AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 Jeg ser igjen og igjen at det påstås at det er så fordelaktig å få barn tidlig. Sammenlignet med å få barn SENT, skjønner jeg argumentasjonen. Men når det sammenlignes med å få barn i slutten av 20-årene, ser jeg faktisk ikke fordelen med å være noen få år yngre.Hvorfor skulle det være "bedre" å være 22 en å være 28? Anonymkode: b54bc...724 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Kvinner er "mer" lagd til å få barn når man er 22 enn 28. Anonymkode: 8244c...b20 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 Kvinner er "mer" lagd til å få barn når man er 22 enn 28.Anonymkode: 8244c...b20link? Enig med deg TS, det er ingen fordel å få barn sent, men forskjellen mellom 22 g 28 er nok minimal. Anonymkode: 35eea...9a6 3
Silfen Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 http://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/pregnancy/issues/pregnancy-at-different-ages-20s-30s-and-40s.htm
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 http://health.howstuffworks.com/pregnancy-and-parenting/pregnancy/issues/pregnancy-at-different-ages-20s-30s-and-40s.htmDu er fremdeles i 20 årene når du er 28.... Anonymkode: 35eea...9a6 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Kvinner er på sitt helsemessig sterkeste tidlig i 20 årene, både for fødsel og oppdragelse. I dagens samfunn er det dog mye annet som må tas hensyn til, utdanning, jobb og kanskje fritid til å utforske livet på egenhånd. Sånn sett er det greit å få barn litt senere når man har mer tid til å ta vare på barnet, men det å få barn lang ut i 30-årene er en overdrivelse. Anonymkode: 2fd1d...a65 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Jeg fikk min første det året jeg fylte 22, og var utrolig glad for at jeg valgte å få såpass tidlig. (Ikke at 22 nødvendigvis er ordentlig tidlig, men i forhold til de som venter til de er 30+).En av fordelene er hvor mange flere år jeg får med barnet før jeg faktisk blir gammel og dør. Ja, faktisk. En annen er at jeg ikke behøver å haste med å få noen fler, for jeg har ca 15 år igjen å få barn på, så sjansene for søsken er stor.Fikk barn når jeg studerte og følte meg heldig som hadde så mye tid med lille.En annen ting er at jeg har masse energi og overskudd, og jeg er mye mer med i leken enn hva for eksempel min mor var med meg når hun fikk meg som 36 åring.Når barnet mitt er voksent å flytter ut har jeg fremdeles mange gode år til å kunne reise, oppleve ting og gjøre alt det som mange vil gjøre før de får barn. Tiden fra jeg var tenåring/ungdom er ikke såå lenge siden. Jeg tror jeg derfor vil kunne relatere til tenåringen min bedre enn ei som fikk barn som nærere 40 ! Har ingen direkte kilder på dette, men har snakket med noen psykologer/sosionomer jeg kjenner som mener dette er et stort pluss Jeg mener dog ikke at det nødvendigvis er BEDRE å få barn som 22 åring, men her er noen av fordelene jeg opplevde ved det. Det er sikkert mange fordeler med å være 28 også, ikke missforstå - men det kan ikke jeg snakke om rent erfaringsmessig før jeg eventuelt får en til Anonymkode: c2653...5e7 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Kvinner er på sitt helsemessig sterkeste tidlig i 20 årene, både for fødsel og oppdragelse. I dagens samfunn er det dog mye annet som må tas hensyn til, utdanning, jobb og kanskje fritid til å utforske livet på egenhånd. Sånn sett er det greit å få barn litt senere når man har mer tid til å ta vare på barnet, men det å få barn lang ut i 30-årene er en overdrivelse. Anonymkode: 2fd1d...a651. Er det noen fysisk noen forskjell på tidlig i 20 årene og sent i 20 årene? I så fall er de vel minimale?2. Hvordan kan man være sterkere mhp oppdragelse av å være noen år yngre? Anonymkode: b54bc...724 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 En av fordelene er hvor mange flere år jeg får med barnet før jeg faktisk blir gammel og dør. Ja, faktisk. Om man antar at alle lever like lenge, så vil forskjellen være om barnet ditt f.eks er 52 eller 58 når du dør. Noe det selvfølgelig ikke er noen garanti for at vil skje. Min mor var 21 da jeg ble født, hun døde likevel ung.En annen er at jeg ikke behøver å haste med å få noen fler, for jeg har ca 15 år igjen å få barn på, så sjansene for søsken er stor.Og det haster å få flere barn når man er 28? En annen ting er at jeg har masse energi og overskudd, og jeg er mye mer med i leken enn hva for eksempel min mor var med meg når hun fikk meg som 36 åring.Men nå presisterte jeg at vi her skulle sammenligne det å få barn tidlig, med det å få dem på et "gjennomsnittlig" tidspunkt, ikke sent. Når barnet mitt er voksent å flytter ut har jeg fremdeles mange gode år til å kunne reise, oppleve ting og gjøre alt det som mange vil gjøre før de får barn. Og det er bedre å gjøre det da mener du? Fikk ikke helt med meg logikken bak at det var noe her som gjør det bedre å få barn tidlig. Tiden fra jeg var tenåring/ungdom er ikke såå lenge siden. Jeg tror jeg derfor vil kunne relatere til tenåringen min bedre enn ei som fikk barn som nærere 40 ! Har ingen direkte kilder på dette, men har snakket med noen psykologer/sosionomer jeg kjenner som mener dette er et stort pluss Igjen snakker du om en annen alderssammenligning enn vi skulle i denne tråden. Og selv om vi snakker om eldre foreldre, er jeg overbevist om at dette handler mer om personlighet og evnen til å lytte og være empatisk, enn det handler om alder. Anonymkode: b54bc...724 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Kvinner er på sitt helsemessig sterkeste tidlig i 20 årene, både for fødsel og oppdragelse. I dagens samfunn er det dog mye annet som må tas hensyn til, utdanning, jobb og kanskje fritid til å utforske livet på egenhånd. Sånn sett er det greit å få barn litt senere når man har mer tid til å ta vare på barnet, men det å få barn lang ut i 30-årene er en overdrivelse. Anonymkode: 2fd1d...a65Ikke enig, iallefall ikke ifht oppdragelse. Det er etter min oppfattelse bedre å ha noen år på baken og litt mer livserfaring når det kommer til oppdragelse. Anonymkode: 73b05...3fd 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 Om man antar at alle lever like lenge, så vil forskjellen være om barnet ditt f.eks er 52 eller 58 når du dør. Noe det selvfølgelig ikke er noen garanti for at vil skje. Min mor var 21 da jeg ble født, hun døde likevel ung.Selvfølgelig kan folk dø ung. Det er ikke det jeg snakker om. Og ja, jeg setter pris på de 6 årene jeg.Og det haster å få flere barn når man er 28? Det haster ikke nei, men jeg kan fint vente 10 år med å få neste om jeg ønsker det. Det er en fordel for de som ønsker å det. Slutt å kverrulere bare for å gjøre det.Men nå presisterte jeg at vi her skulle sammenligne det å få barn tidlig, med det å få dem på et "gjennomsnittlig" tidspunkt, ikke sent. Som 28 åring har du kortere vei til 40 enn du har som 22. Og det er bedre å gjøre det da mener du? Fikk ikke helt med meg logikken bak at det var noe her som gjør det bedre å få barn tidlig.Ja, for meg er det bedre. Da har jeg økonomien og har allerde spart opp og betalt på hus og bil og alt annet som jeg har valgt å førsteprioritere å bruke mine ekstra penger på nå i 20 årene. Det er MIN mening om det, du kan godt ha din egen, men at du ikke ser logikken i hva jeg skriver gjør at jeg må forklare det for deg. Jo fortere du kjøper hus, for mindre penger "kaster du bort" på å leie. Jo fortere du får betalt ned et lån, jo mindre betaler du i renter. Jeg vil bli ferdig med alt dette før jeg prioriterer å reise rundt, og jeg er glad for at jeg har muligheten til det. Igjen snakker du om en annen alderssammenligning enn vi skulle i denne tråden. Og selv om vi snakker om eldre foreldre, er jeg overbevist om at dette handler mer om personlighet og evnen til å lytte og være empatisk, enn det handler om alder. Fremdeles en del år nærmere enn 28. Anonymkode: b54bc...724Å herregud.Jeg svarte på spørsmålet med MINE meninger. Hvorfor lager du et innlegg om dette om du er så grovt uenig i alle fordelene jeg kommer med! Man merker hvordan svar du er ute etter her. Usmakelig. Anonymkode: c2653...5e7 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Å herregud.Jeg svarte på spørsmålet med MINE meninger. Hvorfor lager du et innlegg om dette om du er så grovt uenig i alle fordelene jeg kommer med! Man merker hvordan svar du er ute etter her. Usmakelig. Anonymkode: c2653...5e7Selvfølgelig skal du svare ut i fra egne meninger. Men det interessante er om du har noen gode begrunnelser. Alle kan mene at noe er bedre enn noe annet, men de kan ikke forvente å bli tatt seriøst om du ikke kan begrunne meningene. Hva er usmakelig med å ønske å imøtegå påstander man møter igjen og igjen? Synes du ting bør få stå fullstendig uimotsagt, utansett hvor lite sannhet det er i det? Og hva er kverulerende med å påpeke at dine "begrunnelser" ikke er reelle for temaet vi snakker om? Det er ingen grunn til at man skal dø tidlig far barnet sitt om man får barn på et gjennomsnittlig tidspunkt, man har det ikke travelt med å få flere barn når man er 28, At man kan reise også senere i livet om man får barn tidlig, gjør det ikke bedre å få barn tidlig enn sent. Mitt poeng med denne tråden er at jeg er veldig lei av at det stadig settes fram som en påstand at det er en fordel å få barna sine tidligere i livet enn gjennomsnittet. Og jeg ser faktisk absolutt ingen fordeler. Å ikke bli vesentlig eldre enn snittet (jamfør dine rereranser til å være 36) før man får barn, se jeg fordeler med. Men jeg kan ikke se at det er en eneste fordel med å få barn som 22 åring mot som 28 åring. Anonymkode: b54bc...724 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 En annen ting å tenke på er at du er mer fertil i tidelig 20-årene enn senere i 20-årene. Anonymkode: 8244c...b20 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #15 Skrevet 6. november 2015 Her står det kanskje litt av det du lurer på: http://www.klikk.no/foreldre/article335234.ece Anonymkode: 8244c...b20
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #16 Skrevet 6. november 2015 Har jeg SAGT noe annet? oi..unnskyld Anonymkode: 27a68...0b8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #17 Skrevet 6. november 2015 En annen ting å tenke på er at du er mer fertil i tidelig 20-årene enn senere i 20-årene. Anonymkode: 8244c...b20Dette er vel rimelig minimalt. Anonymkode: 35eea...9a6 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #18 Skrevet 6. november 2015 Jeg er veldig glad for at jeg fikk mine 2 barn i 20 årene. Da var jeg i veldig god form, trente mye. Og jeg hadde masse energi og overskudd til de. Nå er jeg 38 år, og har blitt kronisk syk, er mye dårlig, og i generelt dårlig form. Hadde aldri fått barn med min helse i dag. Og nå er barna så store, at jeg trenger ikke å løpe etter de, de er mer med venner. Og trenger ikke på samme måte en mor i toppform. Hadde jeg hatt småbarn nå, så hadde jeg ikke klart å gi de, det de trenger. Anonymkode: 321b3...725 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #19 Skrevet 6. november 2015 Her står det kanskje litt av det du lurer på: http://www.klikk.no/foreldre/article335234.ece Anonymkode: 8244c...b20En klikk-artikkel? Det var dokumentasjonen sin, gitt. Dessutens stod det ikke noe substansielt der. Anonymkode: b54bc...724 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #20 Skrevet 6. november 2015 En annen ting å tenke på er at du er mer fertil i tidelig 20-årene enn senere i 20-årene. Anonymkode: 8244c...b20Det skjer ingen betydelig reduksjon av fertilitet i løpet av 20-årene. Hvor har du fått det fra? Anonymkode: b54bc...724 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå