kan være religiøse. Mosebøkene kan ikke leses uten en forståelse av jødisk kultur - blant annet fordi en rekke lover ikke gjelder etter Tempelets fall (tradisjonelt). Jeg mener også at man må ha en forståelse av den jødiske Gud.

Når du hevder at det ikke står noe om nestekjærlighet i Torahen (eller GT som du foretrekker), så viser det dessverre at du ikke har forstått noe om jødedom - eller har lest GT så nøye -, men få som leser disse tekstene med kristenkulturelle, ubehandlede øyne forstår noe særlig av Gudsbildet, kjærligheten og rettferdigheten.

Nestekjærlighet er essensen i jødedommen, og trekker på 3. Mosebok 19 og tradisjonen utifra det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...