Gå til innhold

har ikke penger til tannlege

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt økonomisk, men klarer meg helt OK. Går ut i null vær måned. 
Har gitt opp mye på grunn av det økonomiske. Jeg har ikke kjøpt meg klær på to år, kun et par sko som jeg fikk et gavekort på til jul i fjor. Lever av arbeidsavklaringspenger og bostøtte. De største utgiftene er behanding for noe psykisk og fysisk. Kun den ene tingen er dokumenter hos nav og påkrevd av nav. Det andre har jeg slitt med i flere år. Også har jeg søvnproblemer som krever medisiner som ikke går på frikortet. For jeg trenger de medisinene for å fungere i hverdagen og for å komme meg til behandling. 

De siste 3-4 årene så har visdomstennene kommet frem litt. de er ikke 100% ut de nedi. halve toppen er dekket med tannkjøtt, og det blir et lite hull mellom tannen og tannkjøttet. de siste dagene har jeg hatt litt smerter. Nesten som at tannen er på vei ut, ikke hull i tannen-smerter. Så baki der nå og det ser grått ut. Den siste delen av tannen kan være rotten! Tok bilder av visdomstennene da de begynte å komme frem. Kun den ene vistes (den jeg plages med nå).
Jeg må vente til skattepengene kommer neste år, for å ha penger nok til å komme meg til tannlegen!
Får jo halvskatt i Desember, men disse pengene må jeg spare. For i Januar så går jo ut frikortet jeg nettopp har fått. Så de pengene trenger jeg til å komme meg igjennom tiden før jeg får frikort. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! 
Tannlege er jo svindyrt! Har lagt ut dvd spiller på finn.no, og en haug med dvd'er. Har solgt bøker og pc spill. Vil gjerne ha det selv, men jeg må til tannlegen. Har solgt stuebordet mitt også, selv om at jeg trenger det. 
Mamma kan ikke låne meg penger for hun er ufør og har ikke noe til overs selv. 

Anonymkode: 5f770...91e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sliter litt økonomisk, men klarer meg helt OK. Går ut i null vær måned. 
Har gitt opp mye på grunn av det økonomiske. Jeg har ikke kjøpt meg klær på to år, kun et par sko som jeg fikk et gavekort på til jul i fjor. Lever av arbeidsavklaringspenger og bostøtte. De største utgiftene er behanding for noe psykisk og fysisk. Kun den ene tingen er dokumenter hos nav og påkrevd av nav. Det andre har jeg slitt med i flere år. Også har jeg søvnproblemer som krever medisiner som ikke går på frikortet. For jeg trenger de medisinene for å fungere i hverdagen og for å komme meg til behandling. 

De siste 3-4 årene så har visdomstennene kommet frem litt. de er ikke 100% ut de nedi. halve toppen er dekket med tannkjøtt, og det blir et lite hull mellom tannen og tannkjøttet. de siste dagene har jeg hatt litt smerter. Nesten som at tannen er på vei ut, ikke hull i tannen-smerter. Så baki der nå og det ser grått ut. Den siste delen av tannen kan være rotten! Tok bilder av visdomstennene da de begynte å komme frem. Kun den ene vistes (den jeg plages med nå).
Jeg må vente til skattepengene kommer neste år, for å ha penger nok til å komme meg til tannlegen!
Får jo halvskatt i Desember, men disse pengene må jeg spare. For i Januar så går jo ut frikortet jeg nettopp har fått. Så de pengene trenger jeg til å komme meg igjennom tiden før jeg får frikort. 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! 
Tannlege er jo svindyrt! Har lagt ut dvd spiller på finn.no, og en haug med dvd'er. Har solgt bøker og pc spill. Vil gjerne ha det selv, men jeg må til tannlegen. Har solgt stuebordet mitt også, selv om at jeg trenger det. 
Mamma kan ikke låne meg penger for hun er ufør og har ikke noe til overs selv. 

Sliter med det samme selv, det er trist at vi i Norge skal måtte gå med tannsmerter eller trekke tenner man ellers kunne ha reddet hvis man hadde hatt penger til det. 
Men når utgiftene blir over 5 sifret for en tann som er vanlig hvis det blir mer enn et lite hull, ja da er det en del av oss som ikke har penger til det. 

Anonymkode: 8004f...eab

• Liker 4
Gjest chisandra
Skrevet

Dette høres ikke greit ut. Søk om støtte til tannbehandling hos nav. Hvis du har en psykisk lidelse, så undersøk mulighetene for fri tannlege. 

Lykke til, håper det ordner seg for deg. :hug:

Skrevet

Sliter med det samme selv, det er trist at vi i Norge skal måtte gå med tannsmerter eller trekke tenner man ellers kunne ha reddet hvis man hadde hatt penger til det. Men når utgiftene blir over 5 sifret for en tann som er vanlig hvis det blir mer enn et lite hull, ja da er det en del av oss som ikke har penger til det. 

Men likevel svært heldig som kan motta aap og bostøtte.

Anonymkode: 2c074...7ea

• Liker 5
Skrevet

Jeg går også på arbeidsavklaringspenger og har fått dekket tannlegebehandling flere ganger fra NAV. Ta kontakt med NAV og spør, forklar hva som må gjøres hos tannlegen (at dette ikke er kosmetisk men noe som gjøres). De sier mest sannsynlig ja, og du kan ta med regningen fra tannlegen til NAV, fylle ut noe skjema, og du må også kanskje ha kontoutskrifter for 3 mnd. tilbake - bare så de kan se at du ikke sitter å ruger på ekstra penger som du ikke vil bruke. (Det var iallefall det jeg måtte.)

Så bare gå til NAV og spør om hjelp til akkurat dette, så får de noen til å hjelpe deg.

• Liker 4
Skrevet

Hei, nå mottar ikke jeg noe av dette, men har av andre grunner dårlig med penger til tannlege utgifter, men ja man er selvfølgelig heldig som har muligheten til å overleve og få aap og bostøtte.

Skrevet

Takk for råd. 
Funnet en klinikk hvor det koster under 200kr for en sjekk. Men det er uten røntgen og slikt, for det er svindyrt. Skal ringe å høre hva det koster å komme inn, få en person til å se på tannen og avgjøre om det trengs behandling (rens koster ekstra, det gjør røntgen også og alt annet så klart). Så får jeg sånn ca pris på en grundigere sjekk også får jeg dra innom nav. 
Jeg har tjent 300kr på det jeg har solgt så langt, så jeg må finne noen som ikke koster så mye. Surt å må betale 200+ bare fordi en person skal SE på tannen, ikke rense eller noe slikt, bare... se :P Men det er det eneste jeg har penger til dessverre. 

Jeg klager ikke altså, arbeidsavklaringspenger og bostøtte er jeg evig takknemlig for! 
Men tannlege er jo latterlig dyrt, samme om du har en 100% stilling i en normal lønnet jobb eller om du mottar støtte fra NAV. Det er fortsatt dyrt. 

ts

• Liker 1
Skrevet

Søk støtte fra nav til tannlege.

Anonymkode: 3a4c1...221

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye har du utbetalt totalt? og hvor mye er husleien din på?

Anonymkode: 22213...1a0

Skrevet

Først går du til tannlege, så går du til sosialen for å dekke dette. Grunngi med at du mangler penger til husleie, mat, strøm. Null problem.

Anonymkode: 1ec2d...954

• Liker 1
Skrevet

Takk for råd. 
Funnet en klinikk hvor det koster under 200kr for en sjekk. Men det er uten røntgen og slikt, for det er svindyrt. Skal ringe å høre hva det koster å komme inn, få en person til å se på tannen og avgjøre om det trengs behandling (rens koster ekstra, det gjør røntgen også og alt annet så klart). Så får jeg sånn ca pris på en grundigere sjekk også får jeg dra innom nav. 
Jeg har tjent 300kr på det jeg har solgt så langt, så jeg må finne noen som ikke koster så mye. Surt å må betale 200+ bare fordi en person skal SE på tannen, ikke rense eller noe slikt, bare... se :P Men det er det eneste jeg har penger til dessverre. 

Jeg klager ikke altså, arbeidsavklaringspenger og bostøtte er jeg evig takknemlig for! 
Men tannlege er jo latterlig dyrt, samme om du har en 100% stilling i en normal lønnet jobb eller om du mottar støtte fra NAV. Det er fortsatt dyrt. 

ts

TS, først går du til tannlege, så søker du NAV sosial om støtte tilsvarende det du brukte. For du skal jo ha husleie, mat, strøm.

• Liker 1
Skrevet

For å fjerne visdomstann koster det rundt 2000. Det kan du kanskje vente med. Finn en tannlege som ikke koster så mye og be om undersøking. Det har nok dannet seg en betennelse i selve tannkjøttet rundt tanna, noe som er vanlig. Jeg har betalt i underkant av 600 for undersøking, skylling av hudflappen som lå over tanna, og litt utstyr til å behandle betennelsen. 

Anonymkode: 2e5e1...a7b

• Liker 1
Skrevet

TS, først går du til tannlege, så søker du NAV sosial om støtte tilsvarende det du brukte. For du skal jo ha husleie, mat, strøm.

Jeg vet, derfor æ går dit for den sjekken først. For jeg må da til NAV og høre hvor lang tid det tar før jeg får pengene og hva grensen er på. Også bestille time utifra utbetalinger og husleie. Dumt å få tannlege time to dager før husleien skal betales, slik at jeg ikke har penger til husleie. Husleien (og andre viktige regninger som forsikring) går først, så alt annet etter det. 

For å fjerne visdomstann koster det rundt 2000. Det kan du kanskje vente med. Finn en tannlege som ikke koster så mye og be om undersøking. Det har nok dannet seg en betennelse i selve tannkjøttet rundt tanna, noe som er vanlig. Jeg har betalt i underkant av 600 for undersøking, skylling av hudflappen som lå over tanna, og litt utstyr til å behandle betennelsen. 

Anonymkode: 2e5e1...a7b

Tror det må være noe med den hud-biten som er over. 
Var ei tann som så rotten ut, men så kom den ut og var helt fin. Det er visdomstannen på andre siden. Den er ikke helt ut, men hele toppen er åpen. Så kan jo være det at den ser rotten ut (siste halvdel av tannen, den delen som er dekket over en slik hudflipp). Men når den kommer ut så er den helt fin, slik som den andre. 
Men noe er galt, for slik smerte har jeg ikke opplevd med de to andre visdomstennerne som har kommet ut litt. Denne kom opp først, men har brukt lengst tid på å komme ut.. Det er kanskje 1-2 cm som er fremme, på halvparten av den. Teit tann haha. Så vet ikke om den bør trekkes, men renskes må det. Har en spesial-tannbørste som jeg bruker på visdomstennene, også bruker jeg tannpirker hvis det sitter fast noe under hud-biten. 

ts

Skrevet

Takk for råd. 

ts

Ja, helt enig, det er skikkelig kjipt å måtte betale folk for at de gjør jobben sin! Selv om de bruker både tid og utstyr på å utføre den og har fem års universitetsutdannelse med studielån og har investert masse penger i en klinikk med utstyr til flere millioner, og sekretærer som også skal ha lønn. Skulle bare mangle at de ser på alle pasienters tenner gratis. De er jo tross alt tannleger.

Anonymkode: 71490...deb

• Liker 1
Skrevet

Prøv å skylle med Corsodyl, det kan hjelpe. Jeg har en uggen visdomstann som prøver seg litt i ny og ne, men jeg får alltid dempa vondtene med å skylle et par dager med Corsodyl.

Skrevet

Hva tror du vi betaler skatt for? Mener du at det norske folk er heldige om de får del i verdier fra felles natur-ressurser, som tilhører alle landets beboere? Vanvittig hvor heldige og takknemlige folk skal være i dette landet, mens tennene ramler ut av kjeften på de. 

Anonymkode: e4333...473

• Liker 4
Skrevet

Tannlege er veldig dyrt i Norge og hos min tannlege er det 800 kr bare for å åpne kjeften. Synes en sjekk (hvor de tar bilde og ser litt på tennene) burde være gratis. Å hvorfor får vi ikke frikort hos tannlegen? Tenner er viktig og en del av helsen. Men det er vel gjerrigknarkene som styrer alt, som vil ha mest mulig penger av folk.

Anonymkode: fbaf9...223

• Liker 3
Skrevet

Ja, helt enig, det er skikkelig kjipt å måtte betale folk for at de gjør jobben sin! Selv om de bruker både tid og utstyr på å utføre den og har fem års universitetsutdannelse med studielån og har investert masse penger i en klinikk med utstyr til flere millioner, og sekretærer som også skal ha lønn. Skulle bare mangle at de ser på alle pasienters tenner gratis. De er jo tross alt tannleger.

Hvorfor er du så himla spydig?

Anonymkode: b5d43...cf5

• Liker 3
Skrevet

Hos leger betaler vi f.eks bare en egenandel. De har da minst like lang utdanning de. 
Dust. 

Anonymkode: 97dd7...b95

• Liker 4
Skrevet

Mange tannleger tilbyr avbetaling, ring rundt og forhør deg. Dersom du bor i en by med tannlegeutdanning tilbyr de time for pasienter på studentklinikk, da behandles du av studenter som snart er ferdig utdannet, under veiledning av de fagansatte ved fakultetet. Tar litt lenger tid, men er MYE billigere!

Anonymkode: 9c53f...e0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...