AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Jeg sliter med å løpe sakte nok til at pulsen ikke er alt for høy. En ting er at jeg bruker løping som restitusjonstrening, og da er det ikke greit at pulsen ligger på 165+ hele veien. En annen ting er at jeg sliter med å løpe langt når pulsen er så høy hele tiden. Men om jeg skal løpe så sakte at pulsen ligger under 160 sliter jeg rett og slett med teknikken! Det føles helt feil for kroppen, og jeg føler at jeg nærmest småhopper for hvert steg. Jeg får ingen flyt, og føler kroppen går veldig opp og ned i stedet for å få en fin, jevn fremoverbevegelse. Jeg blir også så opptatt av at å holde tempoet nede at jeg overfokuserer på hvordan jeg flytter beina, og alt blir bare rart og feil. Så spenner jeg meg i overkroppen og stresser, og løpeturen blir bare kjip. Noen råd? Hvordan få til den helt rolige joggingen? Anonymkode: 73835...4a4 1
*melis* Skrevet 7. november 2015 #2 Skrevet 7. november 2015 (endret) Kan det være at du bare har naturlig høy puls? Jeg er i god form, men har alltid høy puls når jeg trener, så for meg er det nærmest fysisk umulig å jogge i de laveste pulssonene. Hvilken hastighet er det laveste du greier å ligge på? Jeg slet også med å jogge i rolig tempo tidligere, og syntes som du at teknikken i lav fart ble rar. Det som funket for meg var rett og slett å skifte mentalt fokus. Jeg var vant med å løpe korte økter og hadde altfor stort fokus på å komme meg fra A til B på kortest mulig tid. Jeg måtte derfor snu om til en "turen er målet"- innstilling, der jeg skrudde på litt roligere musikk på iPoden og fokuserte på rolig pust. Etterhvert følte jeg at også at teknikken ble mer naturlig. Et lite tips hvis du jogger om kvelden og bruker hodelykt er også å stille inn lykten slik at den lyser mer rett foran deg og ikke lengre borte. Da må du automatiske roe ned tempoet for å kunne se godt Endret 7. november 2015 av *melis*
Kamikatze Skrevet 7. november 2015 #3 Skrevet 7. november 2015 Takt og tempo på musikken er et knallbra tips. Hvis ikke du har drevet med denne joggingen i en årrekke, vil jeg tro at dette vil komme seg gradvis etterhvert. Konsentrer deg mest om rytme, flyt og godfølelsen. Gå heller et lite stykke, når du må senke pulsen.
Gjest Tigress Skrevet 10. november 2015 #4 Skrevet 10. november 2015 Det tok mange år før eg klarte å jogge roleg nok til at pulsen heldt seg i sone 2. Og det trass i at eg veit veldig godt at eg har sjukt høg puls (altså, eg har makspuls på over 200 på sykling, og eg er mest 40 år...). Det einaste tipset eg har er at du drit i pulsen og forholder deg til pusten din. Du skal jo kunne jogge ganske uanstrengt, og skal kunne prate. Og i motbakke er det berre å innsjå at då må du truleg berre gå.
AnonymBruker Skrevet 10. november 2015 #5 Skrevet 10. november 2015 Jeg klarte faktisk løpe en relativt sakte tur i helgen. Pulsklokken har tatt kvelden, så hva pulsen lå på aner jeg ikke. Men jeg brukte 2-3 minutter lenger tid enn vanlig på 5-km runden min. Og det helt uten at det gjorde vondt i lungene, eller at jeg fikk opp-ned-følelse i stedet for frem-følelse. Eneste endringen jeg gjorde var å løpe motsatt vei enn jeg pleier. Da er det ikke motbakker før jeg er halvveis i runden, det tror jeg hjalp en del. Fikk lenger tid til oppvarming, slapp å møte på oppoverbakke etter bare fem minutter. Anonymkode: 73835...4a4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå