Gå til innhold

Boligkjøp; ikke dokument på utbedret vannskade

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en flott bolig på hånden og har innmari lyst på den. Da vi fikk dokumenter oversendt fra megler oppdager vi at det står at det tidligere har vært vannskade I leilighet over og vann har rent ned på badet I denne leil. Men det står ingen rapport på at dette er utbedret. Megler sa at eier ikke har klart å få tak I papirene på dette men at alt var ordnet via forsikring og borettslag. 

Synes det er urovekkende at dette ikke står skriftlig. Eier har fylt ut egenerklæring på at det har vært vannskade og at sette er utbedret via borettslaget. Hvis det skulle bli noe problem ift dette senere - hva slags rettigheter har vi da ift eierskifteforsikr? Er dette safe når det er gjort via brl?  

Anonymkode: 3adfc...89b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva du enn gjør, så styr unna en bolig med denne typen informasjon. Du vet ikke om vannskaden er utbedret forsvarlig og kan få store helseproblemer ved å bo i en slik bolig.  

Anonymkode: 0c2a2...28b

• Liker 3
Skrevet

Dersom megler og selger kan bekrefte skriftlig at utbedring er gjort av borettslaget, på dennes forsikring, hadde jeg ikke bekymret meg. Da bør du kunne forutsette at det er forskriftsmessig gjort. Hvis styret i borettslaget går på sitt forsikringsselskap bør de kunne fremskaffe noe dokumentasjon, faktura e.l

Jeg hadde derimot vært bekymret hvis det f eks var håndtert av  selger av enebolig alene, og ikke i regi av borettslagets forsikringsselskap. 

Anonymkode: 4f2ef...b19

• Liker 1
Skrevet

Dersom megler og selger kan bekrefte skriftlig at utbedring er gjort av borettslaget, på dennes forsikring, hadde jeg ikke bekymret meg. Da bør du kunne forutsette at det er forskriftsmessig gjort. Hvis styret i borettslaget går på sitt forsikringsselskap bør de kunne fremskaffe noe dokumentasjon, faktura e.l

Jeg hadde derimot vært bekymret hvis det f eks var håndtert av  selger av enebolig alene, og ikke i regi av borettslagets forsikringsselskap. 

Enig.

Skrevet

Dette rådet gir du ffordi du ikke kjenner prosedyrer ol. Ved slike saker. Du kjenner tydeligvis heller ikke hvordan slike oppdrag fra et forsikringsselskap gis til håndtverkere. Jeg har erfart dette, og gjentar, styr unna denne boligen.

Skrevet

Dette rådet gir du ffordi du ikke kjenner prosedyrer ol. Ved slike saker. Du kjenner tydeligvis heller ikke hvordan slike oppdrag fra et forsikringsselskap gis til håndtverkere. Jeg har erfart dette, og gjentar, styr unna denne boligen.

Da hadde det vært fint om du kunne opplyse om de prosedyrene "o.l." som benyttes, g hvordan slike oppdrag fra forsikringsselskap gis til håndtverkere".

Nå kan du tolkes som forsikringsselskapene setter slike oppdrag ut til håndtverkere som ikke kan dokumentere at arbeidet er forskriftsmessig utført, ikke følger gjeldende byggtekniske normer, -  eller for bad: ikke har våtromssertifikat.

Skrevet

Da hadde det vært fint om du kunne opplyse om de prosedyrene "o.l." som benyttes, g hvordan slike oppdrag fra forsikringsselskap gis til håndtverkere".

Nå kan du tolkes som forsikringsselskapene setter slike oppdrag ut til håndtverkere som ikke kan dokumentere at arbeidet er forskriftsmessig utført, ikke følger gjeldende byggtekniske normer, -  eller for bad: ikke har våtromssertifikat.

TS her; enig I dette. Vil gjerne ha mer info relatert til hva du mener er risikabelt I en slik situasjon.. I mitt hode virker det litt betryggende at det er borettslaget som har tatt seg av dette, ikke en El annen upålitelig eier av enebolig. Og nåværende eier har tross alt bodd 2 år I boligen etter vannskaden så hvis det skulle ha vært vedvarende problemer I etterkant burde de jo ga kunnet klage og fått utbedret evt skade også på den tiden.

Men fortell gjerne hva som evt kan være skummelt I en slik prosess. Vi har lite lyst til å la denne gå. Har lett etter større bolig I en liten skolekrets I 2 år, tapt flere budrunder siden slike går opp til 1 mill over takst,  og mistet på forkjøpsrett 2 ganger.  Disse kan vurdere å selge uten visning hvilket er veldig sjeldent.... det er en gylden sjanse for oss. Kanskje jg kan ringe brl og sjekke om skaden er ordnet. .?

Skrevet

Den er ikke tilfeldigvis på Eidsnes..?

Anonymkode: a945f...ddb

Skrevet

Den er ikke tilfeldigvis på Eidsnes..?

Anonymkode: a945f...ddb

nei, det er den ikke! :)  

• 2 uker senere...
Skrevet

Dessverre vil ikke dette være verdt papiret det er skrevet på om det viser seg å ikke stemme. Styr unna!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...