Gå til innhold

Farsdagsgave ved samlivsbrudd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er kjempefint at du ordner med gave fra barna dine! Her må man nesten ta en vurdering basert på hvordan ens egen situasjon er, fordi familieforholdene er jo veldig forskjellige. I vår familie er jeg den "nye" kjæresten til pappa, og jeg ser på det som helt selvfølgelig at farsdagsgave er vårt/mitt ansvar. Til fars bursdag i fjor var jeg litt fersk så det var enda ikke blitt helt naturlig med slike ansvarsområder, men da hadde mor glemt å prate med barna/ordne bursdagsgave og det synes de var kjempetungt! (De er 7 og 10). Gaver eller en oppmerksomhet betyr veldig mye for mange barn, og det er viktig at vi hjelper dem å vise at de bryr seg og husker på hverandre:)

Nå derimot er vi såpass etablerte at det ville blitt mer unaturlig at det er eksen som skal fikse julegaver og bursdagsgaver, hun kjenner ham jo dessuten ikke lenger heller. Men samtidig vet jeg at stefar ikke bryr seg noe særlig om slike ting, så prøver å hjelpe barna litt diskret likevel med gaver til mor. Det er neimen ikke enkelt det der. Huff, ble litt rotete, håper det var forståelig;)

Endret av lillebill
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid pleid å hjelpe sønnen min til å kjøpe en liten ting, selv nå da jeg er student og ikke har mange kronene. Snakket med det om han i dag, spurte om han og stemor hadde ordnet noe til pappa på søndag. Han visste ikke men trodde ikke det. Vi ble derfor enig om å finne en liten ting i morgen(typ på nille altså) vertfall ikke over 200 det er absolutt grensa. Foreslo at han kunne tegne tegning og om han ville. Han var litt uengasjert men syns det er viktig å vise at pappa er og en viktig person og at han fortjener en liten oppmerksomhet på farsdagen.Spesielt siden deres tilknytning sjangler i blant. Vet at pappan blir glad for en liten ting, selv om han ikke viser det, vertfall har jeg såpass trua på han fortsatt. Jeg får stort sett en liten morsgave derfra også, ikke alltid og noen ganger vet jeg det er bestemor som står bak og ikke pappan. Men jeg vil gå foran som et godt eksempel, spesielt for sønnen min sin skyld.

Alikevell jeg syns det er rarere i år enn ellers, min x har jo ny samboer og de venter barn sammen, så hadde egentlig tenkt at hun hadde tenkt på farsdagsgave fra henne og sønnen min felles. Håper hun tar over etter barnet er født vertfall for det blir vertfall rart. Uansett må jeg jo hjelpe sønnen min om hun heller ikke stiller opp da. Kjenner gutten min så godt at selv om han i dag på en måte viste at det ikke var så nøye vet jeg at han hadde syns det var ekkelt på mandag når det er pappa uke igjen. Spesielt om stemor kjøper noe bare fra henne...noe jeg kan tenke meg skjer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor og kjøper gave til far sammen med barna. Vi lager frokost sammen, de lager kort. 

Morsdag minner jeg dem på - enten på sms hvis de er hos mamma eller jeg planlegger sammen med dem og baker kake eller noe og kjører dem til mor på morsdag. 

Skulle bare mangle. Kjør på, ts! Raushet lønner seg alltid! 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er stemor og kjøper gave til far sammen med barna. Vi lager frokost sammen, de lager kort. 

Morsdag minner jeg dem på - enten på sms hvis de er hos mamma eller jeg planlegger sammen med dem og baker kake eller noe og kjører dem til mor på morsdag. 

Skulle bare mangle. Kjør på, ts! Raushet lønner seg alltid! 

Du hørtes ut som en veldig omsorgsfull og snill stemor! Sånne som deg gir meg håp:klem:

Håper sønnen min sin stemor utvikler seg i en litt mer omsorgsfull retning etter at hun selv får barn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her styrer vi unna markedspress og gavehysteri når det gjelder farsdag og morsdag.

Gaven er hjemmelagede kort med en hilsen inni, som barna har laget :) 

Tidligere har den ene parten ordnet morsdag-/farsdags-frokost og kanskje noe godt til dessert. Siste året vi var sammen ble det ingen morsdagsfeiring, så da det etter bruddet var tid for farsdagsfeiring fristet det ikke veldig å organisere noe for ham heller. Så her blir det ingen feiring lenger.

Jeg har en samling IKEA-rammer, så til jul lager barna noen fine tegninger/maleri som blir rammet inn i julegave til far. 

Barna er i samme alder som ts sine, om det har noe å si.

Anonymkode: f298e...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde gjort det. Om barna er gamle nok til å vite at det er farsdag kan det lett bli trist for dem å ikke kunne gi pappa noe på dagen. Det trenger ikke være mye, men et kort, et par sokkker, en kake eller noe. Selvfølgelig kn besteforeldre også fikse dette, men det må jo være koselig for barna å se at mamma gjerne hjelper dem med å glede pappa  

Nå er jeg sammen med barnefar, men jeg innbiller meg at jeg også hadde ønsket å gjøre det for min egen del. Han er jo barnets far, og årsaken til at hun er her i dag. Om vi skulle få fra hverandre en dag er han jo en enormt viktig del av hennes og mitt liv, og det kan gjerne markeres med en liten oppmerksomhet. 

Endret av Lillemini
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde alltid det da barna var små og ikke klarte å ordne noe selv. Litt raushet gjør en stor forskjell, og kan bidra til at man klarer å opprettholde et godt samarbeid. Min eks har i alle år gitt meg et par flasker vin til jul og sagt takk for et godt samarbeid. Det er sånne småting som gjør at man kan klare å samarbeide om de større tingene, tenker jeg. Og man kan være et godt forbilde for barna sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksen evner ikke å samarbeide. Har aldri fått noe morsdagsgave fra han etter det ble slutt, så hvorfor skal jeg gjøre noe for ham? Han har en ny, gravid kjæreste, så hun får vel finne på noe fra stebarnet sitt. Hvis hun tenker så langt.

Anonymkode: c2b85...4ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du tenker helt riktig. Det er viktig å huske at det er barnas behov som må komme først, og de bør slippe å lide mer enn nødvendig over at mor og far ikke lenger er sammen. Flott at du fortsatt hjelper dem!

Lide?

Mange barn lider av å ha foreldre under samme tak.

Anonymkode: 3a531...363

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skilsmissebarn og fikk alltid hjelp med gave av den andre forelderen. Det setter jeg utrolig pris på nå! Fortsett med gave du, siden det er hyggelig for barna :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en del år siden jeg ble skilt, men jeg og min eksmann var da enige om å hjelpe barna med å minne på og å kjøpe gaver til feks jul, bursdag mors/farsdag. Jeg har hele veien gjort dette, sørget for at ungene husker å ringe farmor på bursdag, at de kjøper gaver til far osv. Eksen derimot har ikke gjort det, men nå er han også særs vanskelig på mange punkt. For min del gir det meg sinnero at jeg hjelper barna med dette. Dette gjør jeg for barnas del, ikke for min eks del. 

Anonymkode: ae0a6...d52

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lide?

Mange barn lider av å ha foreldre under samme tak.

Anonymkode: 3a531...363

Selvfølgelig. Det jeg mente var at de vil lide hvis skilsmissen fører til en isfront mellom mor og far som strekker seg dit at mor ikke engang er villig til å hjelpe barnet med å kjøpe en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Vi endte meg å kjøpe favorittsjokoladen til faren og ungene bakte i tillegg brownies helt selv som vi var innom med på farsdagen. Barnas farfar var også der da, og det ble veldig hyggelig faktisk selv om det bare var en liten svipptur. Ungene satte tydelig pris på det, og x-en takket meg faktisk dagen etter. Så jeg er veldig glad for at jeg gjorde det slik. Fikk også sagt til x-en i etterkant at  jeg syns han er en flott pappa selv om jeg er uenig med han om mye annet, og dette har faktisk ført til at forholdet mellom oss nå er veldig bra! Han har ikke vært så hyggelig siden lenge før bruddet faktisk. Så man skal ikke kimse av betydningen av en hyggelig handling og noen hyggelige ord.:)

Anonymkode: 3308f...623

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må bare si at jeg syns det er så fint at tidligere partnere kan være rause og gode mot hverandre etter et brudd også.

Jeg ble nesten rørt da jeg leste siste innlegget ditt TS! :)

Anonymkode: 1f596...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hjelper  alltid bana mine med morsdagsgave.. Hun ordner aldri med farsdagsgave.

Anonymkode: 54df7...da4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...