Centaine Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Sitter og håper på at spiren sitter den måneden her, og begynte å vurdere å annonsere familieforøkelse som en del av julegaven til foreldrene mine. Type legge ved et kort eller en liten ting der det enten står rett ut "nytt barnebarn i juni", eller et sterkt hint.De har barnebarn fra før av, og vet at vi planlegger barn snart, så det vil ikke komme som noe sjokk. Vi er godt voksne, gift og har barn fra før. Tilstede på juleaften vil det antagelig også være søsken i "babyalder" men uten barn, som så vidt jeg vet ikke er prøvere eller klare for barn enda, men jeg ser jo at man kan ta feil der. Er det en morsom ting å gjøre, eller er det bare kleint? Hva synes folket? Dersom du hadde vært prøver i all hemmelighet og feks. søsteren din hadde kommet med noe sånt på juleaften, ville det ødelagt for deg?
wahaj Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Jeg personlig ville ikke gjort det før jeg faktisk var gravid. 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Jeg synes det er dårlig gjort å "kuppe" julaften på den måten. Da blir jo alt fokuset på den nyheten, og det tar fokuset vekk fra andre gaver som folk gjerne har lagt tid ned i å kjøpe, og gleder seg til å gi. Julaften skal være for alle, og da er det dumt om det plutselig bare handler om dere. (min erfaring er at barnebarnforøkelse blir såpass mye huhei om at alt annet glemmes). Jeg ville heller hatt det som en første juledagspresang, altså ventet til julaften er over. Anonymkode: 2fc6a...d19 33
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Jeg synes det er helt tullete hvis du ikke allerede er gravid. Hvis du er gravid, er det en helt ok ting å gjøre. Anonymkode: 12f8b...38b 5
nyher Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 Hadde vært litt gøy hvis dere hadde hatt et ul-bilde for eksempel, men bare hvis det hadde vært det første barnet. Hadde ikke gjort det om det hadde vært nr.2,3,4, osv. 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Bare, bare kleint. Men du klarer sikkert å kuppe kvelden. Anonymkode: ca635...112 15
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Jeg hadde det syntes det hadde vært koselig jeg, men kun om du faktisk ER gravid og ikke bare planlegger Men så ville jeg også tatt det tilslutt, kanskje litt senere etter dere er ferdig med gavene. (eks si: å det var en gave jeg glemte) så det ikke kun blir fokus på babyen liksom Anonymkode: d0bb1...aee 4
Anim92 Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Fatter ikke at folk synes det der er kleint. Om min søster på juleaften hadde kommet med den nyheten hadde det vært jubel i stua i en stund, før vi hadde gått videre, og ville ikke følt at kvelden var "kuppet". Og spesielt ikke om man vet fra før av at de er prøvere.Dersom du er 100% sikker på at du er gravid 24.desember så ville jeg kjørt på! 11
Gjest Hjertesukk Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Syntes det er en fin ting om du faktisk er gravid om du ikke er gravid så syntes jeg det er tullete, da det er andre søsken som det kan være at er i samme situasjon og syntes det et ubehagelig. Jeg er på den andre siden, og har søsken i lik situasjon, som har annonsert at de skal prøve snart... Frustrasjonen er helt klart der ettersom VI ikke vil annonsere prøving fordi vi er redd for SA og masse spørsmål underveis. Om det blir slik at vi blir gravide før dem, så virker det konkurranseaktig, noe vi ikke har bedt om.
Jolene Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Kleint og barnslig. Hvorfor må dere kuppe hele julaften? Blir som å annonsere baby i et bryllup til noen andre. Selvsentrert og egoistisk. 15
Daria Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Jeg klarer ikke å se at det å fortelle en gledelig nyhet på julaften er å kuppe noe som helst (med mindre man VET at andre i forsamlingen sliter, men det er tydeligvis ikke tilfelle her)? Tvert imot ville jeg synes det var et helt naturlig sted å fortelle det - det er en hyggelig anledning, hele familien er samlet. I min familie er julaften et vanlig familieselskap hvor man snakker om alt mulig, det er ikke sånn at JULEN står i høysetet og alt som kan ta oppmerksomhet fra den må vente til en annen dag. 8
GammelKaktus Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Synes det er en meget spesiell ting å gjøre, blir for merkelig for meg. Hadde det vært deres første barnebarn eller ditt første barn så hadde det vært noe annet. Men slik du skisserer det så høres det bare rart ut. 6
Gjest Hjertesukk Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Og ja, det hadde ødelagt litt om jeg var "førstegangsprøver" og søsteren min hadde annonsert at hun var gravid på julaften.. Tror det sier seg selv i aller fleste tilfeller så vil det føles litt kjipt. Kanskje du kan snakke med søskene dine først, og fortelle? er vel besteforeldrene du har planer om å overraske, og ikke nødvendigvis søskene?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 Trenger ikke bli kleint, men kan fort bli det. Anonymkode: a4e69...716
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #15 Skrevet 6. november 2015 Definitivt ikke om du ikke ER gravid. Og kanskje utansett litt tidlig om du ikke er gravid nå, juleaften er jo ikke så lenge til. Og jeg ville kanskje ikke tatt det "som en gave". Hva med å fortelle om det enten på formiddagen, eller et annet tidspunkt. Anonymkode: e609e...160 1
Centaine Skrevet 6. november 2015 Forfatter #16 Skrevet 6. november 2015 Ser at jeg formulerte meg litt dårlig, jeg ville selvfølgelig ikke sagt noe med mindre jeg faktisk var gravid på juleaften. Sitter her 4 dager etter at jeg skulle hatt mensen og krysser fingrene for at det gikk denne måneden, men har ikke testet enda da jeg ikke hadde en test liggende. Så jeg spant bare litt rundt på tanken om å si det på den måten dersom jeg faktisk er gravid nå. Da vil jeg jo være ganske nøyaktig 12 uker på vei på juleaften.Det blir uansett et lite selskap med under 10 gjester, og ikke "hele slekta". Men jeg ser de fleste synes det er en dårlig idé, så da dropper jeg det. Kanskje som en liten "oi jeg glemte den gaven her" til kommende bestemor i romjula en gang, når hun er alene 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #17 Skrevet 6. november 2015 Se på meg jeg er gravid! Jeg er hele verdens midtpunkt! Min graviditet er spennende for alle andre, min livmor er alles eiendel. Det er sååå flott jeg skal formere meg forde jeg er så flott! Anonymkode: aac34...743 10
Gjest Skrevet 6. november 2015 #18 Skrevet 6. november 2015 Jeg er uenig i alle de som sier at det stjeler oppmerksomheten fra selve julaften. Kanskje jeg ikke er objektiv, fordi jeg har gjort noe lignenende. Da var jeg gravid med mitt første barn, og bestemoren min sitt første oldebarn. Vi feiret jul med bestemor, foreldrene mine, onkelen min med familie og brødrene mine. Den aller siste gaven under treet (og vi driver med pakkeåpning tiil langt ut på kvelden, så teknisk sett var julaften nesten over) var til den kommende oldemoren. Et typsisk blåfarget babykort med et ultralydbilde inni og teksten "Du skal bli oldemor". Foreldrene mine visste om gravdiditeten fra før, men ingen av de andre. Jeg synes ikke det kuppet julaften, men det ble en fin avslutning med løfter om mer godt i vente 1
lillebill Skrevet 6. november 2015 #19 Skrevet 6. november 2015 Skjønner ikke hvordan man kan tenke at det skal kuppe julaften? Ei heller at det skal bli klein stemning av det. Synes det høres kjempekoselig ut jeg! Det er jo en gledelig nyhet, og hvor fint er det ikke å kunne dele det med hele familien samtidig?:) Om jeg hadde vært prøver og min søster hadde annonsert det hadde jeg sikkert blitt litt trist fordi jeg ikke hadde blitt gravid selv, men tror ikke jeg hadde hatt vanskelig for å glede meg på hennes vegne fordi:) Synes uansett det høres ut som om du har tenkt over de fleste aspektene ved det jeg, krysser fingrene for at spiren sitter;) 3
Gjest Haaploes Skrevet 6. november 2015 #20 Skrevet 6. november 2015 (...)Jeg er på den andre siden, og har søsken i lik situasjon, som har annonsert at de skal prøve snart... Frustrasjonen er helt klart der ettersom VI ikke vil annonsere prøving fordi vi er redd for SA og masse spørsmål underveis. Om det blir slik at vi blir gravide før dem, så virker det konkurranseaktig, noe vi ikke har bedt om. OT: Jeg synes det er så rart og kleint at folk annonserer sånne ting Jeg vet ikke hva jeg skal svare, og blir fullstendig prepleks, fordi jeg forstår ikke hvorfor det skal være interessant for meg at de nå skal begynne å ha ubeskyttet sex. Hva er riktig oppfølgingsspørsmål - "har dere testet dere for HIV begge to sånn for sikkerhetsskyld?"Tilbake til tema: I min familie ville en slik nyhet sannsynligvis blitt sluppet mens vi alle satt ved spisebordet, ikke i form av et innpakket UL-bilde eller annet nips. Men det er min familie. Du kjenner din familie best og vet nok innerst inne hva de vil sette pris på og ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå