AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Sukk!Forleden ryddet jeg i klærne til min datter og det ble to sekker med klær, pentøy, uteklær, pensko, skisko osv. Alt pent brukt, noe ikke brukt, alt helt og pent. Siden jeg er imot å ta betalt for brukte barneklær la jeg det ut i den lokale kjøp/salg på fb, at klærne gis bort mot henting. Men hva skjer?? Kommentarfeltet hagler over av mantraet "lever det på flyktningemottaket, de trenger klær!" Til og med tlfnr til folk i flyktningetjenesten ble opplyst.Trenger ikke norske barn klær??Fikk en privatmld på messenger fra en enslig mor som sa rett ut at hun ikke ville skrive i annonsen etter alle kommentarene. Men hvis jeg fortsatt hadde klærne kunne hun betale noen kroner for det. Hun kunne GÅ 5 km for å få klærne hjem, hun har ikke bil. Hun fikk klærne gratis, jeg kjørte de hjem til henne, i tillegg gav vi bort skiene som uansett straks er altfor små. Det rørte mitt hjerte å se at hun var på gråten av glede fordi vinteren og jula var reddet mtp klær. Og at jenta har klær til jul.Har aldri opplevd større takmemlighet for brukte klær! Det varmet mitt hjerte å få melding senere der det stod at alt var mottakk med takk og at alt ville bli brukt. Denne damen er alene med 3 barn og er i tillegg ufør.Hvorfor kan man ikke gi til våre egne heller? "Flyktninger" som har vandret gjennom hele Europa før de endelig kommer seg inn i Norge er ikke reelle flyktninger i mine øyne! Hadde de vært ute eter trygghet hadde de stoppet i første trygge land. Men der er det jo ikke så svært som her... Jeg har herved sluttet å gi til flyktninger, heretter vil jeg gi alle klær etter mine barn til våre egne landsmenn! Det er nemlig mange nordmenn som sliter, men de får ikke dekt alt av staten av den grunn! Grensene bør stenges NÅ! Anonymkode: 4bbb7...dd1 40
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Fordi vi har en regjering som gjør alt de kan for å fremheve de fattigste blant "våre egne" som snyltere, navere, som late, som giddalause, som ikke stiller opp for fellesskapet, osv. Det har samfunnet bitt på og ser nå på "våre egne" som er fattige som snyltere, som noen som ikke fortjener hjelp.http://www.bt.no/jobb/Erna-skal-ta-naverne-neste-ar-2808067.html Anonymkode: 5bf71...92a 16
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Det har jeg også tenkt på,og jeg kunne godt tenke meg å gi til norske folk. Har nettopp ryddet i mitt eget klesskap(har laget en annen tråd om temaet),og da tenkte jo jeg på flyktninger jeg også. Men her jeg bor har de fått vannvittig masse,og derfor vil de ikke ha mer uansett.Så da prøver jeg jo å finne noen andre å gi dem til,og jeg kunne egentlig ha tenkt meg å gi klærne til noen her som trenger det. Jeg har ikke funnet noe i nærområdet,men mulig jeg skal prøve på en sånn kjøp/salg gruppe. Får vel kanskje sånne kommentarer jeg også da.Ellers aner jeg ikke hvor jeg skulle gått her for å gi klær til norske folk. Det er ikke en veldig stor plass,men ja jeg er enig i at man ikke trenger å gi alt til flyktninger. Spesielt når man ser hvor kresne disse organisasjonene er og hvor mye de allerede får. Anonymkode: 569a9...6b4 1
Okapi Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Er nok litt fordi de har råd til klær (en enslig mor med barn mottar langt mer enn disse asylsøkerne), og litt fordi de ikke vil ta imot sånt. Da jeg var barn arvet jeg ganske mye fra eldre slektninger, men når jeg snakker med foreldre nå er det ganske tydelig at det er motemessig uakseptabelt.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Er nok litt fordi de har råd til klær (en enslig mor med barn mottar langt mer enn disse asylsøkerne), og litt fordi de ikke vil ta imot sånt. Da jeg var barn arvet jeg ganske mye fra eldre slektninger, men når jeg snakker med foreldre nå er det ganske tydelig at det er motemessig uakseptabelt.Øh, realitycheck! Jeg veit om ei som jobber på et flyktningmottak. Der fortalte hun at enkelte flyktninger mistet telefonen sin og kom glade dagene tter med en splitter ny iphone 6. Det her er jo bare et eksempel, jeg sier ikke at det er så svart hvitt. Men flyktningene får faktisk en hel del penger i Norge, og mange norske får faktisk ganske lite, slik at en søppelsekk med klær er redningen. Jeg trur du må ta deg en tur ut i lokalsamfunnet der du bor og se deg rundt om du trur at en enslig mor mottar laangt mer en asylsøkerene.Og det kommer fra ei som ikke er spesielt "flyktningmotstander" osv. Men sjekk litt fakta, bare! Anonymkode: 99190...ffa 17
Chizue Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Er nok litt fordi de har råd til klær (en enslig mor med barn mottar langt mer enn disse asylsøkerne), og litt fordi de ikke vil ta imot sånt. Da jeg var barn arvet jeg ganske mye fra eldre slektninger, men når jeg snakker med foreldre nå er det ganske tydelig at det er motemessig uakseptabelt.Det kommer helt an på hvilken familie det er snakk om Noen vil ha alt nytt, andre er sparsom av seg. Vet om flere som har arvet klær. Gjelder for det meste familier med gutter i alder 12-16år, hvor jakka som ble kjøpt 3 måneder siden, plutselig er for liten, hvor gutta skyter opp i rakettfart og har de yngre brødre, så får de klærne istedet.Men du har jo barn som ødelegger klærne sine allerede før de får på klærne, jeg var ett slikt barn. Splitter ny utebukse, kom hjem ett par timer senere og dæsken!Der hadde jeg fått hull på buksa... Men moren min, istedet for å dra ut å kjøpe nytt, så lappet hun sammen Jeg som barn brydde meg fint lite om mote før jeg ble 15-16år.....Eller stryk det, bryr meg knapt om mote idag heller... x)Men jeg lurer litt på om det egentlig ikke er slik at det er motemessig uakseptabelt... Men rett og slett at vi idag er mer...Lukket, vi er mer privat av oss.. Vi ønsker ikke å være for mye til bry for alle rundt oss, derfor ønsker vi ikke å arve klær fra andre.Uansett om klærne er brukt eller fortsatt har prislappen på?At det kanskje var mer før i tiden, at det var normalt å arve klær/leker fra andre...Vet ikke..Men noe har skjedd. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Det er jo ikke bare raka fattige folk som flykter, folk med penger liker jo heller ikke å bo på steder hvor det er krig. og grunnen til at de kommer hit er fordi det er økonomisk trygt her. Hadde jeg vært i deres situasjon, spesielt med barn, jeg hadde karret meg hele veien hit jeg også for å kunne gi barna mine det jeg tror er best for dem. Spiller ingen rolle om et land ikke har krig om man må bo på gata.Men alt må selvsagt ikke gis til flyktninger i norge. Uff, Fretex, kirkens bymisjon osv osv, selg dem på lokale loppemarked. Nok å velge i om man ikke vil gi til flyktningene. Anonymkode: 3fdbc...4f1 4
makkapakka Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 jeg hadde nå tenkt å spørre en syrisk flyktning om jeg kunne få iphone 6 telefonen hans jeg.. for det har ikke jeg.. 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 jeg hadde nå tenkt å spørre en syrisk flyktning om jeg kunne få iphone 6 telefonen hans jeg.. for det har ikke jeg..Du kan jo spørre et voldtektsoffer? Eller det er kanskje ikke så kult når det er tydelig hvor inhuman og fordomsfull du er? Anonymkode: 5bf71...92a 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Jeg er veldig enig med deg, ts. Alt trenger ikke å gis til flyktningene. Dessuten er jeg i mot denne voldsomme tilstrømningen av asylsøkere vi ser nå, så jeg vil helst unngå å støtte opp mer enn nødvendig under dette. Veldig mange av dem er ikke reelle flyktninger. Hadde de vært det, så hadde det vært en annen sak.Min er faring, er at mange utlendinger ikke setter noe pris på det dem får, i motsetning til nordmenn. Jeg har gitt bort en god del saker via finn, og de mest takknemlige mottagerne er alltid nordmenn! De slår også gjerne av en hyggelig prat. Men utlendingene kommer bare og rasker sakene med seg og drar avgårde med et relativt hardt ansiktsuttrykk. Det føles ikke ok å gi bort noe til slike folk i det hele tatt. Anonymkode: 2aa26...451 8
Okapi Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 Øh, realitycheck! Jeg veit om ei som jobber på et flyktningmottak. Der fortalte hun at enkelte flyktninger mistet telefonen sin og kom glade dagene tter med en splitter ny iphone 6. Det her er jo bare et eksempel, jeg sier ikke at det er så svart hvitt. Men flyktningene får faktisk en hel del penger i Norge, og mange norske får faktisk ganske lite, slik at en søppelsekk med klær er redningen. Jeg trur du må ta deg en tur ut i lokalsamfunnet der du bor og se deg rundt om du trur at en enslig mor mottar laangt mer en asylsøkerene.Og det kommer fra ei som ikke er spesielt "flyktningmotstander" osv. Men sjekk litt fakta, bare!Anonymkode: 99190...ffaJobber mye med migranter jeg, og nei, ingen reality check forteller meg at asylsøkere får nok penger til å bare kjøpe seg nye iPhones når de føler for det. Du må gjerne dokumentere dette om du vil. Norske, arbeidsledige aleneforsørgere får i det minste sosialstønad, bostøtte, barnetrygd og kontantstøtte. 4
Djungelvrål Skrevet 6. november 2015 #15 Skrevet 6. november 2015 Kan man ikke gi til hvem man vil? Om jeg velger å gi brukte klær til slekt, fretex eller Gis Bort på Facebook har vel ikke noen noe med? Det er mine klær og jeg må selv få velge hvem som skal få de. Jeg gir mesteparten til Fretex. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #16 Skrevet 6. november 2015 Jobber mye med migranter jeg, og nei, ingen reality check forteller meg at asylsøkere får nok penger til å bare kjøpe seg nye iPhones når de føler for det. Du må gjerne dokumentere dette om du vil. Norske, arbeidsledige aleneforsørgere får i det minste sosialstønad, bostøtte, barnetrygd og kontantstøtte.Alle som trenger det har rett på sosialstønad, dette er ikke noe som bare gjelder arbeidsledige aleneforsørgere. Bostøtte kan du og ha rett på uten å ha barn, du må bare ha en dårlig betalt jobb så får du det. Barnetrygd og kontantstøtte er for alle som har barn, ikke bare de som er aleneforsørgere. Eneste er at aleneforsørgere har rett på en ekstra barnetrygd. Noe som ikke er så rart da vi som er alene skal dekke alt selv og 970 ekstra i måneden kommer du ikke så langt med.Og det at utlendinger enkelt får dekket ting som norske kan drømme om å få dekket er en kjent sak. Er vanskelig for oss å dokumentere det, da de som jobber innen Nav og diverse andre etater har taushetsplikt og kan ikke si noe om hva den enkelte får. Men folk er jo ikke blinde. Du ser fort at det er de dyreste tingene de får, nye barnevogner til 11000, førerkort får de sponset, osv. Anonymkode: e4944...7cd 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #17 Skrevet 6. november 2015 Hvorfor ikke gi til begge? Jeg har årlig gitt klær til norske narkomane og til flyktningmottakene, begge møtt med tårer og varme klemmer. Mennesker er mennesker, uansett hvor de er fra. Anonymkode: c21e6...3fb 5
Okapi Skrevet 6. november 2015 #18 Skrevet 6. november 2015 Alle som trenger det har rett på sosialstønad, dette er ikke noe som bare gjelder arbeidsledige aleneforsørgere. Bostøtte kan du og ha rett på uten å ha barn, du må bare ha en dårlig betalt jobb så får du det. Barnetrygd og kontantstøtte er for alle som har barn, ikke bare de som er aleneforsørgere. Eneste er at aleneforsørgere har rett på en ekstra barnetrygd. Noe som ikke er så rart da vi som er alene skal dekke alt selv og 970 ekstra i måneden kommer du ikke så langt med.Og det at utlendinger enkelt får dekket ting som norske kan drømme om å få dekket er en kjent sak. Er vanskelig for oss å dokumentere det, da de som jobber innen Nav og diverse andre etater har taushetsplikt og kan ikke si noe om hva den enkelte får. Men folk er jo ikke blinde. Du ser fort at det er de dyreste tingene de får, nye barnevogner til 11000, førerkort får de sponset, osv. Anonymkode: e4944...7cdJeg har da aldri sagt at aleneforsørgere er de eneste som får disse tingene, kun at de faktisk gjør det. Flere i denne tråden har gitt inntrykk av å tro at nordmenn lever på vann og brød og kler seg i filler fordi de ikke får noe fra myndighetene, og det er beint frem feil. Man har et ganske ålreit velferdssystem på plass her.Om du mener asylsøkerne har det så mye bedre må du nesten demonstrere det med noe med enn vandrehistorier om telefoner. 1
Erazor Skrevet 6. november 2015 #19 Skrevet 6. november 2015 Flyktninger og migranter er ikke nødvendigvis fattige. Noen krysser grensen med 80 000 dollar. Andre har ingenting.For øvrig er det lett for at mange velger å gi til dem media skriver om der og da. Det betyr ikke at det ikke finnes andre som også har behov for hjelp. Jeg synes det er greit at noen velger å huske på andre trengende. 2
Brunhilde Skrevet 6. november 2015 #20 Skrevet 6. november 2015 Øh, realitycheck! Jeg veit om ei som jobber på et flyktningmottak. Der fortalte hun at enkelte flyktninger mistet telefonen sin og kom glade dagene tter med en splitter ny iphone 6...Anonymkode: 99190...ffaJeg skulle likt å vite hvilke mottak dette gjelder, for hun du "veit om" bryter taushetsplikten så det suser og burde skamme seg! Med mindre dette er noe du har hørt av noen som har hørt av noen som har, du vet resten av regla, ikke sant? Hvorfor ikke gi til begge? Jeg har årlig gitt klær til norske narkomane og til flyktningmottakene, begge møtt med tårer og varme klemmer. Mennesker er mennesker, uansett hvor de er fra.Anonymkode: c21e6...3fbIkke sant? Men på den annen side, ingen kan jo sette grupper opp mot hverandre hvis de gjør som deg. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå