Gå til innhold

Hvordan si fra at noen lukter vondt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg bor sammen med tre gutter i et kollektiv og den ene gutten lukter forferdelig vondt. Det er såpas ille at når han har soveromsdøren oppe, så lukter det helt inn til stuen. Ytterklærne hans i gangen gjør at det lukter vondt der og lukten har begynt å sette seg i sofaen ute i stuen. Dette ser jeg på som et problem, når lukten sprer seg i leiligheten og jeg må dekke til ansiktet for ikke å bli kvalm. Vi har bodd her ca. et halvt år og han har vasket klærne sine et par ganger i løpet av tiden, og jeg tror ikke han har vasket undertøyet sitt. Han pusser heller ikke tennene om morgenen, og av og til om kvelden. Han dusjer på dager hvor han skal ut av huset, men ikke så ofte når han bare er hjemme. Han bruker bare et håndkle, og den har han ikke vasket på dette halve året.

Mitt spørsmål er derfor, hvordan skal jeg gå frem og si at dette er et problem? Han tar ting VELDIG personlig, og det skal ikke mye til før du har sagt noe som gjør at han blir sur/lei seg.. Har snakket med en av de andre guttene og han sier at han ikke har lagt noe særlig merke til det, og syns at det er jeg som skal ta opp temaet. 

Jeg vet ikke hvordan jeg skal beskrive lukten, men det er ikke bare svettelukt, men kanskje mer lignende kjønnslukt blandet med noe annet. 

Anonymkode: a8bec...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest supernova_87

"Jeg vet ikke om moren eller faren din hjalp deg med å minne deg på når du skulle dusje og vaske klær når du bodde hjemme, kanskje jeg skal minne deg på det noen ganger i uka?" 

Nei, i alle dager, er ikke dette noe av det man skal lære hjemme? Trå veldig varsomt. Kan jo hende det er omsorgssvikt siden han ikke har lært det, eller lave sosiale antenner, det hjelper ikke å fornærme ham. 

Og, du sikker på at det ikke er noe i nesen din som gjør at du reagerer sånn?

Edit: Anyroads: Lykke til, jeg er glad jeg ikke er i din situasjon. 

Endret av Rainstorm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare å si i fra. Hvis han er så urenslig og lukter som følge av det så er det bare å påpeke at hygienen må gjøres noe med. Hadde vært verre om han faktisk var renslig og fortsatt luktet. 

Anonymkode: f3148...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, når det er såpass ille hadde jeg sagt det rett ut. Av og til tror man at man gjør tjeneste for folk når man går rundt grøten, men noen mennesker trenger å høre det.  "Jeg syns det kommer rar lukt fra klærna dine og rommet ditt. På tide å vaske" jeg hadde tilbudt meg å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtal med de andre på forhånd at dere skal ta det opp og at det skal gjøres på det helt generelle plan (omtrent som et rollespill) og si at det er viktig når man bor så tett at man må ha et minimum av hygiene og klesvask. La det så bli en samtale om det og involver også den som lukter, men uten at vedkommende føler seg støtt.

Ikke så lett kanskje, men verdt forsøket. Og forhåpentlig så blir det bedring uten at vedkommende blir fornærmet.

Anonymkode: 87752...42c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du skal vaske dine egne klær, så kan du vel spørre ham om du skal vaske noen av klærne hans i samme slengen?

Kanskje ikke helt optimalt - og det fører vel til en del mer-arbeid for deg. Men da blir i alle fall klærne hans vasket en gang iblant....

Anonymkode: 88b42...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare være dønn ærlig? Du er sikkert klar over det, men du lukter vondt. Du MÅ gjøre noe med dette, eller  så må vi vurdere tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...