Gå til innhold

Å studere i Norge som utlending..

Anbefalte innlegg

Gjest Caroline91
Skrevet

Hei!

Jeg har en venn som er fra USA. Han har norske aner, og tenker nå på å flytte hit. Han vil gjerne studere i Trondheim, men vet ikke helt hvordan han skal gå frem. Vet dere om utlendinger får støtte til utdanningen? Og om de kan søke på samme måte som oss som bor i Norge? 

Skrevet

Man får ikke støtte fra Lånekassen som utlending uten videre. Alt man trenger å vite står nok på lanekassen.no.

Anonymkode: 40fb2...2db

Skrevet

De fleste studiesteder har også egne informasjonssider og studieprogrammer for internasjonale studenter. Sjekk hjemmesidene deres.

• Liker 1
Gjest Caroline91
Skrevet

Jeg trodde Kvinneguiden var et sted man kunne spørre om hjelp, men er da alle som skriver innlegg her tiltaksløse? Da kan jeg trøste deg med at jeg virkelig ikke er det, men beklage sååå mye for at du fikk dette inntrykket. Det kom kanskje ikke så godt frem i innlegget, jeg var ganske trøtt da jeg skrev det. Men, jeg lurte også på om noen hadde erfaringer med dette. Om de har noen utenlandske venner som studerer her. Erfaringer er ofte bedre å høre på, enn bare teori. 

Skrevet

Man får ikke lån av lånekassen nei, men studier i norge er jo gratis, så ville jo være mye gunstigere enn å studere i feks usa hvor det er kjempe høye skolepenger! 

Det er desverre også få studier hvor de tar opp utenlandske, mange studier har krav om at utenlandske må ha bestått Bergenstesten (test i norsk språk), men vet at NHH har masterstudier på engelsk. De har veldig mange utenlandske søker og derfor ganske høye opptakskrav da. Men det er kanskje veien å gå :) 

Anonymkode: c768e...b50

Skrevet

Nei, han får naturligvis ikke støtte fra Lånekassen.

Og for å kvalifisere til opptak via Samordna Opptak må han ha gått ett år på college etter High school, samt dokumentere norskkunnskaper gjennom norsktest. Les mer her

Anonymkode: f58ff...08b

• Liker 1
Skrevet

Det enkleste er å komme som utvekslingsstudent via et program/samarbeid. I så fall bør han undersøke hvilke steder i usa som har samarbeid med norge eller trondheim innen det fagfeltet han ønsker. Alle høyskoler/universitet har studieveiledere det fint går an å sende en mail til og spørre hva som er prosedyrer og praksis når en amerikaner vil studere i norge, men da bør han ha sjekket hjemmesidene først. Ellers kan han vel høre med linjeforeninger i usa som kan ha erfaring? Hvis du er norsk og vil studere medisin i utlandet f.eks kan sikkert Norsk Medisinerstudentforening hjelpe med en del spørsmål o.l. Utenlandske studenter har ikke rett på støtte fra lånekassen nei. Han vil også trenge visum, sykeforsikring og en hel del andre ting som norske studenter ikke trenger tenke på, det er ikke bare å søke på et studium og så dra, økonomien og det lovmessige må også på plass. 

Anonymkode: d0f60...7e3

Skrevet

Han vil for øvrig måtte søke om oppholdstillatelse grunnet studier 

Anonymkode: f58ff...08b

Skrevet

Jeg trodde Kvinneguiden var et sted man kunne spørre om hjelp, men er da alle som skriver innlegg her tiltaksløse? Da kan jeg trøste deg med at jeg virkelig ikke er det, men beklage sååå mye for at du fikk dette inntrykket. Det kom kanskje ikke så godt frem i innlegget, jeg var ganske trøtt da jeg skrev det. Men, jeg lurte også på om noen hadde erfaringer med dette. Om de har noen utenlandske venner som studerer her. Erfaringer er ofte bedre å høre på, enn bare teori. 

Nei, da de færreste spør om noe som tar to sekunder å finne ut av selv. 

Anonymkode: 09f92...9cb

• Liker 3
Skrevet

Man får ikke penger av den norske staten fordi man har noen norske aner bak i tid nei. Hahah

Anonymkode: 7de6d...30a

• Liker 2
Gjest Caroline91
Skrevet

Man får ikke penger av den norske staten fordi man har noen norske aner bak i tid nei. Hahah

Nå var det ikke det jeg spurte om heller.. Jeg skrev at han vil studere i Norge grunnet at han har tilknytning til landet. 

Gjest Caroline91
Skrevet

Nei, da de færreste spør om noe som tar to sekunder å finne ut av selv. 

Som sagt, jeg ville høre om noen har opplevd noe lignende, og har noen råd, osv. Beklager så mye.

Skrevet

Hjelpe meg TS som du blir høvla her! Her var det mange som er hovedimportør av sitroner!

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, håper det kommer et vettugt svar til deg fra et oppegående menneske :)

Anonymkode: a16a2...fc8

• Liker 1
Skrevet

Nå var det ikke det jeg spurte om heller.. Jeg skrev at han vil studere i Norge grunnet at han har tilknytning til landet. 

Jeg vet at du skrev det. Svaret mitt forblir det samme. Kan ikke bare komme til norge og kreve penger.

• Liker 2
Annonse
Skrevet

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/krav-og-vilkar-for-a-fa-stotte/Statsborgerskap/ 

Dette tok meg to sekunder å finne frem. Du virker litt tiltaksløs. 

Kan noen av disse brukes?

Barn av EØS- eller EFTA-arbeidstaker og/eller dennes ektefelle
Du må oppfylle minst ett av disse tre vilkårene:

1. Du er under 21 år og er barn (eller annen slektning i nedstigende linje) av EØS- eller EFTA-arbeidstaker i Norge og/eller av dennes ektefelle.
  2. Du er barn (eller annen slektning i nedstigende linje) av EØS- eller EFTA-arbeidstaker i Norge og/eller av dennes ektefelle, og du blir forsørget av EØS-eller EFTA-arbeidstakeren og/eller dennes ektefelle.

Anonymkode: 4a4a5...694

Skrevet

Det enkleste er å komme som utvekslingsstudent via et program/samarbeid. I så fall bør han undersøke hvilke steder i usa som har samarbeid med norge eller trondheim innen det fagfeltet han ønsker. Alle høyskoler/universitet har studieveiledere det fint går an å sende en mail til og spørre hva som er prosedyrer og praksis når en amerikaner vil studere i norge, men da bør han ha sjekket hjemmesidene først. Ellers kan han vel høre med linjeforeninger i usa som kan ha erfaring? Hvis du er norsk og vil studere medisin i utlandet f.eks kan sikkert Norsk Medisinerstudentforening hjelpe med en del spørsmål o.l. Utenlandske studenter har ikke rett på støtte fra lånekassen nei. Han vil også trenge visum, sykeforsikring og en hel del andre ting som norske studenter ikke trenger tenke på, det er ikke bare å søke på et studium og så dra, økonomien og det lovmessige må også på plass. 

Signerer denne! Den absolutt enkleste måten er å studere ved en amerikansk institusjon som har avtale med NTNU eller høgskolen, slik at vedkommende kan komme til Norge via et masterprogram e.l. Da er formalitetene enklere å få til. 

Er også enig med ...fc8 over her i at du har fått mange unødvendig sure svar. 

Anonymkode: 4f409...554

Skrevet

Jeg vet at du skrev det. Svaret mitt forblir det samme. Kan ikke bare komme til norge og kreve penger.

Det er ingen som har kommet med påstanden du krangler på, så hva er det egentlig du maser om?

Anonymkode: e8929...8d4

Skrevet

1. Du er under 21 år og er barn (eller annen slektning i nedstigende linje) av EØS- eller EFTA-arbeidstaker i Norge og/eller av dennes ektefelle.
  2. Du er barn (eller annen slektning i nedstigende linje) av EØS- eller EFTA-arbeidstaker i Norge og/eller av dennes ektefelle, og du blir forsørget av EØS-eller EFTA-arbeidstakeren og/eller dennes ektefelle.

Nei, dette punktet kan nok ikke brukes. "Nedstigende linje" menes barn, barnebarn og oldebarn. TS skriver at vedkommende har norske aner. Jeg tolker det dithen at vedkommende ikke har nært slektskap til noen norske statsborgere. Det som er mest relevant er nok de punktene som omhandler "utdanning" eller "fulltidsarbeid", men her er det jo også en rekke forkrav for å få innvilget støtte til utdanning. 

Skrevet

Jeg må bare; har du lest det du har linket inn? Hvis kameraten til ts bor i USA og er amerikansk statsborger, så er det vel sannsynlig at foreldrene også bor i USA? og at de er amerikanske statsborgere? Hvis de hadde bodd i Norge kunne han jo fått hjelp av dem, og i så fall hadde det forutsatt at minst en av dem hadde statsborgerskap fra et EØS/EFTA land, og er arbeidstaker I Norge. Slektning i nedadstigende linje begrenses som regel til foreldre/besteforeldre, og ikke "aner fra" fordi noen utvandret til USA i 1890årene. Til info er altså EØS/EFTA Europeiske samarbeidsavtaler, og meg bekjent er USA enda ikke innlemmet i Europa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...