Gå til innhold

Stemmer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.trening.no/kalkulatorer/bmr/ Fikk meg et lite sjokk da jeg prøvde denne kalkulatoren... Hvis den stemmer, så spiser jeg nok mindre enn jeg burde! Tror dere denne kalkulatoren stemmer? 

Anonymkode: c53e1...a98

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er sterk tilhenger til BMR. Hva er det du ønsker helst med vekten din da?

Skrevet

Jeg er sterk tilhenger til BMR. Hva er det du ønsker helst med vekten din da?

Jeg vil gå ned littegrann i vekt, men nå ser jeg at jeg har spist alt for lite :) 

Anonymkode: c53e1...a98

Skrevet

Jeg fikk BMR på 1600, men i alle vektprogrammer jeg har prøvd tidligere får jeg mellom 1300 og 1500... På mitt første Grete Roede-kurs for 15 år siden fikk jeg spise 1100 kcal, så det går visst oppover! 😳

Anonymkode: 57f33...68f

Skrevet

BMR-kalkulatorer gir bare et estimat, men de treffer tilstrekkelig nøyaktig for de fleste. Å anslå hvor aktiv man er, er gjerne det som er vanskelig. Man kan bare vite om man inntar tilstrekkelig antall kalorier ved å prøve seg fram, og veie seg jevnlig. Hvis du ikke går ned i vekt, så er det ikke fordi du har spist for lite. Det er rett og slett ikke fysisk mulig.

Du bør ha et realistisk mål (ikke undervekt), realistiske forventninger (ikke gå ned mer enn 1% av din kroppvekt pr uke) og sunne mål (få i deg nok av alle næringsstoffer hver dag, og aldri gå under din estimerte BMR).

Hvis du først teller kalorier, bør du også være nøyaktig - bruk elektronisk kjøkkenvekt, vei alt du spiser/drikker som har kalorier, bruk korrekte verdier for hver enkelt matvare (les på pakka eller Matvaretabellen, ikke stol blindt på databasene i elektroniske matdagbøker), og ikke ha fråtsedager hvor du spiser hemningsløst uten å registrere inntaket. Hvis du regner med kalorier forbrukt under trening, ta dem med en klype salt og ikke spis tilbake alle kaloriene apparatet oppgir.

Skrevet

Det kan nok stemme. Fikk selv et realitets sjokk da jeg brukte denne første gangen, jeg trodde jeg spiste mer enn jeg gjorde. Ikke bare spiste jeg for lite i snitt, men også så jeg at innholdet i kostholdet kunne med fordel endres. Jobber stadig med å øke matinntaket og å spise litt mindre brødmat for å få inn mer av annen mat.

For å si det sånn, jeg har mer energi og normal sultfølelse når jeg spiser godt, mot dager hvor jeg ikke spiser regelmessig. Da kommer sulten som en hunger, energien er lav og mosjon/trening frister veldig lite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...