Gå til innhold

Refleks til katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle dyrevenner! 

Jeg bor i et halvveis trafikkert område (gården jeg bor i er lite trafikkert, mens veien nedenfor kan være uforutsigbar til tider, kommer an på om bilene holder fartsgrensa eller ikke) og jeg har en katt som jeg har adoptert fra Dyrebeskyttelsen. De er veldig strenge på sånt, men godkjente området mitt da det ikke er veldig ille trafikkert. De godtar heller ikke at kattene blir holdt som innekatter, noe jeg ikke ønsker selv da katten min har et stort behov for å få lov til å være ute. 

Så på grunn av denne veien som til tider kan være litt uforutsigbar så lurer jeg på hvordan det er å bruke refleksvest på katt (en som den ikke plages med, om det finnes). Har sett på denne http://www.dyreforexpressen.no/butikk/nyheter/refleksdekken-med-for/

Lurer på om den kan være aktuell? Noen som kan finne noe farlig for en katt med denne? Ser ikke hvordan katten kan bli hengt iallefall, men vil gjerne høre hva andre tenker. Jeg vet jo selvsagt at katter har det best helt uten noe, men spørsmålet er jo sikkerheten til katten så jeg lurte på om jeg i det minste skulle prøve det og se hva han synes, haha. Har prøvd refleksbånd med klips som løser seg ut dersom han henger seg opp i noe, men dette mister han bare og da er man jo like langt, da han igjen er uten refleks. Har også sett på sånn refleks-spray, men dette er noe jeg ikke liker helt med tanke på at katten slikker det i seg. De sier jo selvsagt at stoffet er helt ufarlig, men det klarer jeg ikke å stole helt på. 

Jeg bor i by og må fortsette med det så lenge jeg studerer, og det vil ikke være mulig for meg å finne/flytte til noen annen bolig der det kan være tryggere for han. Når det er sagt så bor det masse katter i nabolaget mitt. De bruker jo ikke refleks, men jeg er overbeskyttende kattemor, så :) 

PS. Vet at det er masse nett-troll her inne på KG.. Prøv å hjelpe, og forstå at alle menneskers situasjoner er individuelle og at du ikke kan bedømme noe du egentlig ikke vet noe om.
(Opplever nesten at jeg må skrive noe slikt i hvert eneste innlegg, da det alltid vil være noen som skal komme og hakke eller skrive negativt i stedet for å bidra med noe positivt til tråden) 

Anonymkode: 1f30f...763

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg har ikke katt og har heller aldri hatt det, men hva med noe slikt:

https://animail.no/katt/halsband-seler/halsband-refleks?gclid=CjwKEAiAvPGxBRCH3YCgpdbCtmYSJABqHRVwFv1cGnEWtad3p5hUQrJ9XVjnrm95GyTGJ71sTh-juBoCAx7w_wcB

En enkelt halsbånd. De sitter jo ganske tett inntill så ser ikke for meg noe hengefarer her, i så fall så burde de ikke blitt solgt. 

Så hyggelig med snille katteeiere som tar ansvar for katten sin forresten :) 

Edit:

(Gikk inn på en annen tilfeldig en: (http://www.hundepoter.no/products/kattehalsband-bla-refleks?gclid=CjwKEAiAvPGxBRCH3YCgpdbCtmYSJABqHRVwXPab7q-BbPs0qPsQ_-EAg6nFRYiSl64xNNr0efcr8xoCvAPw_wcB ) og der står det

" Halsbåndet har bjelle og er CatSafe, dvs. låsen åpner seg slik at katten enkelt kan komme seg løs om den skulle sette seg fast."

Endret av Alvea
  • Liker 1
Skrevet

Ser forsåvidt smart ut, men er redd katten vil rive dekkenet av seg med en gang. Katter flest liker jo ikke å ha på seg klær. Setter den seg fast vil nok dekkenet gå opp eller ryke, hundedekken har ikke så kraftig ytterstoff som hestedekken, så er neppe noen sjans for kveling. Går jo an å prøve, kan jo hende den vil godta det  

Tror nok du kan stole på at reflekssprayen er ufarlig, reglene på sånt er ganske strenge selv om jeg også forstår din skepsis. Den skal visst sitte ganske godt på også. 

Bra du tar ansvar for katten din og vil beskytte den mot veien, ikke alle som tenker så langt. Godt vi er flere som er overbeskyttende kattemødre, hehe. Jeg bor heldigvis et stykke unna veien og kattene mine holder seg rundt huset. Om natten er de inne, vil ikke ha dem ute da. De er generelt mye inne hele høsten og vinteren. 

Har du hage forresten? Har du litt stor hage kan du kanskje lage en luftegård til katten? Da er den ihvertfall beskyttet mot trafikken. Ser du bor i bygård, men er jo noen som har hage for det og de bor i 1.etg. eller i rekkehus. 

Masse lykke til ihvertfall, det gleder meg å lese at du tar så godt ansvar for katten din. Altfor mange som bare driter i det. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke katt og har heller aldri hatt det, men hva med noe slikt:

https://animail.no/katt/halsband-seler/halsband-refleks?gclid=CjwKEAiAvPGxBRCH3YCgpdbCtmYSJABqHRVwFv1cGnEWtad3p5hUQrJ9XVjnrm95GyTGJ71sTh-juBoCAx7w_wcB

En enkelt halsbånd. De sitter jo ganske tett inntill så ser ikke for meg noe hengefarer her, i så fall så burde de ikke blitt solgt. 

Så hyggelig med snille katteeiere som tar ansvar for katten sin forresten :) 

Edit:

(Gikk inn på en annen tilfeldig en: (http://www.hundepoter.no/products/kattehalsband-bla-refleks?gclid=CjwKEAiAvPGxBRCH3YCgpdbCtmYSJABqHRVwXPab7q-BbPs0qPsQ_-EAg6nFRYiSl64xNNr0efcr8xoCvAPw_wcB ) og der står det

" Halsbåndet har bjelle og er CatSafe, dvs. låsen åpner seg slik at katten enkelt kan komme seg løs om den skulle sette seg fast."

Tusen takk for svar! Kjekt at noen vil hjelpe :)

Men som jeg skrev har jeg allerede prøvd slikt halsbånd dessverre, med refleks, men dette har han bare mistet og da er han jo uten refleks :/ 

Skrevet

Tusen takk for svar! Kjekt at noen vil hjelpe :)

Men som jeg skrev har jeg allerede prøvd slikt halsbånd dessverre, med refleks, men dette har han bare mistet og da er han jo uten refleks :/ 

Ja, herrelighet ;p Jeg leste jo faktisk hele innlegget ditt, men tenkte ikke så langt.. Beklager :) 

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det vil funke med en sånn refleksvest til en katt. Min erfaring er at katter flest vrenger av seg alt av klesplagg med en gang. 

Så jeg ville vel heller prøvd sånn refleksspray om jeg skulle hatt refleks på kattene mine :) 

Anonymkode: e263b...cb6

Skrevet

Ser forsåvidt smart ut, men er redd katten vil rive dekkenet av seg med en gang. Katter flest liker jo ikke å ha på seg klær. Setter den seg fast vil nok dekkenet gå opp eller ryke, hundedekken har ikke så kraftig ytterstoff som hestedekken, så er neppe noen sjans for kveling. Går jo an å prøve, kan jo hende den vil godta det  

Tror nok du kan stole på at reflekssprayen er ufarlig, reglene på sånt er ganske strenge selv om jeg også forstår din skepsis. Den skal visst sitte ganske godt på også. 

Bra du tar ansvar for katten din og vil beskytte den mot veien, ikke alle som tenker så langt. Godt vi er flere som er overbeskyttende kattemødre, hehe. Jeg bor heldigvis et stykke unna veien og kattene mine holder seg rundt huset. Om natten er de inne, vil ikke ha dem ute da. De er generelt mye inne hele høsten og vinteren. 

Har du hage forresten? Har du litt stor hage kan du kanskje lage en luftegård til katten? Da er den ihvertfall beskyttet mot trafikken. Ser du bor i bygård, men er jo noen som har hage for det og de bor i 1.etg. eller i rekkehus. 

Masse lykke til ihvertfall, det gleder meg å lese at du tar så godt ansvar for katten din. Altfor mange som bare driter i det. 

Takk for svar! :) 

Ja det var bekymringen min, at han bare ville komme til å rive det av seg. Det hadde jo vært kjekt om han faktisk hadde godtatt det, hvis jeg prøvde, men 300 kr er litt penger til noe som eventuelt ikke blir brukt :P 

Okei, det er godt å vite! Kanskje jeg skal prøve sprayen likevel da. Selv bruker man jo masse kosmetikkprodukter selv til daglig, hehe. 

Veldig kjekt å lese hvordan dere responderer på dette, har opplevd tidligere her på KG når jeg har skrevet innlegg med lignende spørsmål at folk har vært negative, ment at jeg ikke tar ansvar og måtte flytte osv. Når faktum er at jeg prøver mitt ytterste for å ta vare på katten min. Ofte må man jo bare gjøre det beste ut av situasjonen, og så vidt jeg vet er det mange år siden sist det ble påkjørt noen katt i nabolaget mitt. Slitsomt å høre at man ikke tar ansvar for katten sin når man er blant de mest overbeskyttende kattemødrene, haha. Katten min er jo en stor del av livet mitt! 

Jeg har ikke katteluke og lurte på å gjøre det samme som deg, at jeg holder katten inne om natta. Han er ikke en sånn en som følger etter meg når jeg går ut av huset så jeg tror og håper at det er trygt å la han være ute mens jeg er på skolen. Hadde han fulgt etter meg så kunne jeg ikke ha sluppet han ut på dagtid stakkar, da jeg går langs denne uforutsigbare veien. (Jeg bruker jo refleks, men ikke han) 

Jeg har en liten hageflekk som jeg kan bruke og jeg bor i 1.etasje, men hele hagen er dessverre i eie av huseieren og jeg tviler på at jeg får lov til å lage noe sånt. Skulle jo gjerne ha gjort det, men.. 

Tusen takk! :):)

Skrevet

Tror ikke det vil funke med en sånn refleksvest til en katt. Min erfaring er at katter flest vrenger av seg alt av klesplagg med en gang. 

Så jeg ville vel heller prøvd sånn refleksspray om jeg skulle hatt refleks på kattene mine :) 

Anonymkode: e263b...cb6

Ja var det jeg var bekymret for :/ 

Tror jeg prøver sprayen, ja :) 

Skrevet

Ja, herrelighet ;p Jeg leste jo faktisk hele innlegget ditt, men tenkte ikke så langt.. Beklager :) 

Hehe, det går helt fint! Bare kjekt at du ville hjelpe :) 

Skrevet

Refleksspray? Finnes det? I såfall hvor? 

Vi har en katt som er helt svart. Ingen hvite partier. Vi har også prøvd halsbånd med refleks, men hun mister dem fort. Alle reflekshalsbåndene jeg finner er med Catsafe-lås, og ikke med strikk. Hun er vant med halsbånd, med strikk. Hun har hatt det siste halsbåndet i mer 2 år, og aldri satt seg fast noen steder.  

Men jeg ønsker meg at hun var litt mer synlig nå da det blir mørkt tidlig på kvelden. Hun er inne om natta, men ettermiddagene er også mørke. 

Ikke meningen å kuppe tråden din, TS. Men hva er refleksspray og hvor får jeg kjøpt den (gjerne på nettet)? 

Anonymkode: 7b591...d1f

Skrevet

Refleksspray? Finnes det? I såfall hvor? 

Vi har en katt som er helt svart. Ingen hvite partier. Vi har også prøvd halsbånd med refleks, men hun mister dem fort. Alle reflekshalsbåndene jeg finner er med Catsafe-lås, og ikke med strikk. Hun er vant med halsbånd, med strikk. Hun har hatt det siste halsbåndet i mer 2 år, og aldri satt seg fast noen steder.  

Men jeg ønsker meg at hun var litt mer synlig nå da det blir mørkt tidlig på kvelden. Hun er inne om natta, men ettermiddagene er også mørke. 

Ikke meningen å kuppe tråden din, TS. Men hva er refleksspray og hvor får jeg kjøpt den (gjerne på nettet)? 

Anonymkode: 7b591...d1f

https://animail.no/reflexsspray-horse-pets-200-ml.html

• 2 år senere...
Skrevet

Kom over denne gammle tråden nå,  var det noen av dere som prøvde sprayen? Funker den?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...