The Kitten Skrevet 6. november 2015 #1 Skrevet 6. november 2015 For noen dager siden da jeg skulle hjem fra jobb var jeg vitne til en episode. Bussen skulle gå 21.15 (fra et endestopp) og den kom kl 21.14. Den begynt ikke å kjøre før den var 21.18, akkurat da det kom en person spankulerende (IKKE LØPENDE) mot bussen. Personen banket på bakdøren for å bli sluppet på bussen. Jeg er usikker på om sjåføren fikk de med seg eller ignorerte det med vilje. Jeg hørte flere på bussen kommentere at sjåføren var en tulling som ikke slapp ham på. Personlig mener jeg at han det var riktig å kjøre fra denne passasjeren. Hvorfor skal vi andre vente på en som kommer forsent? 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #2 Skrevet 6. november 2015 Nei, så lenge bussen (eller hva man nå tar av kollektivtransport) ikke kjører tidligere enn rutetid så kan man selvsagt ikke drive å vente på hver eneste som kommer for sent. Skulle bussen min ventet sånn så på alle som kommer rekende etter avgangstid så hadde folk aldri kommet seg frem dit de skal.I dette tilfellet vil jeg si det er revnende likegyldig om sjåføren hørte det eller ikke. Det var jo allerede flere minutter etter rutetid, bussen (og sjåføren) har en rutetidstabell å følge og det å stanse, åpne dører, slippe folk på og starte igjen koster flere sekunder. Det virker kanskje ikke så mye på det enkelte stopp, men en bussrute har som regel mange stopp. Slike potensielle forsinkelser kan derfor over tid medføre større forsinkelser, noe som går utover andre og i flere selskaper også bussjåføren selv (klarer han ikke holde ruta så kan han til slutt få sparken). Anonymkode: 95f4e...944 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #3 Skrevet 6. november 2015 I dette tilfellet synes jeg sjaføren kunne åpent døren. Anonymkode: 60fc7...961 2
Tiak Skrevet 6. november 2015 #4 Skrevet 6. november 2015 Nei, kommer man etter rutetid så kan sjåføren gjerne kjøre. Dessuten var hn sikkert opptatt med å se seg til venstre siden hn skulle svinge ut i trafikken igjen.Hvis det er tre timer til neste buss går, kan sjåføren gjerne være litt mer fleksibel med somlere. Er det i byen med godt kollektivtrafikktilbud, så får personen værsågod vente på neste buss eller finne seg en annen måte å komme seg dit hn skal.Det er gjerne de samme som klager og forventer at bussen skal vente på dem når de er sene, som dagen etter klager på at bussen er sen... Kanskje den hadde kommet litt tidligere om passasjerene hadde knotet seg til å være på holdeplassen tidsnok. 4
Kjetil E Skrevet 6. november 2015 #5 Skrevet 6. november 2015 For noen dager siden da jeg skulle hjem fra jobb var jeg vitne til en episode. Bussen skulle gå 21.15 (fra et endestopp) og den kom kl 21.14. Den begynt ikke å kjøre før den var 21.18, akkurat da det kom en person spankulerende (IKKE LØPENDE) mot bussen. Personen banket på bakdøren for å bli sluppet på bussen. Jeg er usikker på om sjåføren fikk de med seg eller ignorerte det med vilje. Jeg hørte flere på bussen kommentere at sjåføren var en tulling som ikke slapp ham på. Personlig mener jeg at han det var riktig å kjøre fra denne passasjeren. Hvorfor skal vi andre vente på en som kommer forsent?I utgangspunktet synes jeg det er helt rett av sjaføren og kjøre, har selv irritert meg mange ganger over at bussen aldri kommer avgårde fordi folk kommer etter den skulle gått, og så baller det på seg.Men et stort men, er det lenge til neste buss går for eks begynner man å snakke om en time eller mere da bør det være rom for å ta stakkaren ombord. Men går neste buss om 15 - 30 min ser jeg ingen grunn til at den skal vente.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #6 Skrevet 6. november 2015 Det er drittirriterende med sjåfører som gjør alle andre på bussen forsinket ved å slippe innpå folk som kommer for sent til bussen. Personen her kom vitterlig for sent. Bussen var allerede litt forsinket. I tillegg løp ikke personen for å nå det, altså hadde personen tydeligvis ikke dårlig tid. Sjåføren gjorde det rette her. Er dørene lukket er bussen kjørt, med mindre den ligger godt an i forhold til ruten. Det er uakseptabelt å la personer som kommer for sent gjøre bussen forsinket så alle andre kommer for sent frem dit de skal. Anonymkode: ed697...cea 2
Anim92 Skrevet 6. november 2015 #7 Skrevet 6. november 2015 Hadde passasjeren LØPT hadde jeg tenkt bussjåføren var en tosk. Men når en kommer gående? Næh.. 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #8 Skrevet 6. november 2015 Jeg synes at det avhenger av situasjonen. I tilfellet du beskriver gjorde sjåføren rett i å kjøre, ettersom somlepaven ikke engang gadd å løpe til bussen, men spankulerte og tydeligvis tok som en selvfølge at bussen skulle vente.Det hadde vært noe annet om stakkaren kom halsende med en tung koffert på slep, rød i trynet og andpusten. Anonymkode: 26b62...3af 4
Calleia Skrevet 6. november 2015 #9 Skrevet 6. november 2015 Jeg synes at det avhenger av situasjonen. I tilfellet du beskriver gjorde sjåføren rett i å kjøre, ettersom somlepaven ikke engang gadd å løpe til bussen, men spankulerte og tydeligvis tok som en selvfølge at bussen skulle vente.Det hadde vært noe annet om stakkaren kom halsende med en tung koffert på slep, rød i trynet og andpusten.Anonymkode: 26b62...3afEnig i dette!
peppermyntete Skrevet 6. november 2015 #10 Skrevet 6. november 2015 Hvis sjåføren hadde blinket ut så har han jo faktisk ikke lov til å slippe på flere heller, for da er han i trafikk. Jeg synes det er helt greit at de ikke slipper på treige folk, men hvis det er typ en time til neste buss bør de stoppe og slippe på. Men da bør man jo strengt tatt løpe for å rekke den og.. 1
Rosa Sitron Skrevet 6. november 2015 #11 Skrevet 6. november 2015 Her var det helt greit at bussen kjørte. Trodde når jeg begynte å lese at bussen hadde kjørt før tiden og da hadde det ikke vært greit. Om dette er et sted bussen går annenhver time syntes jeg han burde stoppet, men om det er et sted bussen går relativt ofte syntes jeg det var rett å kjøre.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #12 Skrevet 6. november 2015 I denne situasjonen har jeg faktisk forståelse for at buss-sjåføren bare kjørte sin vei. Klokken var jo allerede ett par minutter over rute-tiden. Den figuren som kom for seint, tok seg også alt for god tid. Dersom buss-sjåføren faktisk hadde stoppet og latt ham komme på, så er det ikke sikkert at passasjerene hadde brydd seg om å komme tidsnok neste gang heller. Ettersom de går ut ifra at bussen kommer til å vente på dem uansett. Men etter den hendelsen der, så lærer sikkert passasjeren å komme seg til buss-holdeplassen litt tidligere slik at man faktisk rekker bussen.... Anonymkode: fa9e7...2f3
Luckiness Skrevet 6. november 2015 #13 Skrevet 6. november 2015 Vanligvis, hvertfall her jeg bor, så står det oppgitt tiden for når bussen ankommer busstoppet. Egentlig burde det heller vært angitt når bussen går fra busstoppet. Da må både vi som passasjerer og bussjåføren forholde oss til den tiden. Dersom bussen går fra busstoppet 14.30 og jeg kommer 14.31 så kan ikke jeg forvente at bussen venter. Samtidig som at bussjåføren kan vise til at bussen skal kjøre på dette klokkeslettet, så ingen "om og men". Siden klokkeslettet vanligvis står oppgitt for når bussen ankommer, så er det vanskelig for passasjerer og bussjåfør å vite når det burde vært rimelig å kommet seg på bussen og kjørt videre. Joda alle må tenke litt selv. Selvfølgelig bør man være på busstoppet litt før bussen ankommer. Men veldig ofte, etter min erfaring, så kan bussen fort bli stående 5 minutter, om ikke mer, på holdeplassen. Og pleier den å gjøre det, så forventer man fort at bussen alltid står der ca 5 minutter utover tiden og derfor beregner et par minutter mindre enn det man vanligvis pleide. Nå har ikke jeg svart på spørsmålet ditt...Men nei jeg synes ikke bussjåføren var urimelig. Selvfølgelig kjipt for han som kom i siste øyeblikk, men han får lære til neste gang at han bør beregne bittelitt bedre tid. Men igjen ville alt dette vært enklere dersom man visste akkurat når bussen kjører videre fra stoppet. Både passasjerer og bussjåfører har sine egne beregner om hvor lang tid det tar fra et busstopp til et annet eller frem til siste stopp...Stort sett så har vel bussjåføren en slags deadline for når de er nødt å kjøre videre, for å rekke innom alle stoppene til rett tid. Men denne vet jo ikke vi passasjerer. Ellers så er jeg enig med dere andre her om at det er kjedelig at resten blir forsinket pga 1-2 personer bussjåføren velger å vente på som egentlig er for sen.
herremann Skrevet 6. november 2015 #14 Skrevet 6. november 2015 jeg snakket med en sjåfør hos AtB(trondheim) noen år tilbake. Han fortalte meg at AtB hadde såkalte "mystery shoppers" på bussen fra tid til tid. Om en sjåfør da slapp av/på en passasjer utenfor busstoppene eller stod å ventet på en passasjer så fikk dette konsekvenser for sjåførene.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2015 #15 Skrevet 6. november 2015 jeg snakket med en sjåfør hos AtB(trondheim) noen år tilbake. Han fortalte meg at AtB hadde såkalte "mystery shoppers" på bussen fra tid til tid. Om en sjåfør da slapp av/på en passasjer utenfor busstoppene eller stod å ventet på en passasjer så fikk dette konsekvenser for sjåførene.Jeg synes at hvis avgangen er kl 18.30, og personen vil inn i bussen kl 18.30.59, bør vedkommende slippes inn. Dersom klokka har passert 18.31.00, bør bussen kjøre, selv om det er i grisgrendte strøk, vedkommende er stresset, har masse bagasje og neste buss går først neste dag. Han får da heller ringe etter en drosje om han ikke kan vente til neste avgang. Passasjerer må finne seg i å møte opp presist. Anonymkode: 24268...53b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå