AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Jeg overhørte en full kollega si på jobbfest at han hadde funnet ei yngre dame og skulle gå fra kona. Men han skulle vente til faren til kona døde, for konas far hadde visst millioner på bok, og de "skulle ikke kona få for seg selv". Han skulle vente til konas far døde, og så skille seg fra henne etterpå, sånn at han ville få halvparten av arven. Faren er visst syk, slik at det ikke er snakk om mangfoldige år før han dør.Er det slik at man må dele arv også når man skilles? Vil han faktisk få halve arven? Jeg kjenner ikke kona i det hele tatt, men fikk skikkelig vondt inni meg av å høre måten han snakket om henne og pengene. Hvis han har rett på arven, vil det stille seg annerledes dersom hun kunne bevise at han ville skille seg før, men at han bare satt og ventet på arven? Anonymkode: 7630a...d78
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Så vidt jeg vet holdes arv utenom skilsmisseoppgjør. Anonymkode: 3042b...00b 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Heldigvis tar denne idioten av en mann feil, han har ikke noe krav på konas arv ved den skilsmisse.Men det er da en viktig forutsettning at kona ikke bruker arven til vanlige utgifter dvs husholdningsutgifter. Bruker hun av arven før de evnt skilles må hun kunne vise til at det ar arven hun har brukt av slik at det holdes utenfor delingen ved skilsmisse. Dvs kjøper hun hus, hytte eller båt og kan vise til at dette ble kjøpt med arvede midler, blir det holdt utenfor. Anonymkode: d6b92...0a6 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Jeg hadde faen meg advart kona. Nettopp fordi du ikke kjenner henne, så hadde jeg ringt henne anonymt og sagt hva han sa. Hun burde tro på deg mtp at du har opplysninger om hennes far som du ikke hadde visst om ikke mannen hennes var en dritt og sa det han gjorde.Fy faen for en drittsekk. Anonymkode: f31ef...f9f 5
Brimi Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 Skal han ha utbetalt halve lønna hennes også eller? For en ufyselig og pengegrisk mann. Ja, jeg hadde sagt i fra. Om hun hadde trodd på meg er en annen sak.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Haha, han vil få seg en overraskelse ;) Anonymkode: 37a89...6b0 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Arv er alltid særeie og holdes utenfor skilsmisseoppgjør. For øvrig hadde jeg skrevet et anonymt brev til denne kona med referat av det mannen hennes hadde sagt. Anonymkode: 10fde...ad2 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #8 Skrevet 7. november 2015 Arv kan skjevdeles etter ekteskapsloven §59. Dermed er denne mannen ikke særlig smart. Anonymkode: ed40f...f27 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #9 Skrevet 7. november 2015 Selv om denne mannen ikke får kloa i arven hennes, så tror jeg at jeg ville senda et brev. Noen synes ikke man skal stikke nesen sin i slik, andre sier de ville satt pris på å få vite det. Jeg tilhører sistnevnte. Selv om det kommer anonymt i et brev. Anonymkode: 65481...4a4 1
petterm Skrevet 7. november 2015 #10 Skrevet 7. november 2015 Så vidt jeg har forstått er reglene sånn:Hvis man ved skilsmissen kan påvise hvilke penger man har arvet, feks ved at de har stått urørt på en egen konto, så kan man kreve at pengene holdes utenfor skilsmisseoppgjøret. Hvis pengene derimot settes på felles konto og man deretter bruker penger fra kontoen så blir det straks mer komplisert.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #11 Skrevet 7. november 2015 Så vidt jeg har forstått er reglene sånn:Hvis man ved skilsmissen kan påvise hvilke penger man har arvet, feks ved at de har stått urørt på en egen konto, så kan man kreve at pengene holdes utenfor skilsmisseoppgjøret. Hvis pengene derimot settes på felles konto og man deretter bruker penger fra kontoen så blir det straks mer komplisert. Dette kan vel nyanseres ved at det spørs hvor mye penger som er brukt. Har det kommet inn en stor sum og det kun er en mindre sum som er forbrukt (altså brukt på andre ting enn investeringsobjekter som hus, hytte, båt, bil, løsøre av betydelige verdier osv), vil differansen likevel kunne holdes utenfor, så lenge disse midlene "klart kan føres tilbake" til arven. Ettersom det virker som mannen her har tenkt å skille seg rimelig kort tid etter at arven faller, vil det være stor sannsynlighet for at midlene klart kan føres tilbake til arven, og de vil dermed i sin helhet kunne holdes utenfor. Anonymkode: fc058...b99
AnonymBruker Skrevet 7. november 2015 #12 Skrevet 7. november 2015 Så vidt jeg har forstått er reglene sånn:Hvis man ved skilsmissen kan påvise hvilke penger man har arvet, feks ved at de har stått urørt på en egen konto, så kan man kreve at pengene holdes utenfor skilsmisseoppgjøret. Hvis pengene derimot settes på felles konto og man deretter bruker penger fra kontoen så blir det straks mer komplisert. Penger som er forbrukt er forbrukt. Men er pengene investert i andre verdier og verdien klart kan føres tilbake, kan hele verdien bli skjevdelt. Pengene må ikke stå urørt for å kunne skjevdele verdien. Anonymkode: ed40f...f27
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå