Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I min familie spiser vi pinnekjøtt på julaften, kalkun første juledag og fisk andre juledag. 

Endret av The Kitten
Skrivefeil
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ribbe, medisterkaker, medisterpølser, sossiser, poteter, rødkål, surkål, hjemmelaget tyttebærsyltetøy og brun saus laget med ribbefett *puster ut* på julaften. Riskrem med rød saus og mandel i til dessert.

Ellers har vi egentlig ingen faste tradisjoner, men det blir som regel noe "julete" pålegg til frokost, og rester fra julekveldsmåltidet til middag de neste par dagene.

Skrevet

Jeg skal ha pinnekjøtt julaften, resten av julen blir det helt vanlig mat hjemme hos meg. Skal ikke legge på meg et eneste grram denne julen  :fnise:

Anonymkode: 5f463...9b8

• Liker 1
Skrevet

Pinnekjøtt. Multekrem til dessert.

Skrevet

Pinnekjøtt med kålrabistappe og poteter på julaften. Multekrem med selvplukkede multer til dessert. (og risengrynsgrøt med mandel i til lunsj). 

Akkurat det samme på nyttårsaften. 

De andre dagene har vi (ikke faste dager, rullerer litt): 

- kalkun, med masse godt fyll av ris, svisker, epler og valnøtter, med waldorfsalat, rødbeter, sølvløk, rosenkål, babygulrøtter, og blomkål, og en villt feit saus

- reinsdyrsteik, med poteter, hjemmelaget rødkål, tyttebærsyltetøy, erter, rosenkål, babygulrøtter, blomkål, og knallfeit saus med brunost, einebær og masse godsaker

- svinesteik, med surkål og poteter, og god saus

Anonymkode: 3f506...7b8

Skrevet

Julaften:

• Lunch: Kokt torsk med poteter og gulerøtter
  • Middag: Pinnekjøtt, kålrotstappe, brokkoli og sosisser
  • Dessert: Hjemmelaget iskrem

Ellers i julen går det mye i sylte, grãddost og vanlig mat :)

Skrevet

Julaften er det grøt av et eller annet slag på formiddagen og pinnekjøtt av svin på kvelden med kålrotstappe og rødkål og poteter.

Skrevet

Vanlig frokost, mens jeg småspiser på surkålen(kommer til å bli rart å ikke våkne til lukten av surkålen til pappa for første gang i mitt liv:() Til middag spiser jeg en tynn skive med skinkestek, en medisterkake eller to, masse grønnsaker, enormt med surkål, poteter og saus :P Og tyttebærsyltetøy da :) 

Anonymkode: f0d9b...d11

Skrevet (endret)

På julaften har vi ribbe, medisterpølser, medisterkaker og karbonader med poteter, brun saus, surkål, rødkål, ertestuing og tyttebærsyltetøy. Siden jeg kun spiser medisterkaker (og eventuelt karbonader), blir det sammen med poteter, ertestuing, tyttebærsyltetøy og brun saus.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Lunsj: Risgrynsgrøt

Middag: nøttestek, kikert&rødbetekaker, poteter, gulrøtter, surkål

Dessert: riskrem og småkaker 

• Liker 2
Skrevet

Julaften er det normal frokost. Frokosten med aniskringet, horn, pumpernikkel og julepålegg (sild, rull, godt lagret edamerost o.l. er ikke før 1ste dags morgen).

Julemiddag er ribbe, mandel- eller ringerikspotet, hjemmelaget surkål og sky eller brun saus (avhengig av hvem som arrangerer).

Dessert er fruktsalat med hjemmelaget vaniljesaus.

Senere er det kaffe, kaker og likør eller cognac og konfekt.

Anonymkode: b7d8f...2eb

Skrevet

Frokost: Masse godt pålegg, slater, sylte, lefse, hjemmebakte rundstykker og kakao.

Lunch: Sylte og lefse.

Middag: Tradisjonell ribbe, med HJEMMELAGET  surkål  og saus.

Dessert: Riskrem og hjemmelaget rød saus.

Ikke noe posedrit her i huset på julaften! :nei:

• Liker 2
Skrevet

Julaften har vi pinnekjøtt til middag og riskrem til dessert. Samme på nyttårsaften. 
Første juledag pleier vi å ha lutefisk.
Andre juledag ribbe.

Skrevet (endret)

I julen spiser vi:

Lille julaften blir det risgrøt med mandel.

Frokost på julaften blir bare godis fra julestrømpe 😜 Spiser aldri noe annet før middagen, for jeg må "ha plass"!

Når middagen endelig blir servert så står det ribbe, medisterkaker, medisterpølser, poteter, surkål, rødkål, sennep, svisker og brunsaus på bordet!

Desserten er riskrem med hjemmelaget rødsaus og gjemt mandel selvsagt.

Dessert nr. 2 er småkaker, julekaker og div.

Brunch første juledag er rester etter julemiddagen og maaaasse godt pålegg. Blir litt sånn juletapas egentlig.

Middagen første juledag blir egentlig bare rester, for folk går og forsyner seg hele dagen med maten fra brunchen.

Andre juledag er vanlig frokost.

Middagen andre juledag er en eller annen type stek med brunsaus, poteter og masse grønnsaker.

Jeg eeelsker jul!!🎄

Endret av Lulu21
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Lille julaften er det alltid grøt med mandel.

Julaften er det pinnekjøtt og kålrabistabbe, men gjerne med sossisser og medistermat ved siden av og. Dessert er ofte riskrem, men følger ikke det like slavisk. 1. juledag er rester både til frokost og middag, må jo få spist opp all maten :fnise:

Og så pleier vi ha sodd på nyttårsaften hvis familien feirer sammen.

Endret av Librarian
Skrevet

Hjortestek på julaften, ingenting 1. juledag fordi vi fremdeles er mette etter julemiddagen. 2. juledag spiser vi restene av hjortekjøttet i fløtesaus med tilhørende grønnsaker og rognebærgele

Anonymkode: c0d1c...a8f

Skrevet

Har (masse) risgrøt som vi lager riskrem av.

Julemiddagen består av medisterkake, julepølse, ribbe, soisser, poteter + annen tilbehør. Desserten er riskrem med hjemmelaget rød saus.

1. juledag har mormor pleid å komme på rester :) Ellers har vi kalkun på nyttårsaften.

GLEDER meg til jul!! :nissevink:

Anonymkode: 27b3f...107

• Liker 1
Skrevet

På julaften har vi gjerne loff med bayonne skinke/juleskinke og litt smågodt og appelsin som vi får i julestrømpe til frokost, og til middagen har vi gjerne ribbe, julepølser, medisterkaker, surkål, rødkål, poteter, brun saus, og riskrem med mandelkonkurranse til dessert. 

Resten av romjulen har vi også ribbe, julestek, pinnekjøtt.

Gleder meg til jul av å tenke på dette :biggrin:

Skrevet

Spiser vanlig frokost/evt. bare godteri til frokost.

Julemiddagen er pinnekjøtt med grove pølser, kålrotstappe, poteter.

Dessert er riskrem, sjokolademousse og multekrem.

1. dag har vi en stor brunsj hvor vi blant annet har ribbe :)

Ellers ingen faste rutiner for maten i julen, men vi pleier å ha lutefisk en dag.

Anonymkode: f0ce4...54c

Skrevet

Julaften: Spiser ikke frokost, men grøt med mandel i til lunsj. Pinnekjøtt, medisterkaker, kålrabistappe, julepølser og poteter til middag. Kaker, kjeks, riskrem og hjemmelaget karamellpudding til dessert. 

1. juledag: Ribbe og alt av tilbehør. Samme type dessert som julaften. 

2. juledag: En god blanding av middagene fra julaften og 1. juledag. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...